Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Rosten skrivet 12 jan-11 kl 22:57

Titel: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Rosten skrivet 12 jan-11 kl 22:57
Nu kör vi ett litet miniprojekt. Jag antar att det är fler än jag som har problem med axeln på släpkärror.
Min axel har inte fastnat i fjädringen som dom brukar kunna göra utan den har rostat av.

Jag har pratat med Sverigeaxeln.se och för 2500:- inklusive frakt och moms så får jag alla delar som behövs för att göra om axeln så att den funkar och blir godkänd av bilprovningen.
Alternativet är en obromsad axel för 2600:- inklusive frakt och moms. Men då måste jag typa om den vilket kostar 1200:-.
Fördelen med det är att då behöver jag inte besiktiga på 4 år och den blir skattebefriad.
Nackdelen är att jag inte får lasta så mycket på den då.
Så här ser min axel ut idag.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/axel.jpg)
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Huggorm skrivet 12 jan-11 kl 23:10
Äsch, svetsa, spackla och lacka så ser det bra ut  ;D
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Rosten skrivet 12 jan-11 kl 23:17
Äsch, svetsa, spackla och lacka så ser det bra ut  ;D
Det finns inget att svetsa i. Det ser mycket bättre ut på bilden än i verkligheten.
Axeln har rostat upp innefrån. Fjädringsstavarna hänger ut. Så jag bedömde det som meningslöst att lägga ner massa tid på.
Då är det bättre att få ordentliga grejor. Så att det funkar många år frammåt.
Jag köpte kärran för 1 år sedan för 1000:- obesiktigad.
Har bytt alla elkablar, lysen, reflexer, bromsar, bromsvirar och elkontakten.
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Imp skrivet 13 jan-11 kl 15:47
Annars så brukar en begagnad husvagnsaxel på en husvagnsskrot vara billigt
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Huggorm skrivet 13 jan-11 kl 15:53
Annars så brukar en begagnad husvagnsaxel på en husvagnsskrot vara billigt
Men det är antagligen mycket fixande innan man får den på plats, och sedan måste man säkert registrera om kärran. Kan man få tag på reparationssats för 2500kr och kärran kostade 1000kr så blir det ju ändå en väldigt billig släpkärra
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Imp skrivet 13 jan-11 kl 17:56
Men det är antagligen mycket fixande innan man får den på plats, och sedan måste man säkert registrera om kärran. Kan man få tag på reparationssats för 2500kr och kärran kostade 1000kr så blir det ju ändå en väldigt billig släpkärra


Axeln som han tänker köpa är garanterat inte heller en likadan axel som den som sitter där. Om jag fattat det hela rätt så är det bara själva axelröret och fjädringen man köper från Sverigeaxeln, resten plockar man över från sin befintliga. http://sverigeaxeln.se/sverige1.pdf (http://sverigeaxeln.se/sverige1.pdf)
Om man då billigare kan få en komplett axel som ser hyfsat likadan ut, så kan man bygga som man vill.
Det är för övrigt svindyrt med andra delar till vagnar också(Bromstrummor för 1800kr st är det vanliga). Det finns bara några stycken tillverkare av delar till vagnar. Så det kan sitta likadana saker på olika typer av vagnar.
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: brainghost skrivet 13 jan-11 kl 18:37
Köp du en ny axel sen har du släpkärra i många år ,inget att laga på kostar mer tid o arbete än du anar, gjode den tappen själv..............
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Huggorm skrivet 13 jan-11 kl 18:44
Ja, ramen ser ju galvad och bra ut så den borde hålla länge än
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Rosten skrivet 14 jan-11 kl 11:28
Annars så brukar en begagnad husvagnsaxel på en husvagnsskrot vara billigt
Problemet är att nummret på bromsarna och nummret på påskjutsnummret måste stämma för att bilprovningen skall godkänna kärran.
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Rosten skrivet 14 jan-11 kl 11:46
Axeln som han tänker köpa är garanterat inte heller en likadan axel som den som sitter där. Om jag fattat det hela rätt så är det bara själva axelröret och fjädringen man köper från Sverigeaxeln, resten plockar man över från sin befintliga. [url]http://sverigeaxeln.se/sverige1.pdf[/url] ([url]http://sverigeaxeln.se/sverige1.pdf[/url])
Om man då billigare kan få en komplett axel som ser hyfsat likadan ut, så kan man bygga som man vill.
Det är för övrigt svindyrt med andra delar till vagnar också(Bromstrummor för 1800kr st är det vanliga). Det finns bara några stycken tillverkare av delar till vagnar. Så det kan sitta likadana saker på olika typer av vagnar.

Fördelen med att spara bromsarna är att dom stämmer överens med nummret på själva släpvagnskopplingen (SE-nummer). Köper jag en husvagnsaxel så måste jag också köpa själva kopplingen fram också.
Med sverigeaxeln så byter jag allt som det inte finns nummer på.
På så sätt kan inte besiktningen säga något.
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Rosten skrivet 14 jan-11 kl 12:27
Köp du en ny axel sen har du släpkärra i många år ,inget att laga på kostar mer tid o arbete än du anar, gjode den tappen själv..............
Använde du en sverigeaxel eller gjorde du grejorna själv?
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Imp skrivet 14 jan-11 kl 14:25
Problemet är att nummret på bromsarna och nummret på påskjutsnummret måste stämma för att bilprovningen skall godkänna kärran.

Det finns inte så många tillverkar av axlar. Så om man inte hittar en likadan, så kan man plocka över bara bromsarna.

Är Sverigeaxeln galvad?
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Rosten skrivet 15 jan-11 kl 01:05
Det finns inte så många tillverkar av axlar. Så om man inte hittar en likadan, så kan man plocka över bara bromsarna.

Är Sverigeaxeln galvad?
I princip så skulle man kunna plocka över bromsarna eftersom det är dom och SE-nummret på draget som måste stämma.
Men då stämmer inte fästena.
Så då måste jag svetsa i axeln. Eventuellt så måste jag korta eller förlänga den också.
Så då försvinner galven på axeln.
En begagnad axel är inte heller gratis. 

Sverigeaxeln är ogalvad.
Men fästena stämmer mot kärran eftersom dom byggs efter min ritning.
Så största jobbet verkar vara att måla den.
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Xoot skrivet 15 jan-11 kl 01:41
Vart hittar man info där det står att siffrorna måste stämma med varandra? Axeln och i sin tur släpet alltså.

Jag besiktigar varje år över 30.st släpvagnar och har aldrig varit utsatt för detta.
Däremot måste siffrorna stämma om det är en reg.bes som ska utföras men inte annars.

Då kollas bara bromsar, dämpare, rost, el, handske osv.


Skiftar olika axlar rätt friskt och brukar byta ut axlar på obromsade 650-släp och bromsade 750-släp mot kraftigare.
Sen om det (kanske) i ditt fall är en billigare vagn med ett par år på nacken så kan det vara ide att fundera på registreringen.
Skruvar du av skylten och skruvar dit en LGF-skylt så kör du lagligt i 30kmh. Utan bes och skatt. Alltså oreggad vagn.

Det är förstås upp till var och en vilken hastighet man väljer på vissa vägar..

Så i din situation men om det vore mitt jobb så hade jag hämtat hem en axel från antingen skroten eller via blocket.se.
Priset ligger runt 500:- och i vissa fall gratis. Det jag anser som är viktigast är att skiten passar och är rostfri..
Men om du gillar att svetsa fästen så är det ju inga problem. Är pengar heller ingen big deal så kan du ju köpa nytt från fabrik.
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Rosten skrivet 15 jan-11 kl 01:54
Vart hittar man info där det står att siffrorna måste stämma med varandra? Axeln och i sin tur släpet alltså.

Jag besiktigar varje år över 30.st släpvagnar och har aldrig varit utsatt för detta.
Däremot måste siffrorna stämma om det är en reg.bes som ska utföras men inte annars.

Då kollas bara bromsar, dämpare, rost, el, handske osv.


Skiftar olika axlar rätt friskt och brukar byta ut axlar på obromsade 650-släp och bromsade 750-släp mot kraftigare.
Sen om det (kanske) i ditt fall är en billigare vagn med ett par år på nacken så kan det vara ide att fundera på registreringen.
Skruvar du av skylten och skruvar dit en LGF-skylt så kör du lagligt i 30kmh. Utan bes och skatt. Alltså oreggad vagn.

Det är förstås upp till var och en vilken hastighet man väljer på vissa vägar..

Så i din situation men om det vore mitt jobb så hade jag hämtat hem en axel från antingen skroten eller via blocket.se.
Priset ligger runt 500:- och i vissa fall gratis. Det jag anser som är viktigast är att skiten passar och är rostfri..
Men om du gillar att svetsa fästen så är det ju inga problem. Är pengar heller ingen big deal så kan du ju köpa nytt från fabrik.
Jag har tagit in priser från lite olika firmor och alla vill ha SE-nummret för att sälja en axel.
Eftersom dom vill kunna garantera att inte bilprovningen har något att slå ner på.

Jag har redan en liten 30 kilometers kärra fast den använder jag nästan aldrig. Så jag har tänkt att fortsätta använda den som bromsad kärra.
Kärran är igentligen ett gammalt flyttskåp så den är stor. Flakmåtten är 165x300cm.  Det är därför som jag vill ha kvar den. 
Enda felet med den är att jag inte har några gallerväggar till den. Men det har jag tänkt att bygga i framtiden.
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Xoot skrivet 15 jan-11 kl 02:03
Jag har tagit in priser från lite olika firmor och alla vill ha SE-nummret för att sälja en axel.
Eftersom dom vill kunna garantera att inte bilprovningen har något att slå ner på.

Jag har redan en liten 30 kilometers kärra fast den använder jag nästan aldrig. Så jag har tänkt att fortsätta använda den som bromsad kärra.
Kärran är igentligen ett gammalt flyttskåp så den är stor. Flakmåtten är 165x300cm.  Det är därför som jag vill ha kvar den. 
Enda felet med den är att jag inte har några gallerväggar till den. Men det har jag tänkt att bygga i framtiden.

Men du får helt fel information. Varför vet jag helt ärligt inte. Om du inte ska reg.bes vagnen så lämnar bilprovningen dig fläckfri.
Förmodligen vill Dom vara säkra på att rätt axel säljes till just dig så att det inte blir några reklamationer och allmänt skitsnack.
Men det verkar konstigt om dom vill ha siffror av dig från axeln. Räcker om du presenterar släpets reg.nr sen får dom fram Allt i datorn.
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Rosten skrivet 15 jan-11 kl 09:44
Men du får helt fel information. Varför vet jag helt ärligt inte. Om du inte ska reg.bes vagnen så lämnar bilprovningen dig fläckfri.
Förmodligen vill Dom vara säkra på att rätt axel säljes till just dig så att det inte blir några reklamationer och allmänt skitsnack.
Men det verkar konstigt om dom vill ha siffror av dig från axeln. Räcker om du presenterar släpets reg.nr sen får dom fram Allt i datorn.
Ingen firma har frågat efter regnummer. (av 5 olika firmor)
Alla har frågat efter nummret som står framme på dragdelen.
Ingen har ens gett ett pris innan dom fått nummret.
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Temeriaire skrivet 15 jan-11 kl 09:52
Nyare släp finns ofta upplagda på regnr, men har man äldre släp så får man allt uppge TSV-nr när man ska ha grejer. Min är sen 76 och den går inte att hitta uppgifter på via regnr.
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Rosten skrivet 15 jan-11 kl 10:25
Nyare släp finns ofta upplagda på regnr, men har man äldre släp så får man allt uppge TSV-nr när man ska ha grejer. Min är sen 76 och den går inte att hitta uppgifter på via regnr.
Min kärra är en -88a.
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Xoot skrivet 15 jan-11 kl 15:12
Vagnarna som används inom en firma är alla från -09.
Men privat har jag vagnar från -89 till -96. Alla går att ta via reg.nr. Har märkt att det beror på hur stor släpfirman är!
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: torbjorn skrivet 15 jan-11 kl 20:23
Det beror också på hur mer eller mindre udda vagnen är. Det brukar inte gå att få fram rätt reservdelar med hjälp av registreringsnumret på vagnar som är byggda på beställning (vanligt på t ex Lööve och Bålsta-vagnar) eller på märkliga vagnar som har importerats i några få exemplar.
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Rosten skrivet 15 jan-11 kl 21:04
Har nu skruvat bort axeln.
Blev tvungen att plocka bort flaket först för att komma åt skruvarna.

Så här ser axeln ut på höger sida.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/ekeberg/axel1.jpg)

Och så här ser den ut på vänster sida.
Här har någon lagat axeln förut.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/ekeberg/axel2.jpg)
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Huggorm skrivet 15 jan-11 kl 21:09
Ja, den var faktiskt lite väl dålig för att svetsa upp
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Rosten skrivet 15 jan-11 kl 21:22
Ja, den var faktiskt lite väl dålig för att svetsa upp
Om du är van att svetsa rost så vet du att det man ser är bara en liten del.
När man börjar kapa i det så brukar det bli minst 4 gånger värre än man tror. ;)

Ibland blir det 10 gånger värre än man tror.

Det enda man vet är att det blir aldrig bättre än vad man tror. ;D
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 15 jan-11 kl 21:43
Den däringa axeln har verkligen sagt upp sig och sökt tjänst i varmare länder.
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Rosten skrivet 15 jan-11 kl 23:14
Den däringa axeln har verkligen sagt upp sig och sökt tjänst i varmare länder.
Inte konstigt att hjulen började luta innåt. ;D
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Lorita skrivet 15 jan-11 kl 23:47
Jag har ett släp från -77 och vi ha målat axeln med hamarlack, efter att bilprovningen sa att den var på gång och ge upp, nu 10 år senare så lever släpet fortfarande. Ditt ser ut att behöva bytas men ett tips lyssna på bilprovningen och måla med hamarlack när det är dags.
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Huggorm skrivet 15 jan-11 kl 23:52
Jag har ett släp från -77 och vi ha målat axeln med hamarlack, efter att bilprovningen sa att den var på gång och ge upp, nu 10 år senare så lever släpet fortfarande. Ditt ser ut att behöva bytas men ett tips lyssna på bilprovningen och måla med hamarlack när det är dags.
Måla med någon rostkyddsfärg kan man göra redan innan bilprovningen påpekar det. Att smeta på underredsmassa skadar inte heller.
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Rosten skrivet 15 jan-11 kl 23:59
Sverigeaxeln är inte ytbehandlad så den kommer att få både grundfärg och täckfärg.
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Imp skrivet 16 jan-11 kl 18:41
Skruvar du av skylten och skruvar dit en LGF-skylt så kör du lagligt i 30kmh. Utan bes och skatt. Alltså oreggad vagn.


Gäller inte efter personbil. Då får du bara dra efterfordon som cementblandare, båtvagn, kompressor osv med lgf skylt. De får inte vara vanliga släp. http://www.transportstyrelsen.se (http://www.transportstyrelsen.se)  står det någonstans
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Xoot skrivet 16 jan-11 kl 18:56
Gäller inte efter personbil. Då får du bara dra efterfordon som cementblandare, båtvagn, kompressor osv med lgf skylt. De får inte vara vanliga släp. [url]http://www.transportstyrelsen.se[/url] ([url]http://www.transportstyrelsen.se[/url])  står det någonstans



Helt rätt. Därför är det viktigt att skruva av Reg.skylten och montera en LGF-skylt. Är den inreggad så faller hela konceptet.
Då är det precis som du säger helt enkelt icke lagligt. Reglerna poängterar noga att vagnen inte får vara registrerad.

Ändamålet för vagnen ska också vara inom industri, lantbruk, konstiga transporter osv.
Men det viktiga är att det funkar på vardagliga släpvagnar också som är inreggade. Genom att lossa skylten.
Det är en klassisk metod på äldre vagnar som inte går genom besiktningen.  :)
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 16 jan-11 kl 19:07

Helt rätt. Därför är det viktigt att skruva av Reg.skylten och montera en LGF-skylt. Är den inreggad så faller hela konceptet.
Då är det precis som du säger helt enkelt icke lagligt. Reglerna poängterar noga att vagnen inte får vara registrerad.

Ändamålet för vagnen ska också vara inom industri, lantbruk, konstiga transporter osv.
Men det viktiga är att det funkar på vardagliga släpvagnar också som är inreggade. Genom att lossa skylten.
Det är en klassisk metod på äldre vagnar som inte går genom besiktningen.  :)

Det har avhandlats i andra trådar men vi tar det igen.
Man får inte göra som du skriver då efterfordonet inte får vara en lastbärare.
Bygger man om den för ett specialändamål som båtkärra, något slags fundament, karusell eller likställt så får man bogsera dom efter personbil.
Använder man släpvagnen på industri eller lantbruk där man framför fordonet på de egna markerna eller vägar så må vara hänt. Men på allmän väg så e det ajabaja.

 
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Jorlan skrivet 16 jan-11 kl 19:10

Helt rätt. Därför är det viktigt att skruva av Reg.skylten och montera en LGF-skylt. Är den inreggad så faller hela konceptet.
Då är det precis som du säger helt enkelt icke lagligt. Reglerna poängterar noga att vagnen inte får vara registrerad.

Ändamålet för vagnen ska också vara inom industri, lantbruk, konstiga transporter osv.
Men det viktiga är att det funkar på vardagliga släpvagnar också som är inreggade. Genom att lossa skylten.
Det är en klassisk metod på äldre vagnar som inte går genom besiktningen.  :)


Det står klart och tydligt här : http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/typer-av-fordon/Slap/Efterfordon/Vanliga-fragor-och-svar-efterfordon/ (http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/typer-av-fordon/Slap/Efterfordon/Vanliga-fragor-och-svar-efterfordon/)

Är släpet avsett för transport av gods, är det inte tillåtet.
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Huggorm skrivet 16 jan-11 kl 19:17
Är inte detta en EU-anpassning som infördes för några år sedan? Hur som helst, en husvagn kan ju inte räknas som lastbärare väll, så den borde gå att köra med LGF-skylt?
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 16 jan-11 kl 19:36
Om du bogserar husvagnen efter ett LGF fordon så går det bra.

Inte efter personbil
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Jorlan skrivet 16 jan-11 kl 19:50
Är inte detta en EU-anpassning som infördes för några år sedan? Hur som helst, en husvagn kan ju inte räknas som lastbärare väll, så den borde gå att köra med LGF-skylt?

Dom obromsade EU-släpen är inregistrerade och ska besiktigas. Dock är dom skattefria och man får köra 80km/tim.

Tryck på länken jag lade in längre upp så ser du att det finns möjlighet att köra LGF-husvagn.
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Jorlan skrivet 16 jan-11 kl 19:56
Här har ni en nyttig pdf-fil från vägverket/transportstyrensen : http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/88560_dra_skylift_vissa_batvagnar_och_andra_efterfordon_vad_galler.pdf (http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/88560_dra_skylift_vissa_batvagnar_och_andra_efterfordon_vad_galler.pdf)
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Imp skrivet 17 jan-11 kl 02:31
Här har ni en nyttig pdf-fil från vägverket/transportstyrensen : [url]http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/88560_dra_skylift_vissa_batvagnar_och_andra_efterfordon_vad_galler.pdf[/url] ([url]http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/88560_dra_skylift_vissa_batvagnar_och_andra_efterfordon_vad_galler.pdf[/url])


"Är det tillåtet att avregistrera och ta bort registreringsskylten
på min släpvagn med flak och sedan använda släpvagnen
som efterfordon?
-Nej. Om släpet är avsett för transport av gods är det en släpvagn.
Får jag göra om min husvagn till efterfordon?
- Ja, under förutsättning att husvagnen avregistreras och att fjädringen
sätts ur funktion på ett varaktigt sätt och att vagnen förses med LGFskylt."

Är alla med nu? Det är väldigt onödigt med böter för att man inte kan reglerna.
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Rosten skrivet 03 jun-11 kl 12:12
Efter massa tappade suga mm så börjar det nu att likna något.
Kan konstatera detta.

1. Beskrivningen hur man skall göra är enkel. Så enkel att man inte läser den ordentligt. Vilket resulterade i massa mera jobb efter att jag hade svetsad dit ena fyrkantsröret 45 grader fel. Så läs den enkla beskrivningen 3 gånger noga och följ den. Då spar man tid.  :'(

Total tid som jag använt är ca 10-12 timmar. Inklusive det fel som jag gjorde som tog minst 2 timmar att fixa till.
 
Man behöver 1 svets, 1 press som klarar 8-10ton, 1 vinkelslip med kap och slipskiva, 1 handslägga, 1 stor plastklubba, 2 skruvmejslar att fixera gummistavarna med, 1 stor vinkelhake och 2 långa järn på ca 1 meter.

Dom 40 mm axlarna som man skulle pressa in i det trekantiga hålet på själva bärarmen var otroligt ovala och fick slipas till på 3 sidor för att kunna gå i.
Vilket resulterade i att ena hjulet helt plötsligt peckade åt fel håll. To- in blev to-ut.
Så jag fick slitsa upp det fyrkantiga 50 röret och pressa lite i pressen för att få hjulen att stå rakt. Upptäckte felet gonaom att mäta med en vinkelhake och 2 långa linjaler.
Inget som stod om i beskrivningen. Vilket stör mig. För det är den delen som är nogast med.

Vad kan man då konstatera så här långt. Jobbet görs lättast om man har hjälp. Jag fick hjälp av min 13-åriga son. Vid flera av momenten så krävs det mer än 2 armar.
Det är inte speciellt svårt men tar lite tid.

Nu skall vi måla axeln. Återkommer med bilder.
Titel: SV: Projekt renovera släpkärra.
Skrivet av: Rosten skrivet 07 jul-11 kl 23:28
Detta vart ett långdraget projekt. Problemet är att jag lätt kan låna andras kärror så därför hamnar denna kärra långt ner på listan över saker som behöver göras. :-[
Men igår så blev det panik. Jag skall hämta diverse saker i Malung och som vanligt tänkte jag låna kärra på jobbet.
Tyvärr skall en annan arbetskamrat bygga om huset så han boka sig på kärran 1 vecka framåt!
I normala fall så är det nästan bara jag som använder kärran så jag brukar kunna ha den några veckor i sträck utan att någon gnäller.
Men nu vart det panik! In på bilprovningens hemsida och hittar en besiktningstid idag klockan 10.50
Som tur vad så hade jag skruvat dit axeln för några veckor sedan.
Så in i verkstaden i fulla fart. Hela familjen börjar panikartat att skruva med flaket, fästöglor, hjul, bromsvirar mm.
Ut med kärran och koppla på elen. Knappt något lyste. Bytte flera glödlampor och ett sidomarkeringsljus.
Nu började det funka. Endast vänster blinkerna vägrade fungera. Slet upp alla kontakter och dränkte med 5-56.
Fortfarande ingen blinkers. Kollade i kontakten som sitter mot bilen och upptäcker att ett av stiften var ihopklämd.
Ner med en smal mejsel och bryt isär stiftet. Blinkersen börjar fungera!
Justerar bromsarna provisoriskt och ut på byvägen för testkörning. Stannar flera gånger och justerar på bromsarna med hjälp av en ringnyckel och domkraft efter vägen.
Kommer hem och pumpar i lite fett i fettnipplarna vid påskjutsbromsen.
Klockan 23.00 var vi klar med allt.

Idag så åkte tjejen till bilprovningen.
In med kärran och testbromsa. Kanonbromsar!
Upp med hjulen för att kolla hjullagren.
Hoppsan! Skruvarna i fäljarna sitter löst. :-[ Tydligen så glömde jag dra dom ordentligt. Vilket gjorde att skruvarna skruvade upp sig på färden till bilprovningen.
Killen är snäll och drar fast bultarna. Allt funkar fint ända till han kliver ner i "smörjgropen" för att kolla.
Då har jag missat att trä på metallstyrningen på bromsviren över hylsan som sitter på bromsskölden.
Så han petar dit hylsorna och nu sitter helt plötsligen båda bromsvirarna löst och kärran har nu ingen bra broms längre.
Efter som hylsan åkte in ca 8 mm så behöver man spänna virarna lika mycket. Killen kollar på axeln och säger.
"En sverigeaxel. Då kan din karl skruva och svetsa. Då skiter jag i att skriva något om bromsen. Så får han fixa det i kväll!"
Så nu sitter jag här med en nybesiktigad kärra utan bromsar. Men i morgon sitter jag med en kärra som har bromsar.
För i kväll så har vi vilat och badat.