Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rovdjurssäker utegård  (läst 1700 gånger)

ToveNilsson

  • Inlägg: 12
    • Småland
Rovdjurssäker utegård
« skrivet: 28 feb-21 kl 13:59 »
Har lite funderingar angående utegård till hönsen. Byggde helt nytt hönshus i höstas och nu är det dags för utegård också så jag kan släppa ut dom. Hönshuset har två luckor ut så jag kan ha flera utegårdar att växla mellan. Vill gärna ha två stora då jag inte kan ha dom frigående (två rävgryt 200 m från tomten) men har svårt att klura ut hur jag ska bygga så att taket blir bra. Vill helst inte behöva ha massa stöttor inne i gården... någon som har erfarenhet/bra idéer på hur jag kan göra? :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Rovdjurssäker utegård
« Svar #1 skrivet: 28 feb-21 kl 19:39 »
Beror ju på hur stort du skall ha. Jag har en stötta mitt i på den utegården som är ca 5x7 meter. Platt tak av ekonomiplåt.

Jag tycker det blir bäst med tätt tak på utegården om man har den relativt liten, annars blir det så blött och hönsen gillar den inte på vintern.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Rovdjurssäker utegård
« Svar #2 skrivet: 01 mar-21 kl 21:20 »
Jag har byggt min ena med vanlig hundgårdsgaller och stolpar mellan varje gallersektion som håller uppe taket.

Min är 8,4m lång och 3,6m bred så jag har 4meters altantak över allt, mitt i gården har jag satt 3 stockar som stöttar taket på mitten, mellan dem har jag monterat sittpinnar så stolparna blivit lite som träd inne i gården.

 

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Rovdjurssäker utegård
« Svar #3 skrivet: 02 mar-21 kl 09:32 »
hönsen behöver förstås både sol och skugga i utegården. Och möjlighet att sprätta i jord och sandbada. Och så gillar de både att  sitta högt att sitta under något.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Rovdjurssäker utegård
« Svar #4 skrivet: 02 mar-21 kl 17:08 »
Ja, med två luckor ut från ett hus så kan man ju göra en mindre gård som passar bäst för ruskiga dagar och en större för soliga och fina dagar. Antingen styr man hönsen dit man vill eller så låter man båda luckorna vara öppna och ser vad de väljer själva. Kan ju bli hur bra som helst för damerna.

ToveNilsson

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Rovdjurssäker utegård
« Svar #5 skrivet: 02 maj-21 kl 08:58 »
Tack för svaren! Jag valde att bygga utegården som ett L, längs med väggarna på hönshuset, så utan blev totalt 22 m2. På så sätt kunde jag lägga reglar från hönshuset och slapp stöttor i mitten

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Rovdjurssäker utegård
« Svar #6 skrivet: 02 maj-21 kl 09:23 »
Blev det tätt tak eller nät? Vad blev det för nät i väggarna?

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
SV: Rovdjurssäker utegård
« Svar #7 skrivet: 13 sep-21 kl 21:45 »
Jag tänker ha hönsgården öppen och en del i gården täckt som skjul.
Min fråga:Söker hönorna själv skjul och tränger ihop om det regnar eller är det vi människor som daltar med att ha dom i tak eller öppen sektor?

Jag hoppas på en öppen gård med skjul i delar dom kan gå in i om dom vill, eller gå in i hönshuset om det nu är bekvämare för dom.
Hittils har mina djur (aldrig haft höns) alltid valt det som dom tycker är bäst för dom själva..
Man vill väl inte curla sina höns eller är jag fel på det?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rovdjurssäker utegård
« Svar #8 skrivet: 13 sep-21 kl 21:57 »
Jag tänker ha hönsgården öppen och en del i gården täckt som skjul.
Min fråga:Söker hönorna själv skjul och tränger ihop om det regnar eller är det vi människor som daltar med att ha dom i tak eller öppen sektor?

Jag hoppas på en öppen gård med skjul i delar dom kan gå in i om dom vill, eller gå in i hönshuset om det nu är bekvämare för dom.
Hittils har mina djur (aldrig haft höns) alltid valt det som dom tycker är bäst för dom själva..
Man vill väl inte curla sina höns eller är jag fel på det?

Curla inte hönsen!
Dom har faktiskt eget förstånd och går i skydd för vädret när dom tycker det behövs.

Därimot nämner jag i din andra tråd om skydd för rovdjur.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
SV: Rovdjurssäker utegård
« Svar #9 skrivet: 13 sep-21 kl 22:34 »
Curla inte hönsen!
Dom har faktiskt eget förstånd och går i skydd för vädret när dom tycker det behövs.
Tack - det var lite det jag trodde - jag kommer som jag tänkt försöka skapa förutsättningar för hönorna så får dom lista ut hur dom vill utnyttja dessa.
Trygga och välmående höns är det jag vill ha så jag lyssnar på ditt råd!
Tack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser