Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Radar skrivet 04 jan-11 kl 13:32

Titel: Motorn skjuter ut tändstift
Skrivet av: Radar skrivet 04 jan-11 kl 13:32
Det är tänkt att det ska borras ur och sättas i insatsgänga till de stift som brukar ploppa ur. Men nu har det gått för långt på det ena.
Är det någon som har tips på hur man tillfälligt kan få stiftet att sitta kvar så pass länge att man kan köra bilen ca 4 mil till dit operationen ska utföras?
Lättmetalltopp, om det har någon betydelse.
Titel: SV: Motorn skjuter ut tändstift
Skrivet av: Misse skrivet 04 jan-11 kl 16:10
Jag hade nog kört utan stift.  Om det är en ''modern'' bil med multipointinsprutning så hade jag dragit bort kontakten till insprutaren till den aktuella cylindern.
Titel: SV: Motorn skjuter ut tändstift
Skrivet av: torbjorn skrivet 04 jan-11 kl 16:36
Kortslut tändkabeln till jord också.

Jag har hört talas om nödfallslösningar av typ träkloss över tändstiftet och spännband runt motorn, men om motorn har så många cylindrar att man inte är beroende av just den som skjuter tändstift för att ta sig till verkstad så är det nog bättre att köra utan det tändstiftet.
Titel: SV: Motorn skjuter ut tändstift
Skrivet av: Radar skrivet 04 jan-11 kl 20:17
Faktiskt har jag aldrig brytt mig om det är en insprutare eller förgasarmotor. Det bör väl vara förgasare, eller hur. Det är lite för kallt för att gå ut, bara för att kolla en sån sak. 95-ans Golf Variant 1,8 l.

Kortslut tändkabeln till jord också.

Varför bör jag göra det?  Är det bättre än att plocka bort kabeln från fördelaren?

Jag antar att det inte är någon mening att försöka korka igen hålet, för att minska oväsendet. Gissar att kompressionen skjuter bort en sådan kork?


Titel: SV: Motorn skjuter ut tändstift
Skrivet av: torbjorn skrivet 04 jan-11 kl 21:17
Då är det centralinsprutning, dvs likvärdigt med förgasare ur den här synpunkten - det går inte att stänga av bränslet för en cylinder i taget.

Man kortsluter tändkabeln till jord för att högspänningen från tändspolen ska ha någonstans att ta vägen - annars finns det risk att köra sönder t ex tändspole eller tändmodul.

Det ingen idé att försöka korka igen hålet. Och det är bättre att den oförbrända bränsleluftblandningen får blåsa ut i motorrummet än att den ska gå via katalysatorn och kanske överhetta den.
Titel: SV: Motorn skjuter ut tändstift
Skrivet av: Rosten skrivet 09 jan-11 kl 01:49
Alternativet är att du köper en gängsats för insatsgänga till tändstift.
Fixa lämplig borr så den passar i en borrmaskin.
Borra, gänga med gängtappen och skruva i insatsen.
Så är det klart.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Reparationssats-for-tandstiftsgangor/ (http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Reparationssats-for-tandstiftsgangor/)
Titel: SV: Motorn skjuter ut tändstift
Skrivet av: brainghost skrivet 09 jan-11 kl 02:06
Håller mede "rosten" det brukar följa med gängtapp till de nya gängorna så gänga upp o sätt dit de renoverade gängorna o allt klart
Titel: SV: Motorn skjuter ut tändstift
Skrivet av: softarn skrivet 09 jan-11 kl 23:41
Nödlösning om den finns antydan till gängor i toppen är att kila fast tändstiftet. Ett varv tunn aluminiumplåt exempelvis från en ölburk runt gängan innan man drar fast stiftet kan fungera. Eventuellt kan även aluminiumfolie gå! Flera varv pålindade i rätt riktning i så fall.

Sätter man dit en insatsgänga så att säga på plats skadar det nog inte att försöka suga upp så mycket aluminiumspån som man kan ur cylindern efter det att man gängat upp hålet för insatsgängan (spånen kommer ut på något sätt ändå, men kan ju vara risk för skador). Dammsugare eller ev tryckluft, men dammsugare är nog enklast. Man får väl vara lite klurig och kanske tejpa ihop en liten lämplig slang mot dammsugarmunstycket.
Titel: SV: Motorn skjuter ut tändstift
Skrivet av: Radar skrivet 11 jan-11 kl 14:46
Om operationen skulle ha utförts på verkstad, med deras timpriser, hade jag inte tvekat att köpa en egen sats insatsgängor och fixat det själv. Men det här är ett gratisjobb, i utbyte mot en middag eller annat som passar. Grejerna har han redan, därför känns det lite onödigt att köpa något som kanske aldrig kommer till användning i framtiden.
Nu är problemet inte lika akut längre. Eftersom jag köpt en saab 9000 från -92. Största anledningen är väl egentligen att golfen inte har någon dragkrok, men det har saaben. Tyckte dessutom jag fick saaben ganska billigt. Den verkar vara i bra skick och kostade 4.500 kr. Den ska besiktas före före 1:a februari och sedan ska skatten betalas. Men eventuella 2:or ska killen jag köpte bilen av åtgärda. Jag känner honom väl.
Så nu får golfen stå ett tag, så byter vi kamremmen och fixar för tändstiften samtidigt.

Tack för hjälpen ändå.