Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rocket stove från skräp  (läst 1280 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Rocket stove från skräp
« skrivet: 28 feb-21 kl 15:38 »
Fick ett infall idag och gjorde en rocket stove av några riktigt rostiga u-balkar som legat och skräpat i flera år. Den är ca 75cm hög.















Första observationerna är att luckan är onödig. Drar bättre utan lucka, röker mera med luckan fast. Men det röker till och från ändå med luckan öppen, vilket säger mig att färbränningen inte är komplett hela tiden. Skulle man lägga en fläkt till luftintaget skulle man säkert få luft så det räcker. Funderar om man skulle ha gjort en frisklufts ingång på baksidan så det kan introducera friskluft rakt in i rökgaserna för att få komplett förbränning av rökgaserna.

Ser denna lite som en experimentplattform så jag kan prova nånting nytt.

Jag har mycket ris och sånt jag vill elda upp och jag tänkte den här kan jag nyttja till detta. Man kunde lägga en större konservburk ovanpå och göra mindre mängder träkol på samma gång man gör sig av med riset.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Rocket stove från skräp
« Svar #1 skrivet: 28 feb-21 kl 19:33 »
Sätter du en skorsten, förslagsvis 3 tum och 3 meter hög på den där så blir det en liten trevlig kamin i en jaktkoja (eller lekstuga åt grabbarna). Och då går röken inte bakåt så lätt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Rocket stove från skräp
« Svar #2 skrivet: 28 feb-21 kl 19:49 »
Hade inga problem med att röken gick back faktiskt, suget räckte bra till för att förhindra det. Men det blev ändå inte fullständig förbränning hela tiden. Då den funkar som den ska ska man som mest bara se ett värmeskimmer och ingen rök. Det är den fullständiga förbränningen jag vill ha.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Rocket stove från skräp
« Svar #3 skrivet: 28 feb-21 kl 20:21 »
Ok, du menade så med röken. Ja, fullständig förbränning vill man ju helst ha.

Skorsten med lite höjd gör ju så att du får ett jämnare, bättre drag. Sedan hänger det ju på uppehållstid, syretillförsel och blandning. Rektangulärt ställer ju till det lite, men jag skulle testa med några borrhål strax över överkant på vedinkastets anslutning till förbränningsrummet så du får elden att rotera höger eller vänster samtidigt som den får sekundärluft. Du kan ju också leka med att hänga i några bafflar som ökar uppehållstiden i förbränningsrummet.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Rocket stove från skräp
« Svar #4 skrivet: 01 mar-21 kl 11:45 »
Modifierade kaminen denna gång med luftintag på sidan och det verkade vara en riktig succé, nu rök det nästan inte alls något förutom ibland då man matar på mera ved. Bara det där skimmret nu. Så jag tror det är en succe, verkar vara en eldvirvel då jag tittade ner.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Rocket stove från skräp
« Svar #5 skrivet: 01 mar-21 kl 14:55 »
Härligt! Hur ser det ut bakom påsvetsade plåten?

Jag har en farmartank jag sneglar på ibland för att göra eldningsexperiment i. Äldsta grabben gjorde en risbrännare av en 2 kubikare (han bor lite utanför ett samhälle, men har ingen naturlig plats att kasta ris på). Skulle vara kul att ta upp en optimeringstävling. Bra för skabbräv också.

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Rocket stove från skräp
« Svar #6 skrivet: 01 mar-21 kl 16:07 »
Högst uppe så gjorde jag ett avlångt hål som är ca 12mm högt och ungefär lika långt som insidan av plåten. Tänkte också bränna ris i denna, går också att ha utomhus för att koka eller steka på


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn, MickeMård, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser