Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: louise skrivet 12 jan-11 kl 18:10
-
Jag behöver ett vintervattensystem som jag inte fattar hur man ska få ihop. Bifogar en ritning. Om ni tittar på den så ser ni att jag behöver kunna flytta vattenkopparna till vilket ställe som helst längs den röda slangen/röret. Eller, behöver åtminstone många "stationer", så valfriheten är stor.
Men en elvärmeslinga är en permanent installation och.. kan väl inte mitt i ha vanliga kontakter? mitt inne i kablarna...?
huuur fan funkar det? Går det här alls?
-
Hej!
Du skulle väl kunna ha en värmeslinga som sitter på den röda ledningen och sen ha en separat som sitter på den svarta ledningen och sen göra så att du kan flytta den svarta ledningen till olika vattenuttag på den röda ledningen.
En elvärmeslinga med vanlig 230-volt stickpropp i änden av värmekabeln är ju lätt att flytta på.
-
hur ska det konstrueras utan att det är hål i vattenslangarna/rören? Eller vad är det för hål där ska vara?
-
Vid varje ställe där du vill kunna utgå med den svarta ledningen sätter du T-kopplingar på den röda ledningen. När du inte använder den positionen pluggar du bara igen öppningen på T-röret.
Jag har använt värmekabel som man tejpar på utsidan av slangen hemma vilket har fungerat perfekt, jag har isolering runt slang och värmekabel. Med en sådan kabel behöver man inte ha några genomföringar så att kabeln ligger i slangen vilket kan bli svårt i ditt fall eftersom du vill flytta på slangen.
-
Hello
Jag satte vämekabel på en 1-tums-slang som vi har som avlopp.
Jag tejpade helt sonika fast den utanpå slangen och sen drog jag på isolering.
Funkar kanon.
Men - jag har ju inga grisar som kan tugga i sig hela härligheten...
// Mange
-
Oops mclaesson
Blev kaka på kaka.. :-)
// mange
-
Oops mclaesson
Blev kaka på kaka.. :-)
// mange
Kul att vi är överens :)
-
Du har en lång slang med en genomföring av värmekabel. På den slangen har du monterat ett antal grenkopplingar. I närheten av de ställen där du har grenkopplingarna kan du ha eluttag. Du kan sedan ansluta en annan slang, som också har en genomföring för värmekabel, i valfritt grenuttag.
Du ha alltså två (eller fler) helt separata slangar med varsin genomföring. Sedan kopplar du ihop dem vid grenkopplingar efter behov. Varje slang ansluts till sitt eget eluttag.
-
Man får tyvärr inte rita om ritningen för att lösa problemet anders;) Eluttaget sitter där det sitter.
-
Man får tyvärr inte rita om ritningen för att lösa problemet anders;) Eluttaget sitter där det sitter.
Har du hört talas om skarvsladdar? Eller att sätta upp fler uttag längs med vattenledningen.
-
Man får tyvärr inte rita om ritningen för att lösa problemet anders;) Eluttaget sitter där det sitter.
Ser inget eluttag på ritningen.
-
Okej. Vi antar att jag köper till cirka 1000 meter extra skarvsladd.
Jag fattar ändå inte hur man kopplar ihop den röda med den svarta utan att vattnet rinner ut..
anders - eluttaget är den fyrkantiga rutan.
-
Stäng av vattnet på den röda medans du kopplar om.
-
jag menar när det är ihop kopplat. Hur kommer elsladden ut genom vattenröret?
-
den går ju in i en egen koppling som är en speciell genomföring för värmekabel.
-
http://www.willab.se/WILLABB2C/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=143250 (http://www.willab.se/WILLABB2C/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=143250)
-
På den svarta har du en T-koppling där du ansluter värmekabeln via en genomföring i den ena, och utgående slang i den andra, och vattenkopplingen till en T-koppling i den röda slangen i den tredje.
De T-kopplingar du inte använder i den röda slangen har du pluggade. Eller monterat dit en kran.
Det är inte lämpligt att ha 1000 meter värmekabel. Det blir dyrt. Bättre att gräva ner slangen till frostfritt djup.
-
Nu får du sluta vara så kreativ anders;) Förutsättningarna du vill hitta på finns inte. Allt detta ska stå ute på åkrar och flyttas bort varje år, och stå på en ny åker nästa. Hur ska de svarta rören komma ner till de röda som ligger cirka en meter under marken?
-
Nu får du sluta vara så kreativ anders;) Förutsättningarna du vill hitta på finns inte. Allt detta ska stå ute på åkrar och flyttas bort varje år, och stå på en ny åker nästa. Hur ska de svarta rören komma ner till de röda som ligger cirka en meter under marken?
Hur lång värmekabel tror du att du kommer att behöva, som mest?
-
400 meter.
Anders, din första mening i senaste inlägget är obegriplig... Vill du klippa ner den till kortare meningar, då brukar det bli lättare att förstå och beskriva.
-
öh den meningen är ju solklar. Anders vet vad han pratar om
-
Mm.. Men nu är inte alternativ tänkt att man ska visa upp sig för att glänsa internt för de som redan vet, utan för att dela med sig till de som inte vet. Och då måste man använda vanliga svenska ord och grammatiskt korrekta meningsbyggnader och tydliga syftningar.
På den svarta har du en T-koppling där du ansluter värmekabeln (vilken kabel? från vilket håll?) via en genomföring i den ena (vilken ena?), och utgående slang i den andra (vilken andra?) , och vattenkopplingen (vilken vattenkoppling? allt är ju vattenkopplingar överallt) till en T-koppling i den röda slangen i den tredje (den tredje vadå?).
-
På den svarta har du en T-koppling där du ansluter värmekabeln via en genomföring i den ena, och utgående slang i den andra, och vattenkopplingen till en T-koppling i den röda slangen i den tredje.
I ena änden på den svarta slangen har du en T-koppling. I denna T-koppling sätter du en genomföring för värmekabeln. Värmekabeln går sedan rakt igenom T-kopplingen ut i den svarta slangen. Det lediga benet på T-kopplingen ansluter du till den röda slangen.
Lämpligen har du en T-koppling även på den röda slangen, där du kan koppla in den svarta slangen.
Du får nog fundera på det där med 400 meter värmekabel. Det kommer att bli rätt dyrt, gissar jag. Det borde bli MYCKET billigare med en nedgrävd PEM-slang. Den kan sedan gå upp till ytan här och där. Och där kan du ha en liten bit värmekabel. 2-3 meter, kanske.
-
TAck, blev tydligare även om jag är för stirrig i huvudet justnu för att fatta exakt.
Man kan inte ha saker som "sticker upp här och där" på en åker. Den ska brukas.
Men det tål att tänkas på om det ändå går att gräva mer än jag tror. Men vad kostar det att värma 400 meter en jävlig vinter som denna? Så jag kan jämföra.
-
Nej det förstår jag. Jag vill inget annat än att försöka hjälpa till men det är inte alltid så lätt i text.
Kolla på någon anläggning som är i drift hos nån bonde idag så du ser en genomföring i verkligheten. Det brukar alltid vara bra.
Har du tänkt att koppla allt själv eller ska du ta hjälp av rörmokare/elektriker så har säkert de fler tips.
-
Jag vet inte riktigt hur din tanke är med de här vattenautomaterna men du skulle inte kunna sätta vattenautomaterna direkt på den röda ledningen och på så sätt slippa alla problem med de svarta ledningarna?
-
Här är ett exempel på en 135 meter lång värmekabel. Kostar 2625:-
När man har den påslagen drar den 8 watt per meter. Alltså lite drygt 1000 watt.
400 meter blir alltså nästan 4kW.
http://www.willab.se/WILLABB2C/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=143185 (http://www.willab.se/WILLABB2C/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=143185)
Det är möjligt att det finns billigare värmekablar. Jag vet inte.
Du skulle kunna hålla den röda slangen frostfri helt gratis genom att gräva ner den. Och låta en stump sticka upp vid grindöppningar eller hörn mellan fält. Då kan du ansluta en uppvärmd kabel där och smidigt vattna dina djur.
-
400 meter värmekabel kan du glömma!
Nexans kabel är maxlängden 100 m utanpå rör och 60m inne i rör 10amp säkring
Kimas kabel är den som har längsta maxlängd 130m 16amp säkring.
-
Jag förstår inte vad som blir bättre med det.
koppen:
http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1018585&Ggart=6229 (http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1018585&Ggart=6229)
-
Å varför kan man inte sätta ihop flera kablar så att den blir längre?
-
4kW... hur ofta då? per dygn? timme?
-
Säkringen räcker inte. Du måste nog ansluta kablarna i olika faser i ditt elskåp, varsin säkring, för att det skall gå att värma 400 meter. Dessutom måste ha en j-a massa elkabel.
-
4kW... hur ofta då? per dygn? timme?
Hela tiden, medan du har den på.
Om du har den på 1 timme blir det 4kWh.
Per dag blir det nästan 100kWh.
-
Jag förstår inte vad som blir bättre med det.
koppen:
[url]http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1018585&Ggart=6229[/url] ([url]http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1018585&Ggart=6229[/url])
Då slipper du ju ha värmekabel som sticker ut ifrån den röda och det räcker med bara en värmeledning i slangen. Till en sån vattenkopp måste du ju också ha en elmatning från en transformator på nått sätt. Alltså en kabel som driver värmeslingan i vattenkoppen. Den elledningen är alltså en annan än den som är i vattenledningen.
-
FAnihelvete. Det fattade inte jag. Ska det gå TVÅ elsladdar till automaten? jag trodde man satte transformatorn i ena änden, kopplade på elvärmekabel å sist vattenkoppen.
OM det går 4 kW på en timme, hur kan det bli 100 kw på en dag? 4 x 12 timmar är 48 kw eller 4 x 24 timmar (ett dygn) blir... jaha.. du menade på ett dygn?
-
jaha.. du menade på ett dygn?
Ja.
-
Det är skillnad på effekt (kW) och energi (kWh).
Om effekten är 4 kW så är det bara att ta den gånger tid för att få energiförbrukningen. 4 kW x 1 timme blir 4 kWh, 4 kW x 24 timmar blir 96 kWh osv.
Så du får räkna med att det kostar 100 kr per dygn eller om man så vill 3000 kr per månad att hålla värmekabelanläggningen igång.
-
FAnihelvete. Det fattade inte jag. Ska det gå TVÅ elsladdar till automaten? jag trodde man satte transformatorn i ena änden, kopplade på elvärmekabel å sist vattenkoppen.
Ja så är det tyvärr. en värmekabel och en elkabel med lågspänning från transformatorn.
-
Mmmm vad roliga fakturor!
Då slänger vi det här systemet..
Några andra tips? Som inte är dyra och omständiga att investera och sparar daglig arbetstid?
-
Skaffa en vattentank på en vagn. Kör ut den dit du behöver vatten. Dra dit el och värm vattnet/tina isen vid behov. Då borde du klara dig med några få meter värmekabel.
Vad är det för avstånd på skissen?
Slangar är skit på vintern. Att köra ut vatten är troligen mindre jobb i längden.
-
Jag tror nog att om du ska iväg med ledningen så långt så är det bästa att gräva ner slangen precis som det redan har föreslagits. Gräv samtidigt ner el så att du har det utdraget och kan värma sista biten. Det blir dyrt men det är inte lätt att lösa på annat sätt.
Vattentank på vagn fungerar säkert bra men tar tid.
-
Vattentank på vagn funkar dåligt i en metersnö och inget utrymme för traktor att köra på.
Kan man ha dräneringsrör, elslang och vattenslang i samma "gång" under marken?
-
.......Som inte är dyra och omständiga att investera och sparar daglig arbetstid?
Om du räknar med alla arbetstimmar som krävs för att betala ett eluppvärmt slangsystem så tror även jag att en transportabel logiskt utformad vattentank är det som sparar mest daglig arbetstid.
Jag tänker ofta på uttrycket K.I.S.S. när jag bygger eller bygger om saker, tex med fordon. Att jag försöker ha det som ett mantra framför ögonen när min fantasi skenar iväg i fantastiska tekniska lösningar.
Kiss = Keep It Simple Stupid >:D o:)
-
Om man nu redan har beskyllts för att vara kreativ, så kanske man får komma med ett helt nytt förslag?
Man kan dra den "röda" slangen i en rund slinga, och i huvudsak under jord. Här och där sticker den upp, och man har en kran där, gärna även isolering. Genom att slangen går i en slinga kan man sätta på en cirkulationspump. Då håller sig hela rasket frostfritt helt utan el. Men man har ju då inte löst problemet med el till hoarna. Och skulle det bli elavbrott när det är kallt riskerar man att hela systemet blir obrukbart till det blir några tödagar.
Ett annat knep är ju att ändra arronderingen så att det blir lite som tårtbitarna i rastgården på ett fängelse. Då kan man ha en central punkt med frostfritt vatten, och ge djuren från samma plats. Men jag utgår från att det är svårt att ordna i detta fallet?
-
Skratt, ja det är förjävligt att beskyllas för kreativitet;)
Om jag fortsätter på din grej, så är det väl enklare att låta slangen vara ovan jord, om det nu ändå cirkulerar å blir frostfritt? Då sparar jag in grävjobbet å att stängsla om hela gården.
-
Det fryser om det blir kallt nog. Har du den nedgrävd så blir vattnet uppvärmt.
-
säkert? att det fryser även om det cirkulerar?
Jag blir så jävla trött. Inte ens om man tror man har en liten slant att förbättra med så hjälper det. Verkar som att jag får återgå till hemmabyggen med isolerade kar, och fortsätta fylla på förhand.
-
säkert? att det fryser även om det cirkulerar?
Nja... Jag tror det... Skulle det bli en halv sekunds avbrott fryser hela slangen.
-
säkert? att det fryser även om det cirkulerar?
Ja. Det börjar frysa på de ställen där det går långsammast. Så om du ska låta det gå över jord måste du ändå värma det någonstans på slingan.
Som mitt vattenfall, även fast det är rejält ös på vattnet här så fryser det till mer och mer ju kallare det blir.
-
Ja, det bygger på i slangarna, och till slut är det stopp. Blir det 20 minus i några nätter så står du där med en flera hundra meter lång istapp. Och den tinar inte igen förrän det blir plusgrader eller du släpar in den.
Tårtbitsförslaget är det mest realistiska hittills. En punkt, centralt, gärna hårdgjord, dit man drar vatten och el, nergrävt.
-
*Vad sjutton är det här? jordvärme till vattenkoppar, men.. vad är det för 2 sorters rör/slangar som går ut i bottnen?
http://www.grene.com/shop/action/product_15000_-12_44435_873703635__44441G44670_Geotermisk+frosts%C3%A4kring (http://www.grene.com/shop/action/product_15000_-12_44435_873703635__44441G44670_Geotermisk+frosts%C3%A4kring)
-
*Vad sjutton är det här? jordvärme till vattenkoppar, men.. vad är det för 2 sorters rör/slangar som går ut i bottnen?
[url]http://www.grene.com/shop/action/product_15000_-12_44435_873703635__44441G44670_Geotermisk+frosts%C3%A4kring[/url] ([url]http://www.grene.com/shop/action/product_15000_-12_44435_873703635__44441G44670_Geotermisk+frosts%C3%A4kring[/url])
De svarta slangarna med T-stycke är för vattnet, och det böjda kopparröret är det "gasfyllda innerröret" (heatpipe) som ska leda upp värme ur marken och hålla koppen frostfri. Förutsättningen för att det ska fungera är ju att man gräver ner vattenledningen på gott och väl frostfritt djup och inte snålar med grävningen så den hamnar i grundaste laget.
-
400 m slang ovan jord med värmekabel går naturligtvis att bygga med såväl investeringskostnaden som driftkostnaden gör det med säkerhet helt ointressant i detta fall. Går det inte att låta grisarna gå till vattnet i stället för att släpa vattnet till grisarna?
Det finns vattenautomater som fungerar i sträng kyla utan elvärme och i stället bygger på god isolering och den värmeenergi som ändå finns i vattnet. Vad jag vet är de avsedda för nötkreatur, men kanske kan fungera även för grisar, förutsatt att de är tillräckligt många så att genomströmningen blir stor nog. Vi har använt detta för nöt och det fungerade bra. Det är en relativt enkel och billig lösning eftersom man slipper såväl elinstallationer som elförbrukning. Själva automaten tror jag kostar ca 4000, PEM slang (25mm) kostar ca 7 kr/m. Denna automat går dock näppeligen att flytta och tilledningen måste grävas ner, men grävning brukar inte kosta så mycket i synnerhet inte åkermark på landet. Automater finns exv här: http://www.ofabskara.se/ (http://www.ofabskara.se/)
-
exakt vilken vattenkopp på ofab menar du?
-
Ah, såna, nej det går inte. Nu har jag tittat på sidan efter "vattenautomat" och letat upp de som kostar ca 4000. De väger för lite och är troligen för klena för en griskäft. Grisar tuggar på och välter allting.
Elkoppar - kan man koppla hur många som helst till en transformator?
Elkoppar kräver 3 kg tryck. Kan man få ut det ur en sån där stor kubik-plast- tunna? De fyrkantiga med nätbur.
-
Det finns olika storlekar på transformatorerna så du får välja en som klarar driva så många som du tänkt ha.
Det kan de som säljer kopparna hjälpa dig med att välja ut. När jag har köpt har det stått i infon för vattenkoppen vad den kräver för effekt på transformatorn.
-
ja.. fat jag hålle rpå med en budget som måste göras hemifrån, men jag har hittat vissa återförsäljare som anger trycket på sin hemsida. Men som sagt, nu har jag fastnat i om en kubiktank kan göra 3 kg tryck.
-
Aha. 3kg tryck är ju för att komma upp i ett visst flöde i koppen. Det som händer är att när det börjar bli lite vatten i tanken så minskar trycket och vattnet rinner ut jättesakta i vattenkoppen. Vad som vore enklare mot en kubiktank är nog vattenkoppar med flottör (typ suevia 43) eftersom de håller en konstant nivå i vattenkoppen så är de inte lika beroende av tryck för att få fram vatten till djuren.
Har du kikat på den lösningen också?
-
Tänk på att det inte är lämpligt att dra iväg med kablar långt från transformatorn. Det blir stora förluster med 12 volt, inte säkert att det räcker för att värma koppar långt bort. Bättre med en transoformator per plats. Det är detta som är anledningen till att vi gärna använder högre spänningar i ett hus. Annars skulle man tvingas ha sjukt grova ledningar för att det inte skulle bli besvärande förluster.
Effekt är spänning gånger ström. Ström ger motstånd i ledningen. Så för att få mycket effekt genom en ledning så ökar man spänningen så att strömmen inte blir så hög. Då kan man hålla ner överföringsförlusterna.
-
Nä.. jag har inte kollat på flottör, men det får visst bli nästa steg.
Jag har aldrig förstått poängen med dem för där står bara vatten och blir skitigt. Tanken med koppar är också att komma ifrån smutsiga vattenkar.
Men om jag nu ska prova, då måste flottören ge 3 liter på 60 sekunder, kan den det i en kubiktank? Annars struntar grisen i det om koppen är tom på vatten.
Jag känner mig jättebakbunden som inte själv kan räkna, ingen här som har en dummie-formel så att jag inte behöver anlita er varje gång jag konstruerar en ny grej där man måste räkna vattentryck?
-
Den jag hittar är den här: Frosfri, kopp, flottör.
http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1018584&Ggart=6231 (http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1018584&Ggart=6231)
Men den ska monteras på ett cementrör som man gräver ner. Även om jag pallar med att gräva femtisjutusen hål varje vår, så förstår jag inte var el och vatten tar sig ut/ifrån koppen. Jag måste ju ha vattnet uppåt till tanken, det får inte gå ner genom ett rör. Och jag blir alltid nervös över elkabeln, den syns aldrig på bilder. Grisar tuggar på allt, jag kan inte ha minsta bit elkabel åtkomlig.
-
Ah, såna, nej det går inte. Nu har jag tittat på sidan efter "vattenautomat" och letat upp de som kostar ca 4000. De väger för lite och är troligen för klena för en griskäft. Grisar tuggar på och välter allting.
Elkoppar - kan man koppla hur många som helst till en transformator?
Elkoppar kräver 3 kg tryck. Kan man få ut det ur en sån där stor kubik-plast- tunna? De fyrkantiga med nätbur.
Jag tror knappast grisarna lyckas välta en sådan vattenutonmat. Exempelvis den minsta varianten av "Pride of the farm" väger i sig själv 32 kilo till det kommer de 60 l(~60kg) vatten som den också innehåller. Dessutom ska den skruvas fast i ett staigt underlag, exv en liten betongplatta, sliprar eller liknande. Men lösningen bygger som sagt på att grisarna går till vattenautomaten inte det omvända. Man kan rimligen inte flytta en sådan vattenautomat. Varför kan inte grisarna exv gå fram till gården för att dricka?
Hur gör alla andra som har utegrisar? Jag kan inte tänka mig att det har hundratals meter eluppvärmda slangar ute och heller inte att de flyttar runt vattenkopparna vintertid.
-
Hur gör alla andra som har utegrisar? Jag kan inte tänka mig att det har hundratals meter eluppvärmda slangar ute och heller inte att de flyttar runt vattenkopparna vintertid.
Det vanligaste, om det är lite större skala, är ju att man har ett stall där dom bor ,äter och dricker, och sen hagar i anslutning till stallet.
Är det ett hyddsystem så kan man ju köra runt med en vattentank efter traktorn, och ge vatten i hoar. Sommartid drar man slang och har nipplar.
Man får ju skilja lite på hur man har grisarna. Många har dom ju ute för att dom ska vara ute, och då anlägger man lite mer permanenta lösningar.
Annars har man dom cirkulerande över gården, och då blir det genast lite marigare att få till rationella lösningar.
-
Det är väldigt få som har utegrisar ute på åkrarna på vintern. Nästan alla eko-bönder har ett stall med en liten rasthage.
Mina åkrar ligger inte så att det går att göra 5-6 fållor som når ända fram till gårdsplanen.
32 kg är ingenting för en gris. De kan lyfta 500 kg på trynet. Å du länkade inte till prideofthefarm.
-
Mina åkrar ligger inte så att det går att göra 5-6 fållor som når ända fram till gårdsplanen.
Jag vet att du inte håller med mig i detta, men faktum är att du har en arrondering som många skulle vara avundsjuka på. Du har ju gårdscentrat mitt i markerna mer eller mindre. Du skulle enkelt kunna anordna 6 fållor i direkt anslutning till gården. ( 3 åt vardera hållet) men det kräver ju att du tänker om vad gäller att exakt hela gården ska vara med i rotationen.
-
Gissar att du glömmer att det bara är 25 % av åkrarna som får gå till grisar varje år.
I år har jag ca 70 meter mot gårdsplanen och 200 meter "bortåt". Jag skulle alltså ha stängslat tio meter breda hagar som är 200 meter långa? Går ju... iåförsig..
Sen har jag ett skifte som inte alls ligger vid gårdsplanen just för att jag ska klara 4års-ronderingen. Det ligger bakom 2 skiften, 200 meter från gården. Underbar arrondering..
Jag förtår inte vad jag ska tänka om. På 25 % av min mark får det plats max 2 suggor + deras slaktsvin. Ska jag använda mer mark blir de infekterade av mask. Ska jag använda mindre får de för lite bete. Vad menar du?
-
Kan man använda denna utan att använda vattenledning? Bara fylla på vatten manuellt uppifrån?
http://www.hawkeyesteel.com/products/potf/polar-max/features.html (http://www.hawkeyesteel.com/products/potf/polar-max/features.html)
eller denna? jag fattar inte deras 3 alternativ på värme.. var ska det sticka ut en farlig elsladd som grisarna tuggar sönder..?
http://www.hawkeyesteel.com/products/potf/fieldri/fieldri.htm (http://www.hawkeyesteel.com/products/potf/fieldri/fieldri.htm)
-
Det är väldigt få som har utegrisar ute på åkrarna på vintern. Nästan alla eko-bönder har ett stall med en liten rasthage.
Mina åkrar ligger inte så att det går att göra 5-6 fållor som når ända fram till gårdsplanen.
32 kg är ingenting för en gris. De kan lyfta 500 kg på trynet. Å du länkade inte till prideofthefarm.
Om du läser vad jag skrev så är inte automatens vikt ett problem. Automaten väger 92 kilo och skall dessutom skruvas fast i någotstabilt underlag. Jag länkade inte till "pride of the farm", men väl till Ofab som säljer dessa. Jag utgivk från att du själv kunde hitta dem på Ofabs hemsida. De stora automaterna (din första länk i ett senare inlägg) har ingen elanslutning. Funktionen bygger på att hushålla med den värmeenergi som finns i vattnet. Att fylla dem manuellt kanske fungerar om det inte blir allt för kallt, men verkar ganska poänglöst.
Jag tror du skulle vinna på att vara lite mer öppen för de konstruktiva förslag ang stängsling etc som andra framfört. Att bergfast hålla fast vid en exakt matematisk fördelning av arealen är inte nödvändigtvis ändamålsenligt. Med två suggor+ avkomma som underlag går det knappast att dra på sig några större investeringskostnader, även om man kan ta ut ett stort mervärde för köttet/köttprodukterna. Det verkar heller inte rimligt att göra "systemet" allt för krångligt och arbetskrävande.
Överlever grisens parasiter i flera år i marken? Om inte (dvs som för får och nöt) skulle de väl kunna gå på en betydligt större del av arealen vintertid, om du inte avser odla höstsådda eller fleråriga grödor på den. För får och nöt får man bra parasitreduktion genom att "hoppa över" en säsong.
-
Jodå, jag grunnar på förslagen, men får lite panik över invsteringskostnaden. Hoppas på att den ultimata lösningen ska trilla ner...
Ja, parasisterna överlever och man rekommenderar MINST 4 års rotation. Det är knappt jag får plats med det här.
Varför är det poänglöst att fylla på karen manuellt? Det garanterar frostfritt vatten dygnet runt. Utan att jag behöver kasta mig upp före grisarna vaknar och fixa till deras frusna vatten och gå ytterligare två vändor på dagen för att fylla på nytt vatten.
-
Då kan du få ett anat förslag att grunna på.
I stället för att gräva ner ledningen så kan det funka med en luftledning med fall mot utvattningstället.
Har man den högsta punkten hyffsat nära kranen så kopplar man slangen och drar på vattnet när hoarna börjar bli fulla så stänger man kranen och kopplar loss slangen så tömmer självsuget slangen och den fryser inte.
Skickar man hyffsat varmt vatten så tinar slangen vid var vattning.
Har haft ett sådant system till mitt gråvatten och det funkade kanon under ett flertal kalla vintrar. Jag hadde en dränkbar pump som klarade en 6 meters stigning med 40 mm slang.
-
Jag har använt det systemet du beskriver, skogsvilde.. Men jag tycker det blir rätt känsligt..minsta lilla svacka i slangen och det vill gärna stå kvar vatten som fryser. Jag spikade fast min på en lång lagårdsvägg, och då funkade det bra länge.
-
I år har jag ca 70 meter mot gårdsplanen och 200 meter "bortåt". Jag skulle alltså ha stängslat tio meter breda hagar som är 200 meter långa? Går ju... iåförsig..
Det är ju så man gör. Titta på den stora ekobonden utanför Hjo, han har precis så, jättelånga smala hagar ut från stallet. han beskrev när jag var där en gång hur han ett år fått göra jättelånga L-formade hagar, för att komma ner till en avsides kant som han ville åt.
Sen har jag ett skifte som inte alls ligger vid gårdsplanen just för att jag ska klara 4års-ronderingen. Det ligger bakom 2 skiften, 200 meter från gården. Underbar arrondering..
Utskiftet använder man sommartid, då är det ju bara att dra en slang och sätta upp nipplar.
Du har låst dig vid tanken att du måste rotera hagarna hela året, oavsett förhållandena, och vill man göra det, så finns inga genvägar, då är det bara att investera 30 000 och gräva ner ordentliga ledningar i backen.
Vill man komma billigt undan, så är det grisen som får gå till vattnet, och inte tvärtom.