Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Humle skrivet 20 dec-10 kl 21:38
-
Hej lagom till den riktiga smällkalla vintern blev såklart bilen trasig... det är en volvo 240 där det bara hörs ett klick när jag ska starta den. Lysen funkar och jag kollade batteriet och det var på 12.5 volt i vila och nästan fullt laddat. Det är några år men verkar ändå ok eller? Jag testa att sätta en skruvmejsel mellan kontakterna på startmotorn med tändning på och friläge i men då hördes bara fler klick och några gnistor kring skruvmejseln sågs o:). Är den tråkiga sanningen att startmotorn måste bytas/tas lös och rengöras eller kan det vara något annat?
-
Hej lagom till den riktiga smällkalla vintern blev såklart bilen trasig... det är en volvo 240 där det bara hörs ett klick när jag ska starta den. Lysen funkar och jag kollade batteriet och det var på 12.5 volt i vila och nästan fullt laddat. Det är några år men verkar ändå ok eller? Jag testa att sätta en skruvmejsel mellan kontakterna på startmotorn med tändning på och friläge i men då hördes bara fler klick och några gnistor kring skruvmejseln sågs o:). Är den tråkiga sanningen att startmotorn måste bytas/tas lös och rengöras eller kan det vara något annat?
Ja det låter så. Bara du är säker på att den får redigt med ström.
Du bör kanske testa en omgång startkablar också innan du förhastar dig?
Och ibland händer det att jordflätorna mellan drivpaket och kaross ärgar sönder.
Ibland ärgar dom jämt över så att dom Ser hela ut, men är det inte.
Prova att sätta en startkabel mellan batteriminus och något lämpligt ställe på motorn tex. en lyftögla.
-
Solinoiden kanske .
Eller också slår inte startkransen ut på starmotorn , kan bero på at den har frusit pga gammalt fett eller att det läckt in vatten .
-
Har du mätt spänningen när du tex sätter mejseln direkt på startmotorn?
''Sackar'' tex halvljuset massor då du gör det eller blir de endast liiiite gulare liksom?
Finns många andra möjligheter till fel innan man kan vara hyfsat säker på att det är startmotorn som har gjort sitt.
Har också några ggr varit med om att det är typ fruset inuti solenoiden när man kört länge i saltsörja och sen frusit när det har blivit riktigt kallt.
Att värma den lite med valfri källa kan vara värt att försöka :)
Edit: såg att andra redan hade svarat ;D
-
Solinoiden kanske .
Eller också slår inte startkransen ut på starmotorn , kan bero på at den har frusit pga gammalt fett eller att det läckt in vatten .
Det är i regel solenoiden som står för "klickandet" och även att föra ut bendixdrevet till startkransen.
-
Det låter som om det är dags för en startmotorreparation/rengöring/renovering där.
Ofta blir en startmotor med tiden full med en seg sörja av gammal olja, fett och damm från kopplingslamellen. Det blir ännu värre om motorn eller växellådan har läckt olja in i kopplingskåpan.
Fungerar allt normalt om du rullar eller bogserar igång bilen?
-
spännande tråd! jag har e Van som betett sig likadant nu under en rätt lång tid.Genomgången för många tusenlappar på diverse verkstäder,en del säger btteri,en del säger glapp i tändningen,alla vill ha saftigt betalt.
Själv säger jag ingentig för jag har fått ett nervsammanbrott ;)
-
Min gamla Transit betedde sig så där. Det visade sig bero på att solenoiden spruckit så att den i och för sig slog till, men det blev dålig kontakt; sämre och sämre kontakt med tiden.
-
Tacks å mycket för svaren! Kommer det rinna ut en massa olja om jag tar loss startmotorn? Reparationshandboken för bilen råkar vara 10 mil bort när jag för en gångs skull behöver den :P
-
Har haft samma problem med min 240, solinoiden på startmotorn frös när det var för kallt, la en hårfön mot den och problemet var löst efter ett tag. Fukt var orsaken.
//Tobbe
-
sätt ett kvast skaft mot solenoiden (den lilla klumpen på startmotorn) knacka några gånger med hammare på änden av kvastskaftet.. fallet löst...
jag har haft många volvo thorleifsar... ;D
-
Det är i regel solenoiden som står för "klickandet" och även att föra ut bendixdrevet till startkransen.
minns en bil jag använde golfklubba på,,
man var tvungen at vara två,,eller flirta med förbipasserande,, ;)
en vred på nyckeln och en klippte med golfklubban på startmotorn,, :)
golfklubba för man räckte underifrån och med långt skaft,,
-
Tacks å mycket för svaren! Kommer det rinna ut en massa olja om jag tar loss startmotorn? Reparationshandboken för bilen råkar vara 10 mil bort när jag för en gångs skull behöver den :P
Nej, det rinner inte ut någon olja. Det finns dräneringshål på kopplingskåpan så även om det skulle läcka kopiöst med olja från motorn eller växellådan till den så kan det aldrig bli olja stående där.
Däremot brukar det vara svårt att komma åt att få loss skruvarna/muttrarna som håller startmotorn, torpedvägg och allt möjligt brukar vara i vägen för verktygen.
-
Nej, det rinner inte ut någon olja. Det finns dräneringshål på kopplingskåpan så även om det skulle läcka kopiöst med olja från motorn eller växellådan till den så kan det aldrig bli olja stående där.
Däremot brukar det vara svårt att komma åt att få loss skruvarna/muttrarna som håller startmotorn, torpedvägg och allt möjligt brukar vara i vägen för verktygen.
Ok ja men då ska jag försöka pilla bort de där skruvarna och ta loss den rackaren...
-
Nej de där skruvarna vill inte loss så nu får den snällt stå stilla tills jag testat med startkablar och att dra/putta igång bilen. Det är sånna här fel som behövs för att man med ett leende på läpparna ska cykla överallt i regn, snö och kyla... o:)
-
Nej de där skruvarna vill inte loss så nu får den snällt stå stilla tills jag testat med startkablar och att dra/putta igång bilen. Det är sånna här fel som behövs för att man med ett leende på läpparna ska cykla överallt i regn, snö och kyla... o:)
har du knackat på solenoiden?
-
har du knackat på solenoiden?
Ja med ganska tung hammare men inte tokspöat den...
-
Så här relaterar spänningen över batteripolerna till hur mycket kapacitet det har kvar om batteriet i övrigt är felfritt. Koppla loss det helt från all belastning / laddning innan mätning. Batteriet ska ha vilat minst tre timmar.
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt
-
Om en startmotor är sådan att det hjälper att knacka på den för att få fart på den så behöver man inte slå hårt. Men det gäller att knacka i samma ögonblick som man vrider på tändningsnyckeln - man bör alltså vara två för att göra det. Solenoiden kan man slå sönder om man tar i för hårt, det är ganska tunn plåt i höljet och en känslig koppartrådslindning innanför.
Knacka inte bara på solenoiden utan även på själva startmotorn, "knack-fel" orsakas ofta av att kolen är slut, en knackning kan få dem att ändra läge så att ett hörn kanske råkar ligga an mot kollektorn och göra kontakt en liten stund.
-
Så här relaterar spänningen över batteripolerna till hur mycket kapacitet det har kvar om batteriet i övrigt är felfritt. Koppla loss det helt från all belastning / laddning innan mätning. Batteriet ska ha vilat minst tre timmar.
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt
Jag skulle nog vilja tillägga att vila 3 timmar gäller efter urladdning, om batteriet har stått på laddning nyligen bör man låta det stå orört ett dygn innan en spänningsmätning säger något definitivt. Moderna batterier i bra skick som är fulladdade kan ofta ligga på uppåt 12,9 V i över en vecka efter laddning. I praktiken ska man nog inte dra alltför stora växlar på en spänningsmätning utan bara ta den som en uppskattning av om batteriet är urladdat, halvladdat eller fulladdat.
Tänk på att när det är så kallt som det är i stora delar av Sverige nu, så finns det risk att batteriet fryser om laddningstillståndet är sämre än låt säga 50 %. Och om batteriet har frusit finns det risk att man förstör det totalt om man försöker ta ström ur det eller ladda det utan att först tina upp det. Jag skrev ett (i mitt tycke) mycket bra inlägg om batterivård etc för någon månad sen men det ligger i en helt ovidkommande tråd på forumet. Jag ska nog ta och kopiera det och lägga det på ett mer relevant ställe.
-
Jag begriper inte ett jota om bilar men minns att vår Volvo från 71 gjorde likadant och då fick man knacka med skaftet på en skruvmejsel på startmotorn - förresten var det samma skruvmejsel som vi tidigare använde för att spänna fast vårt ena nerrasade fönster i Amazonen från 64 ;D