Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: tinna.m skrivet 17 nov-10 kl 13:06
-
KIA Pride.
Startmotorn går igång som vanligt, men motorn tar två tag, sen tystnar den.
Felsökningshjälp önskas.
Den har hittils startat utan problem. Kallt har det inte vatt heller.
-
Så om du håller in nyckeln så kämpar startmotorn tills motorn "hostar" lite men sparkar aldrig riktigt igång?
Samma problem med min bil, måste byta glödstift.
-
Detta är en bensinare. Hostar till gör den nästan bums, som den "alltid" har gjort, dör därefter, som den inte tidigare gjort.. :P
-
Detta är en bensinare. Hostar till gör den nästan bums, som den "alltid" har gjort, dör därefter, som den inte tidigare gjort.. :P
Kör igång startkablar från en annan bil. Ha den på tomgång samtidigt!
Försöka är det kanske värt kan man ju tycka?
Du förklarar inte riktigt så det låter som att batteriet inte räcker.
Och om den nu bara hostar till. Kör längre på startmotorn och prova olika lägen på gaspedalen?
Nu vet jag inte vad du har för motor och vad det är för årsmodell.
Men visst, prova lite startgas och se glad ut. Byta tändstift kanske?
Helt ärligt det kan vara vad som helst med denna minimala information. :D
-
Men hur dör den? Om du fortsätter hålla i nyckeln? Fortsätter den hosta tills du släpper eller tar den bara en "host" och sen är den helt död fast startmotorn fortfarande kämpar?
Det jag frågar egentligen är, hur länge har du hållt nyckeln vriden? Har bilen fått en chans att "hosta" igång sig? Vanligtvis så börjar dom hosta snabbare och snabbare och sen sparkar bilen igång. Hjälp till med att ge startgas.
Jag har fått kämpa på det viset med både bensinare och dieselbilar, när motorn är kall. Det är inte alls bra för bilen, men ibland är man dum och har inte förberett sig. Har man motorvärmare så brukar man ju kunna undvika det här problemet.
Om batteriet håller på att ta slut så skulle den hosta långsammare och långsammare och sen sluta hosta överhuvudtaget (fast du håller nycklen vriden så startmotorn är igång).
-
Den fortsätter inte tugga om jag fortsätter hänga på startmotorn. Startgas hjälper inte. Skåne, vi pratar + grader, gräset växer..
Nej, batteriet är bra, tills jag provat för länge.
Den vill inte bli puttad igång.
Som tidigare nämnts - hittils varit startad på första försöket.
-
Tändstiften?
-
En Kia som befinner sig i Sverige är ju en ganska modern bil. Det mest troliga när en bil från sent 90-tal eller senare bara tänder en eller två gånger och sedan verkar helt död (så när som att startmotorn går) är, att den elektroniska startspärren har fått för sig att det inte ska gå att starta bilen med den nyckel som används.
Om du har flera nycklar till bilen, prova om den går att starta med någon annan av dem.
Om den inte går att starta med någon av nycklarna är det förmodligen bäst att läsa av felkoder för startspärren istället för att hålla på och felsöka blint. Det görs med en s k OBD II -kabel och en dator med lämplig programvara, inget unikt för just Kia utan det är samma utrustning som används för i stort sett alla bilmärken. Varje liten allbilsverkstad bör klara av det, eftersom en sån där kabel är tämligen billig finns det numera utrustning hos många hemmamekare också.
-
Torbjorn Tack! :D
Blir till att kolla det imorgon!
-
Fick du ordning på kian? Annars står de en pride årsmodell 98 här som man gärna blir av med!
-
Jag körde mekanisk healing. 5-56 och trycka till/ rucka på alla kontakter. Ladda batteriet. Kupéfläkt under huven samt eldceremoni. Det sista avsides bilen.
Och se! Den gick igång!
Himla rolig bil att köra! Lite radiobilkänsla. Går att transportera altandörr i den om baksätet är nerfällt. Bilen är dock inte min.
Vad är det för skick på din, och till vilket pris?