Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: kennetshöns skrivet 25 jan-11 kl 12:47
-
Hej
Har en Volvo som gått 11600mil som när du kör vill bara dö typ 0,5 sec sen rycker till och går bra
eller en annan gång går ryckigt hela tiden
Har bytt stift fördelarlock sånt smått
Har fått av bilen felkod 2.1.4 vad betyder den?
innan det här så gick han som en dröm
Hoppas på någon bra idé smile
Tack
-
Hej,
Vad jag hittar på google finns länken www.svenska200klubben.se/garaget/felkoder.asp (http://www.svenska200klubben.se/garaget/felkoder.asp)
Nu står det för en 240, men enligt listan för "Felkoder tändning", betyder 2-1-4 "Fel i varvtalsgivare".
På https://www.flashback.org/t888533 (https://www.flashback.org/t888533) är det någon som också har felkod 2.1.4. Där är svaret: "Byt Hallgivaren som sitter på ovansidan mellan motorn och lådan" eller "kan vara svänghjulgivaren också. Den sitter bakom toppen, in mot torpedväggen ovanpå sprängkåpan till växellådan".
Allt är citerat från från länken.
Lycka till.
-
Hej,
Vad jag hittar på google finns länken [url=http://www.svenska200klubben.se/garaget/felkoder.asp]www.svenska200klubben.se/garaget/felkoder.asp[/url] ([url]http://www.svenska200klubben.se/garaget/felkoder.asp[/url])
Nu står det för en 240, men enligt listan för "Felkoder tändning", betyder 2-1-4 "Fel i varvtalsgivare".
På [url]https://www.flashback.org/t888533[/url] ([url]https://www.flashback.org/t888533[/url]) är det någon som också har felkod 2.1.4. Där är svaret: "Byt Hallgivaren som sitter på ovansidan mellan motorn och lådan" eller "kan vara svänghjulgivaren också. Den sitter bakom toppen, in mot torpedväggen ovanpå sprängkåpan till växellådan".
Allt är citerat från från länken.
Lycka till.
Tack så mycket nu är det beställt en ny så hoppas den går att byta själv ::)
Ha det bra nu
-
Innan du byter givaren, så kolla att det inte bara är smuts eller fukt i kontaktdonet till den, skadad kabel mellan givaren och tändstyrdonet eller något sånt. Problemet kan också bero på att rostflagor eller metallspån har fastnat på änden av givaren (den är magnetisk).
En annan vanlig orsak till småryckningar och slumpmässiga felkoder på Volvo av de där årsmodellerna (framför allt 240) är att på vissa exemplar matas hela insprutnings- och tändsystemet via en hängsäkring som sitter någonstans vid batteriet. Om den säkringshållaren börjar ärga sönder och det blir dålig kontakt så kan det leda till alla möjliga konstiga problem.