Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beskärning av gamla äppelträd  (läst 3826 gånger)

1990

  • Inlägg: 8
    • Närke
Beskärning av gamla äppelträd
« skrivet: 25 feb-21 kl 15:11 »
Hej, jag har försökt kolla upp beskärning av äppelträd men de flesta källor handlar om underhåll. Min goda vän har tolv äppelträd av olika sorter (paradis, vinteräpplen och sommaräpplen - mer specifik info har jag inte fått tag i).

De bär vissa år gott om frukt men några av grenarna eller till och med hela träd har fallit offer för stormar, snötyngd eller till och med kartens tyngd. Jag ska försöka lära min vän ang att gallra karten för det senare problemet.

Som ni ser på bilderna nedan har ingen skött om dem på länge och är helt vildvuxna. Jag kan till viss del se hur jag ska hjälpa min vän beskära så att de följer principen om att inga grenar får växa uppåt/nedåt/inåt. Alltså de ska växa som ett T eller paraply om jag förstår det rätt. Men det blir ju väldigt grov beskärning och det känns som att det inte kommer bli mycket kvar. Överlever dessa gamla träd så hård beskärning som jag tror kommer krävas för att få ordning på dem?

Dessutom går åsikterna isär på årstid att beskära, eftersom det dessutom är en mix av sorter blir det ännu knöligare. Vårvinter eller efter blomning/frukten?

Jag tog bara fram två bilder jag råkade ha på mobilen av några av träden då har inte för tillfället är där. Men om ni behöver fler bilder går det att ordna. Jag valde bilder då de var lövfria då jag tänkte att det hjälper er se grenstrukturen bättre. Se nedan:



Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Beskärning av gamla äppelträd
« Svar #1 skrivet: 25 feb-21 kl 15:32 »
Ni kan bra göra det nu men ta det försiktigt. Börja med allt som är dött eller angripet av kräfta. Ta inte allt på en gång, max 1/3 av kronan brukar man säga. Det finns bra litteratur om beskärning, kolla på närmaste bibliotek!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Beskärning av gamla äppelträd
« Svar #2 skrivet: 26 feb-21 kl 20:34 »
Du ska aldrig beskära under savningen. Säkrast och bästa tid är efter midsommar. Då läker sårytorna bäst.  Den mesta litteratur om beskärning är skriven för fruktodlare. Då handlar det om yngre träd ofta lågvuxna. Dom här träden  är av ängstyp eller trädgårdstyp och har ett helt annat utseende.  Dom är äldre högre och tål inte så mycket beskärning utan att bli fördärvade. Är du osäker behöver du inte göra någon ting nu. Ängsträd ser ut så här, försök se charmen i det.
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Beskärning av gamla äppelträd
« Svar #3 skrivet: 27 feb-21 kl 08:58 »
Vårbeskärning stimulerar skottillväxt, det är inte vad man vill ha när man skall försöka glesa ur äppelträd som fått växa fritt i många år. Juli till September är bättre, att den tiden inte brukar rekommenderas är för att de som har äppelodlingar och stora trädgårdar har fullt upp med annat under den tiden. Sedan skall man som sagt inte ta för mycket på en gång, 1/3 av kronan är nog ett absolut maximum, jag hade tagit mindre än så. Hellre en tiondel varje år framöver, till det är bra. Börjar man med grenar som helt uppenbart måste bort så får man mer och mer överblick. Men som sagt, man kan även låta träden vara och de kommer fortsätta ge frukt alldeles på egen hand. Det är bättre att göra för lite än för mycket.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Beskärning av gamla äppelträd
« Svar #4 skrivet: 27 feb-21 kl 09:47 »
Jag håller helt med er om att man inte ska beskära under savningen. Men det är också, vad jag vet, den enda tiden som inte är att rekommendera. Ibland glömmer jag att Sverige är ett avlångt land. Här är det fortfarande vinter men våren är på kommande. Jag är absolut ingen expert men Åland producerar 65% av alla äpplen i Finland så jag tänker mig att folk här vet hur man gör. Många beskär på vintern eftersom man har annat att göra under JAS-månaderna (juli, augusti, september) som normalt brukar rekommenderas. Jag skriver också under på att man ska ta det i etapper under flera års tid, precis som Svarta fåret säger. Det man också behöver fundera på är om man vill ha äpplen eller om man bara vill ha ett vackert träd. Frukten kommer ur de senaste årens tillväxt så den vill man i så fall ha kvar.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Beskärning av gamla äppelträd
« Svar #5 skrivet: 27 feb-21 kl 13:36 »
17 grader i Kalmar häromdagen så vintern är över  ;)

korren

  • Inlägg: 230
SV: Beskärning av gamla äppelträd
« Svar #6 skrivet: 27 feb-21 kl 16:42 »
Har en fin bild här från ett häfte om beskärning. Någon som vet om det är ok att dela enstaka sidor ur böcker eller om det är olagligt?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Beskärning av gamla äppelträd
« Svar #7 skrivet: 27 feb-21 kl 17:39 »
Det beror på hur gammal boken är och i vissa fall på hur copyrighttexten är utformad. Ibland kan det ju stå något i stil med t ex "kopiering är tillåten om källan anges". För skolböcker kan specialvillkor gälla om att t ex max ett visst antal sidor ur boken får kopieras.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Beskärning av gamla äppelträd
« Svar #8 skrivet: 27 feb-21 kl 17:44 »
I detta fall är varje sida märkt med ett copyright c. Vilket då kanske betyder att man inte får dela en sida?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Beskärning av gamla äppelträd
« Svar #9 skrivet: 27 feb-21 kl 19:01 »
Kolla vad som står på försättsbladet eller längst bak i häftet också.

 

korren

  • Inlägg: 230
SV: Beskärning av gamla äppelträd
« Svar #10 skrivet: 28 feb-21 kl 13:09 »
Hittade inget mer, bara ISBN nummer, utgivare och copyright c:et överallt.

1990

  • Inlägg: 8
    • Närke
SV: Beskärning av gamla äppelträd
« Svar #11 skrivet: 03 mar-21 kl 15:46 »
Tack för era svar! Jag ska förtydliga lite.

Syftet med att beskära just dessa träd är för att förenkla kartgallring och ge mer kvalitativ frukt, nu har träden i några år gett mycket äpplen men träden är så höga och "snåriga" att det är svårt att gallra. Vilket har resulterat i att nästan hela karten faller omogen eller rutten.

Det kan vara värt att nämna är träden växer i zon 3 (närke) och våren har börjat smyga sig på med enstaka riktigt varma dagar. Är det för sent nu då så vi bör vänta till JAS? Jag ska se till att det inte blir för hård beskärning. De senaste två åren har jag endast rensat stamskott åt honom.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Beskärning av gamla äppelträd
« Svar #12 skrivet: 03 mar-21 kl 17:15 »
Det är alldeles för sent att beskära nu. Gör inte det du skadar träden.  Du ska inte jämföra äpplena du får med köpäpple! Efter midsommar när dom små äppelkarten har kommit kan du ta bort dom kvistar som inte har äpple. Du ska vara noga med att det inte blir knaggar utan kapa alldeles intill stammen på grenen. Stora träd som dina behöver du inte gallra äpplena på, dom orkar ge både många och stora äpplen.
kretslopp

korren

  • Inlägg: 230
SV: Beskärning av gamla äppelträd
« Svar #13 skrivet: 04 mar-21 kl 08:17 »
För sent eller för tidigt kanske...

Vad jag läst mig till beskärs stora träd i JAS.

Hade det varit mindre träd skulle det vara en bra tid för beskärning nu i mars, innan savningen.

-Vårbeskärning för att gynna tillväxt. (unga träd)

-Sommarbeskärning för att gynna fruktsättning.

-Vinterbeskärning- är ok men sämre än i JAS.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Beskärning av gamla äppelträd
« Svar #14 skrivet: 04 mar-21 kl 08:33 »
 Det finns naturligtvis olika åsikter om hur man kan beskära. Dom flesta råden är avsedda för fruktodlare och fungerar dåligt för trädgårds och ängsträd. Nu är savningen igång även i Närke.
kretslopp

korren

  • Inlägg: 230
SV: Beskärning av gamla äppelträd
« Svar #15 skrivet: 04 mar-21 kl 08:48 »
Ja, vem vet, Sveriges Pomologiska Sällskap kanske har fel.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Beskärning av gamla äppelträd
« Svar #16 skrivet: 04 mar-21 kl 09:07 »
Nä Korren, du har alldeles rätt jag ville bara förtydliga. Det du skriver är presis rätt. Men våren har börjat smyga sig på med varma dagar som 1990 skrivit. Jag var kanske klumpig i min formulering om olika åsikter, Hur det ska göras är inte skrivet i sten. Men enligt min åsikt, så är det JAS som gäller.
kretslopp

1990

  • Inlägg: 8
    • Närke
SV: Beskärning av gamla äppelträd
« Svar #17 skrivet: 04 mar-21 kl 11:51 »
Så om jag börjar vid midsommar att ta bort lite fruktlösa grenar, kan jag beskära med försiktighet igen under JAS? Alltså samma år.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Beskärning av gamla äppelträd
« Svar #18 skrivet: 04 mar-21 kl 13:52 »
Hej, jag har försökt kolla upp beskärning av äppelträd men de flesta källor handlar om underhåll. Min goda vän har tolv äppelträd av olika sorter (paradis, vinteräpplen och sommaräpplen - mer specifik info har jag inte fått tag i).

De bär vissa år gott om frukt men några av grenarna eller till och med hela träd har fallit offer för stormar, snötyngd eller till och med kartens tyngd. Jag ska försöka lära min vän ang att gallra karten för det senare problemet.

Som ni ser på bilderna nedan har ingen skött om dem på länge och är helt vildvuxna. Jag kan till viss del se hur jag ska hjälpa min vän beskära så att de följer principen om att inga grenar får växa uppåt/nedåt/inåt. Alltså de ska växa som ett T eller paraply om jag förstår det rätt. Men det blir ju väldigt grov beskärning och det känns som att det inte kommer bli mycket kvar. Överlever dessa gamla träd så hård beskärning som jag tror kommer krävas för att få ordning på dem?

Dessutom går åsikterna isär på årstid att beskära, eftersom det dessutom är en mix av sorter blir det ännu knöligare. Vårvinter eller efter blomning/frukten?

Jag tog bara fram två bilder jag råkade ha på mobilen av några av träden då har inte för tillfället är där. Men om ni behöver fler bilder går det att ordna. Jag valde bilder då de var lövfria då jag tänkte att det hjälper er se grenstrukturen bättre. Se nedan:




Jag har följt tråden i tysthet.

Det är endast i fruktodlingar, som målet är att fruktträdet ska se ut som ett "T" eller "paraply".
Att skapa den formen på trädet är till för att det ska vara enkelt att plocka frukten och underhålla trädet från marken, när man har mer eller mindre stordrift.

Att skapa sådan "T- form" på träden, har också varit populärt i villaträdgårdar med begränsat utrymme för fullstora träd. Ofta så är fruktsorten ympade på svagväxande grundstammar med mer begränsad livslängd.

Paradisäppelträd har ett något annorlunda, och mer sirligt och "risigt" växtsätt, och blir inte lika stora som "riktiga" äppelträd. (undantag finns) De är ett mellanting mellan prydnadsträd och nyttoträd, och beskärs för att vara vackra och friska i första hand.

Sådan form på trädet, skapar man medan trädet växer/är ungt.

Om äppelträd, päronträd etc. får växa naturligt, så bildar de en huvudstan uppåt, med ett antal grenvarv uppåt.

Om man, så att säga, försöker "sänka trädet", och kapa huvudstammen samt stora grenar, för att åstadkomma "T" form, så brukar det innebära att trädet faller offer för några av de olika sjukdomar som brukar angripa fruktträd, och man påbörjar trädets långsamma död. Det tar dock ofta tiotals år innan trädet helt dör i normalfallet.

Har man gamla vildvuxna, risiga, fruktträd med huvudstam rakt uppåt, så bör man istället bibehålla grundformen, men glesa ur trädet, genom regelbunden, genomtänkt beskärning under JAS-perioden under ett flertal årstid, så att trädets naturliga grundform bibehålls, samtidigt som det finns plats för mer ljus och luft i kronan, och utan att trädet börjar skjuta vattenskott i stor utsträckning.
När så trädet mår bra, så övergår man till underhållsbeskärning.

Men, lej gärna hjälp av någon som jobbar yrkesmässigt med beskärning, för första årets beskärning, och för att skapa planen för kommande år.

Visserligen kräver de där äldre fruktträden med huvudstam rakt uppåt både fruktplockare och stege vid plockning, samt stångsekatör och stångsåg vid beskärning, men de kan vara mycket långlivade.

Det är sällan så att man får för lite frukt från sina fruktträd i trädgården. Det vanliga är att man har alldeles för mycket frukt, som man har svårt att ta om hand allt.

Värt att komma ihåg, är också att gammaldags sorter, på starkväxande grundstammar, kan vara oregelbundna avseende skörd, och vissa år ge väldigt mycket frukt, och andra år endast ge ett fåtal frukter, det verkar som om trädet vilar sig vissa år. Det har alltså föga att göra med årets väder vid blomning och pollinering, utan är en sortegenskap.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Beskärning av gamla äppelträd
« Svar #19 skrivet: 04 mar-21 kl 15:09 »
Du kan beskära med försiktighet under JAS d.v.s. efter midsommar. Då kan du ta grenar som inte ger frukt i första hand.
 Skogaliten, det var en bra beskrivning.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 5 användare
xaelanar, Jon.b, Lucas Axman, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser