Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: louise skrivet 02 dec-10 kl 16:20

Titel: Tina frusna bilbromsar
Skrivet av: louise skrivet 02 dec-10 kl 16:20
Suck. Grannen säger att min bil inte vill rulla för att bromsarna har frusit.

Fick tipset att täcka bilen med en pressening och sätta in värmefläktar på flaket och i kupén. Har följt metoden fast bara haft värme bak idag, men det gör ingen skillnad.

Fler tips?

Bilen startar alltså utan problem, men när jag ska köra sitter den fast stenhårt. Hjulen rullar inte alls.
Titel: SV: Tina frusna bilbromsar
Skrivet av: grimbart skrivet 02 dec-10 kl 17:15
enklast är att klappa med slägga på fälgkanten nära hjulmuttrarna om man säjer så......utan att skada fälgen.,.lägg en träkloss emellan... lägg sen i backen och se om bromsen släppt... antar att det är trumbromsar på din skoda pickup...

vill du arbeta lite mer så tar du loss hjulen och använder en varmluftspistol..hårtork kupevärmare eller vad du har till hands...
Titel: SV: Tina frusna bilbromsar
Skrivet av: Lainde skrivet 02 dec-10 kl 17:48
Är trummorna synliga?, så kan man slänga en hink hetvatten eller 2 över dem - brukar lossna tämligen omg av en sådan behandling.
Pickisen bör dock få komma in i ett varmgarage efteråt, minst över natten, men gärna ett helt dygn så att bromsarna får torka.

EDIT:

Med "synliga" menar jag att man kommer åt att hälla hetvatten på trummorna genom ev hål i fälgarna.
Hink kan förslagsvis bytas ut mot vattenkanna.
Titel: SV: Tina frusna bilbromsar
Skrivet av: Whippet skrivet 02 dec-10 kl 17:55
Sambon brukar köra med varmluftspistol direkt på plats, men det gäller att bara värma det som ska värmas och inte smälta något som mår bästa av att inte smälta... När jag är själv kör jag alltså med hårtorken(efter att alla jag ringt till sagt att de inte kan komma just då) :P Och sedan knackar man lite lagom som grimbart skrev...

 :-* /Anette
Titel: SV: Tina frusna bilbromsar
Skrivet av: Xoot skrivet 02 dec-10 kl 18:30
Ja, häll absolut inte varmvatten över bromsarna som en föreslår. Årets dåliga tips.
Detta är inte varmt för evigt. Minusgrader ute. Fryser med andra ord igen och säkerligen värre.

Normalt ska du faktiskt kunna rugga loss bilen genom att pressa lite i dragläget. Fläska på!
Men sitter den som berget så hade jag ställt 1.st byggfläkt framför varje drivhjul.
Drivhjulen är egentligen det viktigaste resterande lossnar när du kan driva på drivhjulen.

Får man fråga hur kallt du har det samt vilken bil det handlar om?
Om ja ska vara ärlig så tror ja du är för feg på gasen.
Titel: SV: Tina frusna bilbromsar
Skrivet av: Lainde skrivet 02 dec-10 kl 19:34
Att slå hetvatten på trummorna för att lossa dem är ett gammalt & välkänt knep från PV/Amazon tiden, och har garanterat förekommit innan oxå.
Primära syftet är naturligtvis att få bilen i rull och sedermera in i varmgarage, men det läste du tydligen inte.
Att citat: "rugga/pressa och fläska på", med ordinarie drivlina för att medelst våld lossa ihopfrusna bromsar kan sluta med att man knäcker något kring bromsmekanismen/annat = haveri, och det framstår ju knappast som ett bättre alt.
Titel: SV: Tina frusna bilbromsar
Skrivet av: brainghost skrivet 02 dec-10 kl 19:51
Håller med "xoot" häll absolut inte på varmvatten då har bara dina problem börjat, kör med varmluftspistol........
Titel: SV: Tina frusna bilbromsar
Skrivet av: Xoot skrivet 02 dec-10 kl 20:02
För att väga upp detta spåret så har jag ett gemensamt tips till er/oss alla: Sunt förnuft. :)
Troligtvis kommer det väga upp min text. Tyvärr handlar mycket om att hävda att man har rätt.
Speciellt på internet. Men som sagt för att inte låta någon springa omkring ledsen: Sunt förnuft.


Varmluftspistol som många skriver hade jag också valt som nr.1 men i mitt fall finns ingen.
Därav förslaget med byggfläktar. Och fokus framförallt på drivhjulen! :)

En som inte förstår skillnad att rugga en bil i dragläge och rugga en bil med fullgas bör lämna ämnet.

Själv fryser låset till min bagagelucka nu. Anordningen sitter inte innanför låset utan vandrar en
bit under luckan så Där kan man faktiskt hälla varmt vatten direkt på luckan, ej låset. Med resultat.
Titel: SV: Tina frusna bilbromsar
Skrivet av: Xoot skrivet 02 dec-10 kl 20:04
Nu när jag läser TS inlägg mer noga, varför ska du sätta byggfläktar inne i bilen och på flaket
när det är bromsarna som satt sig? Däremot kan ja hålla med ang. presseningen.

Blir lite att värmen "kommer ner" tillbaka då, förhoppningsvis.

Byggfläktar framför hjulen på fullt blås. Bör inte ta många minuter.
Annars kanske bilen stått ett tag i fukt? DÅ kan bromsarna sätta sig på riktigt. Då gungar man oftast.
Titel: SV: Tina frusna bilbromsar
Skrivet av: louise skrivet 02 dec-10 kl 20:08
Det blir knackning, varmluftpistol å de drivande hjulen.

Byggfläktar är ju lite utopiskt eftersom jag inte kan ta mig nånstans för att hyra dem.

Återkommer imorrn om eventuellt resultat:-)
Titel: SV: Tina frusna bilbromsar
Skrivet av: Imp skrivet 02 dec-10 kl 20:16
Jag tror det är trummorna som frusit, skivbromsar fryser sällan fast.
Varmvatten funkar. Bilar är gjorda för att kunna köras igenom vattenpölar även på vintern. Bara man kör en bit så vattnet slungas ut och trummorna torkar upp efteråt. Det är tåliga delar där det utvecklas värme.
Använd helst inte handbroms på vintern. Det är oftast den som fryser fast.

Gasolbrännare och slägga är mitt recept på många av världens problem.
Titel: SV: Tina frusna bilbromsar
Skrivet av: Lainde skrivet 02 dec-10 kl 20:33
En som inte förstår skillnad att rugga en bil i dragläge och rugga en bil med fullgas bör lämna ämnet.


Det är skillnad på att lirka lite i dragläge och "fläska på", men jodå,,, jag förstod "andemeningen" i ditt inlägg.
Förhoppningsvis gör även andra detta innan man sätter sig i bilen och flippar kopplingen på maxvarv.

Titel: SV: Tina frusna bilbromsar
Skrivet av: Lainde skrivet 02 dec-10 kl 20:37
Låter som att vi bor i Ojmjakon, Sibirien med minus 60, ;) men nu förutsättar jag att vi pratar om Svenska
vinterförhållanden, och då tar det avsevärde tid innan (hetvatten) tinade bromsar (eventuellt) hinner frysa igen.

Folk tvättar dessutom sina bilar vintertid, men uppenbarligen inte alla.
Titel: SV: Tina frusna bilbromsar
Skrivet av: Existens? skrivet 02 dec-10 kl 22:16
Man får ju se till att lossa alla hjulen, inte bara drivhjulen. Nu är det snö och halt, man kan ju kana runt flera mil utan att ett par frusna bakhjul släpper. På sommaren, om bromsarna fastnat kan man ju hitta lite asfalt nånstans där dom lossnar, men nu är det ju utsiktslöst. Dom måste lossas med värme och hammare/slägga.

Att hälla på hett vatten, rulla 3 meter och sen åter ställa bilen är ju inte så klokt, men kör man en sväng lär det ju inte vara några problem sen.
Titel: SV: Tina frusna bilbromsar
Skrivet av: torbjorn skrivet 02 dec-10 kl 22:35
När det är mycket kallt händer det ibland på bilar med trumbromsar att bromsarna fastnar sedan handbromsen har varit åtdragen ett tag, även om ingenting har frusit.
Det brukar bero på att man bromsade hårt medan bilen kördes (eller också kanske bromsarna ligger an en aning så trummorna alltid blir varma under körning), sedan drar man åt handbromsen och när trummorna så småningom kallnar och krymper någon hundradels millimeter så kilar allt fast sig.

Ska man få loss en trumbroms som har fastnat (och inte har tid att vänta på töväder) så finns det inga arbetsfria genvägar utan man får så lov att lyfta upp bilen med domkraft, ta av hjulet och slå runt om bromstrummans kant med en tung hammare. Om fälgen har stora öppningar så kanske man kan komma åt med en dorn genom dem. Innan man börjar bruka våld bör man se till att handbromswiren är helt slak så att inte problemet beror på att något i handbromsmekanismen har kärvat fast, i så fall måste man ju åtgärda det först.

Som tidigare sagt i tråden, skivbromsar fastnar sällan men det kan hända någon gång emellanåt. På ett normalt skivbromsok utan inbyggd handbromsmekanism är det lätt gjort att trycka tillbaks beläggen med en stor polygrip.

När man väl har fått loss fastfrusna bromsar bör man köra en sväng med en fot lätt på bromspedalen så att alla bromsar blir varma och torra (om det går att komma åt skivor/trummor så ska de bli så varma att de känns heta men de behöver inte bli så heta att det fräser när man spottar på dem, går de inte att komma åt får man nöja sig med att fälgarna känns ljumma). Dra inte åt handbromsen när du kommer hem.
Titel: SV: Tina frusna bilbromsar
Skrivet av: louise skrivet 03 dec-10 kl 16:43
Värmepistolen vann!
Titel: SV: Tina frusna bilbromsar
Skrivet av: grimbart skrivet 03 dec-10 kl 20:30
Värmepistolen vann!
gött stabon!!
Titel: SV: Tina frusna bilbromsar
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 04 dec-10 kl 14:06
Ett annat bra knep att få loss frusna delar år att helt enkelt starta fordonet och sen ansluta en slang till avgasröret och sedan värma det som värmas skall.
En klar fördel är att det blir varmt i kupeen när man ändå håller på.
Titel: SV: Tina frusna bilbromsar
Skrivet av: Lainde skrivet 04 dec-10 kl 16:03
gött stabon!!

Instämmer!.

"Motionera" nu bromsarna enl Torbjörns råd så att de blir ordentligt varma/torkar ur.
Ett dygn i varmgarage är inte heller helt fel.
Titel: SV: Tina frusna bilbromsar
Skrivet av: skräptanten skrivet 04 dec-10 kl 17:06
Använd helst inte handbroms på vintern. Det är oftast den som fryser fast.
Såhär ska en göra om en vill undvika fastfrusna handbromsbackar:
a) Använd handbroms vid varje stopp
eller
b) Använd inte handbromsen alls

Det är den som drar i handbromsen ibland som får problem med att den fryser fast.

(Skönt att det löste sig, Stabon, värmepistolen är ett utmärkt verktyg för ett flertal uppgifter :) , har själv fått användning för den i jobbet efter veckans kyla.)
Titel: SV: Tina frusna bilbromsar
Skrivet av: Körven skrivet 05 dec-10 kl 10:49
Att andvända varmvatten är inte så dummt som några tycks tro.Det var vanligt förr att andvända varmvatten,speciellt om det är en kombiation av is och rost.Blöta trasor i varmvatten är ett utmärkt sätt att tina saker på.Efter varmvattenbehandlingen så måste man åka och småbromsa så trummorna blir varma och vattnet dunstat,annars så blir det ännu värre problem.