Alternativ.nu
Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: Humle skrivet 22 nov-10 kl 23:00
-
Jag är inte så insatt i detta som ni kanske märker... är det möjligt att t.ex. ha vattenelement i huset som cirkulerar utan el? Tänker som så att om strömmen far blir då vedeldning i pannan smått meningslöst?
-
Ja, det går att göra ett vattenburet system med självcirkulation. Men det är ganska opraktiskt eftersom det krävs mycket grova rör och stora element. Pannan måste placeras en våning under de lägsta elementen, det betyder i praktiken att man har pannrummet i källaren.
En nackdel med självcirkulation är att systemet blir trögt och svårreglerat. Man kan inte ha någon ackumulatortank och har ingen större nytta av en shuntventil.
Det är betydligt mer praktiskt att bygga det vattenburna systemet på modernt sätt med cirkulationspump, och se till att ha reservkraft för pumpmotorn - t ex bilbatteri + växelriktare.
-
Hej,
Jo självcirkulation fungerar bra med ett system utan "luftfickor" , du har ett expansionskärl som ser till att systemet är luftfritt.
Sen är principen att utgång (varmt vatten ) går ut högst, sen går nedåt i radiatorer för att sen komma in på lägsta punkten i pannan som då värms och går upp till högsta punkten igen.
Om det var vettigt förklarat. ?
M
-
Jodå! Förr i tiden använde man sig av självcirkulation, utan någon
hjälp av pumpar. Man skall dock tänka på att det oftast var betydligt
grövre rördimensioner och mjuka böjar för att inte hindra flödet.
Går säkert att genomföra nuförtiden också.
-
Jodå! Förr i tiden använde man sig av självcirkulation, utan någon
hjälp av pumpar. Man skall dock tänka på att det oftast var betydligt
grövre rördimensioner och mjuka böjar för att inte hindra flödet.
Går säkert att genomföra nuförtiden också.
Funkar i mitt hus från 1942. Men då är det rejäla dimensioner på rören.
-
Ja, det går att göra ett vattenburet system med självcirkulation. Men det är ganska opraktiskt eftersom det krävs mycket grova rör och stora element. Pannan måste placeras en våning under de lägsta elementen, det betyder i praktiken att man har pannrummet i källaren.
En nackdel med självcirkulation är att systemet blir trögt och svårreglerat. Man kan inte ha någon ackumulatortank och har ingen större nytta av en shuntventil.
Det är betydligt mer praktiskt att bygga det vattenburna systemet på modernt sätt med cirkulationspump, och se till att ha reservkraft för pumpmotorn - t ex bilbatteri + växelriktare.
ja i fråga sätter inte vad du säger. Men ja undra det fungka ju i dom hus som har könspanna så ja blir lite undrande.
-
Det går mej veterligt att lösa cirkulationsfrågan med 12v pump, batterier och solceller/vindsnurra.
-
i husvagnar brukar det väl finnas 12v c-pump ? iaf lite äldre typ - 88 vet jag iaf kabe bodde i en sådan en vinter (93) den hade en c-pump som gick på 12v & en som gick på 230v
torde även finnas som i vissa båtar
-
ja i fråga sätter inte vad du säger. Men ja undra det fungka ju i dom hus som har könspanna så ja blir lite undrande.
Grannen har bara en köks-panna och självcirkulation. Rätt litet hus. Han har det varmare än jag. Men så eldar han 24/7 också. Mycket pyreldning blir det ...
-
i husvagnar brukar det väl finnas 12v c-pump ? iaf lite äldre typ - 88 vet jag iaf kabe bodde i en sådan en vinter (93) den hade en c-pump som gick på 12v & en som gick på 230v
torde även finnas som i vissa båtar
Problemet är att 12 V-pumparna som används i fordonssammanhang inte har så lång livslängd. Det är billiga likströmsmotorer med kol, kollektor och klena glidlager. Ska man ha en sådan kontinuerligt igång i ett hus så får man nog räkna med att slita ut 2-3 pumpar per år.
-
Hejsan
Hans Forsman i Strängnäs har ett batteri som heter Eligen, de går igång när strömmen går och laddas när man får igen elen. Helt underhållsfritt
Marita
-
Som många redan sagt är det grova rör och element som gäller. Hade själv en kökspanna och 5 element utan cirkpump när vi flyttade in i vårat hus 2006. Cirkulationen funkade fint även om jag inte hade pannan i källaren, men anledningen till att vi rev ut allt ihop var att alla element satt centralt i huset runt murstocken, och det är ju under fönstren man vill ha dem för att slippa kallras. Kökspannan hade också sett sina bästa dagar.
Investerade där efter i en luft/luft-pump och den har fungerat kanon och sparat in sig för länge sedan, men nu går jag och fundrar på att skaffa en vattenmantlad kamin för att kunna få ut värmen lite bättre i alla vrår.
-
Men hur mycket drar en cirkilationspump 50W? alltså mindre än en gammal glödlampa.
Effektmässigt och energimässigt så betalar den sig då du får en bättre verkningsgrad med cirkulationspump.
Det finns andra åtgärder som betalar sig ofantligt mycket mera än att ratta bort cirkulationspumpen, den behövs och garanterar cirkulation.
-
Men hur mycket drar en cirkilationspump 50W? alltså mindre än en gammal glödlampa.
Effektmässigt och energimässigt så betalar den sig då du får en bättre verkningsgrad med cirkulationspump.
Det finns andra åtgärder som betalar sig ofantligt mycket mera än att ratta bort cirkulationspumpen, den behövs och garanterar cirkulation.
Min cirkpump drar 5 watt. Räcker fint så länge det inte är extremt kallt. Då får jag gå upp till 7 watt. Grundfos Alpha2.
-
Jag är inte så insatt i detta som ni kanske märker... är det möjligt att t.ex. ha vattenelement i huset som cirkulerar utan el? Tänker som så att om strömmen far blir då vedeldning i pannan smått meningslöst?
Är du orolig för att strömmen skall ta slut så köp ett bensindrivet kraftverk.
För då kan du också köra frysbox och kylskåp på det.
För även om det är kallt så kanske det inte är så kallt att maten i frysboxen klarar sig.
Du kan också sälja ström till grannens frysbox eftersom det oftast räcker att ha frysboxen igång med jämna mellanrum.
-
Hur grova rör pratar ni om?
-
I ett värmesystem med självcirkulation brukar rördiametrarna vara i storleksordningen 1 1/2" - 2", alltså ca 30-50 mm. Ibland ännu grövre.
Om systemet har cirkulationspump brukar det i en vanlig villa gott och väl räcka med 12 eller 15 mm.
-
I ett värmesystem med självcirkulation brukar rördiametrarna vara i storleksordningen 1 1/2" - 2", alltså ca 30-50 mm. Ibland ännu grövre.
Om systemet har cirkulationspump brukar det i en vanlig villa gott och väl räcka med 12 eller 15 mm.
33 mm här, iaf där jag mätte. Det kanske varierar lite i huset?
-
Ja, det går att göra ett vattenburet system med självcirkulation. Men det är ganska opraktiskt eftersom det krävs mycket grova rör och stora element. Pannan måste placeras en våning under de lägsta elementen, det betyder i praktiken att man har pannrummet i källaren.
En nackdel med självcirkulation är att systemet blir trögt och svårreglerat. Man kan inte ha någon ackumulatortank och har ingen större nytta av en shuntventil.
Det är betydligt mer praktiskt att bygga det vattenburna systemet på modernt sätt med cirkulationspump, och se till att ha reservkraft för pumpmotorn - t ex bilbatteri + växelriktare.
Här på jobbet har vi inte pannan under lägsta elementet, det är torpargrund på kåken, och vi eldar i kökspanna. Rören till elementen är väl en ca 5 cm i diameter, och ett expansionskärl finns på vinden. Fungerar utmärkt, om en kommer ihåg att lufta elementen på övervåningen med jämna mellanrum.
-
Bygger man nytt..så kan man ju bygga för cirkulationspump, även om man då blir rätt låst när strömmen går.
Men i ett gammalt system med rör anpassade till självcirkulation, så finns det ju ingen anledning att riva ut det för att sätta in klenare rör..
Självcirkulationen fungerar utmärkt. Det har den ju gjort i 70 år förut, så varför skulle det ha ändrats? Och de kanske 24 timmar man är utan ström på ett år, så är det ju bara att elda lite försiktigare så klarar man sig ju utmärkt.
Finns ingen anledning att laborera med batteridriven cirk-pump. Bara om man bygger på modern vis. I vårt hus är rören 1,1/4 tum, 30 mm utvändigt. Det tycker jag inte man kan kalla för 'mycket grova' rör.
-
Hej!
Självklart måste INTE pannan placeras i källare.............
Dock krävs lite grövre rör i ett system för självcirkulation, främst i röret som går ut ur pannan (1 3/4 - 2 tum).
I min gamla källarlösa 1 1/2 plans kåk hade jag självcirkulation tills det byggdes ett separat pannrum, princopen är att varmt vatten har lägre dencitet än det kalla- alla rör till elementen kommer uppifrån och rören från elementen försvinner neråt.....
Kan rita en skiss och skicka om du vill- äldre rörmokare vet också säkert hur man gjorde
MVH
-
33 mm här, iaf där jag mätte. Det kanske varierar lite i huset?
Har också samma dimension, 1 tum invändigt. Fungerade utmärkt i detta tvåvåningshuset från 1942- början på 90 talet då jag moderniserade vedeldningen.
Och vid elavbrott så fungerar självcirkulationen till vissa element ändå, men inte för fullt.
1 tums (inv.) rör verkade vara standard förr, åtminstone det jag sett.
-
Vårt hus moderniserades på 1950-talet med kökspanna och vattenburen värme. Senare sattes elpatron in, med cirkulationspump. Pumpen har inte varit i gång ens en minut på de senaste tio åren. Vi värmer uteslutande med hemved - aldrig med el. Självcirkulationen fungerar utmärkt, trots att rören är normalgrova och ansluter med köksgolvet som lägsta nivå. Riv för all del inte ut det systemet - elavbrotten har ju inte direkt blivit sällsyntare på senare år!