Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: woompie skrivet 24 mar-11 kl 21:09
-
Har varit inne på gengas en längre tid men efter det projektets insomnande kom jag på att jag hört om några killar som körde på frityrolja de fick hämta från en restaurang. De hade visst planer på att sälja konverteringssatser i Sverige.
Inte hört nåt om det sen dess och kan heller inte hitta nåt om det när jag söker på nätet.
Däremot hittade jag en återförsäljare i Norge selkomotor.no som säljer delar till att konvertera. Hur det hela går till närmare och om det är nåt man klarar själv vet jag inte än.
Men kanske någon av er som vet mer/rent av kör själva på det/iaf är intresserad? :)
-
gilla ;D
tänk om det skulle finnas en sån "makapär" som man kan omvandla frityrolja till bränsle till bilen.. kan inte något geni här bygga sån och sälja.. jättebra!
-
Vet att i ett avsnitt av Dirty Jobs på Discovery Channel visade de en gubbe som gjorde just detta. Youtube: biodiesel man part 1of 2 (http://www.youtube.com/watch?v=UcKpIB1HYKM#)
-
Om man bara rensar frityoljan från matrester etc. så ska det gå bra att köra en dieselbil rakt av.
Mythbusters på Discovery Cahnnel testade och det funkade hur bra som helst.
-
Tack för tipsen på Dirty Jobs och Mythbusters, ska kolla in:)
Vad jag förstått måste oljan värmas till minst 60 grader för att kunna köras på, därav konverteringssatsen med bl.a. förvärmare.
Sen är jag inte säker på hur det är med slitaget på ledningar och sånt, biodiesel ska ju "fräta" ganska hårt på dieselanpassade grejer.
-
Påståendena om att "biodiesel" skulle fräta på detaljer i en vanlig dieselbils bränslesystem verkar inte ha någon saklig grund. Hör man den sortens uppgifter bör man först och främst fråga sig vilken slags "biodiesel" som avses - är det en ren oförestrad vegetabilisk olja, RME, REE, något Fischer-Tropsch-bränsle, eller något helt annat? Det enda som det verkar finnas någon slags belägg för är att membranet i äldre Bosch matarpumpar kan ta skada av RME. Men idag är matarpumpar av membrantyp ytterst sällsynta, de flesta tillverkare gick över till kolvpumpar redan för omkring 50 år sedan.
När det gäller att köra en vanlig dieselbil på vegetabilisk olja som inte är förestrad (dvs som har fått reagera med metanol eller etanol så att RME eller REE bildas) så går det enligt vissa uppgifter utmärkt åtminstone sommartid, enligt andra uppgifter finns det risk för igensotade spridare mm. Man ska ju ha klart för sig att rapsolja stelnar vid några plusgrader, vid lägre temperatur går det inte ens att pumpa fram den från bränsletanken.
Begagnad frityrolja är ju alltid mer eller mindre härsken, och det innebär att det finns delvis nedbrutna fettsyror i den, som stelnar redan vid normal rumstemperatur. Om man ska använda den oljan utan förvärmning så måste man skilja bort den härskna fraktionen, det gör man enklast genom att låta faten stå orörda länge i måttlig temperatur (10-15 grader) så att det härskna säkert har lagt sig som ett lager ovanpå oljan och stelnat, sedan skickar man ner ett rör längre ner i fatet och pumpar ur det flytande som finns under.
Man bör också tänka på att vattenhalten kan vara hög, speciellt om oljan kommer från ett gatukök som förvarar fatet med begagnad frityrolja utomhus med en tratt nedstucken i hålet så det har kommit in regnvatten.
Det finns också folk som använder vegatabiliska oljor för att "dryga ut" fossil dieselolja med (30-50 %).
Ur miljösynpunkt så är det bara fördelar med att använda vegetabiliska oljor i äldre dieselmotorer (80-tal och tidigare). Modernare dieslar som är konstruerade för att hålla ner utsläppen av kväveoxider mm kan dock få förhöjda sådana utsläpp när man kör dem på alternativa bränslen.
-
Det er et tysk firma som er langt fremme i 1-tanks konvertering av dieselmotorer: http://www.elsbett.com (http://www.elsbett.com)
Noen biler egner seg godt for animalske/vegetabilske fettstoffer, f.eks. Mercedes fra 80-tallet. Andre tar skade, da særlig av de syrene som er oppløst i de mikroskopiske vanndråpene som gjerne følger med brukt frityrolje.
Gjør grundig forarbeid før du setter i gang.
-
Jo, hade tänkt mig en sån konverteringssats då isf (med värmare) och till en gammal bil, typ Mercedes.
Hm, får se vad det blir. Men måste försöka hitta mer info först och helst nån som testat:)
-
Elektriska bränsleförvärmare finns fabriksmonterade på många franska dieselbilar från 80-talet och bör vara lätta att hitta på skroten.
Olja med hög vattenhalt borde man kanske överhuvudtaget inte använda till bränsle, utan att koka ur vattnet först. Eller, för den delen, se till att gatuköket man får frityroljan från behandlar den så att den inte drar åt sig vatten. Så länge den hålls upphettad i fritösen är den ju vattenfri!
-
finns 3 vægar o gå om man vill køra på fritøsolja
oljan måste bli fri från vatten och matrester(skit) och det e ente den simplaste
1. billigaste sættet e att blanda med olja med diesel/fotogen funkar i en ældre diesel med mekanisk pump och førkammare/virvelkammare och blandningforhållande varierar med temperatur och motor
2. ombyggnad av brænsesystem 1tank(elsbett) eller 2 tank funkar bætter
3. brygga egen biodiesel och hantera massa skoj/dyra kemikalier osv
har sjælv kørt ett antal 1000mil med billigaste vægen at gå precis som flera andra http://hemmagjordbiodiesel.egensajt.se (http://hemmagjordbiodiesel.egensajt.se)
-
Är det någon som vet var jag kan köpa filtrerat matolja i Skåne?
-
willlys e ju bæst :P
-
Har varit inne på gengas en längre tid men efter det projektets insomnande kom jag på att jag hört om några killar som körde på frityrolja de fick hämta från en restaurang. De hade visst planer på att sälja konverteringssatser i Sverige.
Inte hört nåt om det sen dess och kan heller inte hitta nåt om det när jag söker på nätet.
Däremot hittade jag en återförsäljare i Norge selkomotor.no som säljer delar till att konvertera. Hur det hela går till närmare och om det är nåt man klarar själv vet jag inte än.
Men kanske någon av er som vet mer/rent av kör själva på det/iaf är intresserad? :)
Det finns en nyöppnad firma i värmland som erbjuder både gör det själv-kit och även kompletta installationer av frityroljekonvertering. http://www.greenlinecustom.se (http://www.greenlinecustom.se)
-
Begagnad matolja är ett avfall och kommunerna har monopol på avfallshantering. De kan leja ut hanteringen, men om man hämtar oljan själv i gatuköket så gör man miljöbrott eller något liknande.
-
Begagnad matolja är ett avfall och kommunerna har monopol på avfallshantering. De kan leja ut hanteringen, men om man hämtar oljan själv i gatuköket så gör man miljöbrott eller något liknande.
Nej. Frityroljan blir inte avfall bara för att den är begagnad och inte längre duger för livsmedelsändamål, avfall blir den först när innehavaren anser att den är värdelös och vill bli av med den. Gatuköket kan ju betrakta den begagnade matoljan som en biprodukt av sin huvudsakliga produktion och sälja den för en symbolisk summa, så är problemet löst.
-
Nej. Frityroljan blir inte avfall bara för att den är begagnad och inte längre duger för livsmedelsändamål, avfall blir den först när innehavaren anser att den är värdelös och vill bli av med den. Gatuköket kan ju betrakta den begagnade matoljan som en biprodukt av sin huvudsakliga produktion och sälja den för en symbolisk summa, så är problemet löst.
Precis, vi har gjort samma tolkning efter samråd med våran branschorganisation och säljer oljan för 0,25öre/litern till en firma här i stan.
-
Ja, det är ju jättebra om det är så. Önskar jag hade en gammal diesel så jag kunde prova.
-
gilla ;D
tänk om det skulle finnas en sån "makapär" som man kan omvandla frityrolja till bränsle till bilen.. kan inte något geni här bygga sån och sälja.. jättebra!
Den "makapären" går även under namnet "centrifug" och är fullt uppfunnen redan:) Verkar vara det mest effektiva och lättaste sättet att rena oljan. Jag kör själv matolja från restaurangerna men har inte investerat i någon sådan än då dom kan kostar en del.
Någon tyckte att man kunde dryga ut tanken lite med att köra i lite matolja men de är ingen bra ide utan uppvärmning, i bästa fall så kommer bilen bara bli väldigt svår att starta. Har missat att rensa ur systemet ordentligt från matolja till diesel när jag stängt av den några gånger och då får man nöta ett tag på starten innan de kommer ett stort grått moln ur avgasröret.
60 grader på oljan verkar onödigt lågt, låt bilen komma upp i riktig arbetstemp innan du slår över, min kommer upp i 75 grader i det här vädret och 85 när den blivit full-varm. Har inte kört någon riktigt kall vinter dag än men de är nog ändå gången jag kan acceptera att slå över på 60 grader.
-
Någon tyckte att man kunde dryga ut tanken lite med att köra i lite matolja men de är ingen bra ide utan uppvärmning, i bästa fall så kommer bilen bara bli väldigt svår att starta. Har missat att rensa ur systemet ordentligt från matolja till diesel när jag stängt av den några gånger och då får man nöta ett tag på starten innan de kommer ett stort grått moln ur avgasröret.
60 grader på oljan verkar onödigt lågt, låt bilen komma upp i riktig arbetstemp innan du slår över, min kommer upp i 75 grader i det här vädret och 85 när den blivit full-varm. Har inte kört någon riktigt kall vinter dag än men de är nog ändå gången jag kan acceptera att slå över på 60 grader.
[/quote]
då har du absolut fel på bilen eller så har du en "ny" direktisprutad mambojambobil, ALLA dieselbilar jag har haft klarar 75% REN frityrolja 25%diesel om det e 15-20celsius eller varmare
ner till 5-10 celsius ca 50/50
nollan o kallare ren diesel
detta varierar såklart med oljekvalite o bil men ungefär
golf 2 1985 1.6 3000mil inga problem
golf 2 1992 1.6 ecodiesel (turbo) 2500mil inga problem
bmw 525tds 1994 2000mil inga problem
bmw 525tds 1993 3500mil inga problem
mercedes 190 1987 2.0 4000mil inga problem
mercedes 190 1987 2.5 1000mil o pågående inga problem
problemen jag hade med bilarna va rost o inte motorerelaterat (som jag skulle ha enl dig) ALDRIG svårstartade dock märks det tydligt om man har dåliga glödstift då går deen öjämnt vid start o blir trögare o starta hände på den ene golfen o mercan men bara bytta så startar den direkt
jag e ente ensam om detta finns massa information i usa o tillomed i sverige/danmark om MÅNGA som gjör samma men de e ju klart jag o alla andra fantiserar väl bara :o
-
Om det fungerar bra för dej att bara blanda matolja med vanliga tanken så är det väl bara att köra o vara glad, blir ju lättare än att bygga till massa. Har läst en del negativt om att göra så men har inte själv testat det och skulle inte testa det på min bil (vw lt31) häller, mest för att min sugpump skulle kanske inte må så bra av det då det är blandad 8 och 6mm bränsle ledning och omkring 7m lång. Men som sagt om det fungerar är det bara att tuta och köra.
-
de e ente barra jag de e många flera andra som håller på med blanda de flesta jag vidd e ju i skåne, USA o småland
har du en 1.6 i din lt31? eller va har du for motor?
2tank e simpelt om man vill att de alltid funkar i alla temperaturer
at blanda i tanken så finns nånna regler( forudom at oljan måste va ren fri ifrån vann o kallfiltrerad) o skulle de bli chock-kallt under natten o man har fel oljeblanding i tanken kan man få problem me en bil som har stelnad olja i ledningarna= går ente starta
(har aldrig hänt mig på 5år, men har skett for en bekant)
1. man måste ha koll på filter hela tiden speciellt når man borjar blanda, om en bil bara har gått på diesel innan så drar ju rapsolja med skiten som diesel sätter i tanken SNABBT, ofta får man bytta filter först etter ca 50mil, sen igen bara etter ca 100-150mil och kanske sen en 3e gång efter 300mil (om man har en superskitig tank) sen som normalt
(fördelen med mercedes e at de har itt forfilter som kostar ca 10:- så min slipper bytta de stora dyrare filtret varje gång)
2. man måste va supernoga me at lyssna/kjänna om motorn går tungt/tyngre
(varierar hela tiden me oljekvalite/tempratur) går den tungt då MÅSTE man blanda i mer diesel DIREKT (om ente de e pga igensatt filter)
mvh/johan
-
2.4l 6a 75hk 5vxl -88. Toppar 105km/h och marschar i 80:)
En fördel skulle ju då vara med dubbel-tank att man kan köra i minusgrader och behöver inte tänka på blandningen men istället kostar det en slant och energi att installera.
Kan du inte bara sätta ett sånt slangfilter som man brukar ha på moppar vid tanken? Finns på biltema (och många andra ställen) och kostar 20kr. Jag kör själv med ett sånt precis vid oljetanken, funkar bra mot skit och har troligen ganska hög micron.
Kör du med original-filter i bilen?
-
Jag körde ett antal mil med frityrolja i tankarna.
Största problemet är att få den tillräckligt ren, Dvs bli av med vatten, animaliskt fett och annat gojs.
Jag experimenterade en del med cyclonrening och plockade delarna från en lastbilsmotor. Detta fungerade tillfredsställande men tyvärr så var den för liten och sattes igen väldigt snabbt.
Jag letar efter en större sådan nuförtiden eller kommer att bygga en om jag bara hittar en skiss.
Problemen då?
Man kan absolut inte ha pappersfilter utan man skall ha en filter med nät eller lammelfilter. Jag har satt igen 2 dieselpumpar med vegfettet.
Värmeproblemet är i mitt fall enkelt att lösa då jag helt enkelt lät rören från bränsletanken gå tillsammans med det bakre värmepaketet.
Kommer jag igång med detta iegen så kommer jag lägga en värmeslinga i tankarna och för säkerhets skull installera ett reglage för att kunna köra vanlig diesel.
Detta är inget svårt egentligen då man endast behöver en 2 vägsventil som man sätter i direkt anslutning till pumpen. Dens tillslag styrs a en tempvakt som slår över från diesel när rätt drifttemp uppnåts, frånslaget styrs av en knapp med tidsstyrning så säg att man måste köra motorn i 2 minuter innan avstängning för att byta bränslet. Självklart så måste motorn rustas med motorvärmare och allra helt en webasto. För att få upp temperaturen i frityrolja snabbare så har man en catchtank i motorrummet som rymmer ca 2 liter i denna kan man montera en elektrisk doppvärmare som.
Ganska enkal saker att plocka ihopa och få att fungera. Det dyraste skulle jag tro att 3vägsventilen blir.
-
Håller på med att få till "reningsverket" för använd frityrolja och det är lite meckigt men det går.
Titta gärna i tråden Rapsolja istället för diesel (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=3685.msg1103483#new) där jag skrivit lite om gårdens gamla Land Rover.
Filtreringen gör jag med s.k. Cold Upflow Settling, med tillägget att jag tänker elda, med ved) under för att bli av med vattnet.
Otillräcklig filtrering är orsaken till att bränslefilter sätts igen. Normalt är ett pappersfilter på 10µm men använd 5µm som sista filter innan du tankar. Endel filterar ända ner till 1µm...
Det tar sin tid sas.
-
Diesel var från början gjord för att gå på vegetabiliskt fett !
Liksom bensin motorer var gjorda för att gå på alkohol !
Tycker denna passar här vet inte om den redan är i andra trådar ?
Lärorik film :) Vem vinner på att vi är olje beroende ??
Fuel (http://www.youtube.com/watch?v=v3CBOdgBlk8#ws)
-
Har för mig att första dieseln kördes på jordnötsolja.
-
För ett par fem år sen gick det att hämta begagnad frityrolja helt gratis hos falafelkokarna i Malmö. De hade tidigare betalt för att bli av med oljan så de var glada om nån tog den gratis. 20 liters hink per ställe i veckan. I runda slängar 18 liter olja varav 1 liter slagg i varje hink. Sen var det som om nånting hände, det gick inte längre få nån olja. Kännedomen om dess potential hade nått en större del av allmänheten samt kommersiella aktörer..
-
Det var ett par tjejer som började med att tillverka falafel tvål, och just falafeloljan var grunden i denna tvål.
-
För ett par fem år sen gick det att hämta begagnad frityrolja helt gratis hos falafelkokarna i Malmö. De hade tidigare betalt för att bli av med oljan så de var glada om nån tog den gratis. 20 liters hink per ställe i veckan. I runda slängar 18 liter olja varav 1 liter slagg i varje hink. Sen var det som om nånting hände, det gick inte längre få nån olja. Kännedomen om dess potential hade nått en större del av allmänheten samt kommersiella aktörer..
Det förvånar mej inte ! Jag håller på att undersöka olje tillverkning återkommer om detta !
-
Jag har kört flera tusen mil med begolja. Det går inte utan vidare när det är kallt väder, med den motor jag har. Så det är bara sommartid. Det är riskabelt, vissa motorer klarar nog inte det i längden, utan förvärmning. Jag har en luftkyld diesel av gammal konstruktion, och den slits nog också lite fortare, dock lönar det sig, då en ersättningsmotor skulle gå på ett par tusenlappar.
Köpta konverteringar är dyra, men man borde kunna göra en förvärmare på en vattenkyld motor själv, och då ha tvåtankssystem. Kör man ofta långa sträckor, blir det snabbt lönsamt.