Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om kor och yta  (läst 2540 gånger)

Herr Mu

  • Inlägg: 2
    • Uppland
Fråga om kor och yta
« skrivet: 29 maj-21 kl 11:08 »
Hejsan!
Jag tittar på att förverkliga min pojkdröm om att äga kossor, och första steget är att köpa hus och mark. Tanken är att ha kossorna för sällskap och mjölkning. Jag är dock lite förvirrad över hur mycket yta man behöver. Volymen mark jag köper kommer nämligen utgå ifrån hur mycket det behövs för att ha kossor.
Jag vill såklart inte stänga in dem i ett för litet utrymme, men jag har heller inte råd att köpa hus med 1hektar mark i de områdena jag vill tittar på.

Jag tittar för tillfället på ett hus med ca 7500m2 mark. Det är för det mesta gräs och en liten liten bit skog. Om vi utgår ifrån att jag vill ha 2-3st kor: Är det ens tillräckligt med mark för att kunna ha kor? Om Ja: Hur mycket av denna yta bör allokeras för de vackra djuren? Vad är minsta andelen yta de kan ha? (vill även ha höns och getter). Kanske finns det något bra guidedokument som jag har missat?

Stort tack på förhand! :) /Herr Mu
// Stockholmare som drömmer om lantlivet.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Fråga om kor och yta
« Svar #1 skrivet: 29 maj-21 kl 11:54 »
det beror ganska mycket på markens kvalité och avkastnigsförmåga och om det stora eller små kor, mjölkdjur eller köttdjur. men en tumregel är 1 ko per hektar och kanske 1 get per 1500 m2 om man vill producera större delen av fodret.

Herr Mu

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Fråga om kor och yta
« Svar #2 skrivet: 29 maj-21 kl 13:41 »
Så 1 ko per hektar, ifall man inte vill köpa till extra mat? Tack! Hur litet kan det vara förutsett att man tillförser korna med mat?
// Stockholmare som drömmer om lantlivet.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Fråga om kor och yta
« Svar #3 skrivet: 30 maj-21 kl 05:35 »
Trots att jag arbetat med kor i nästan ett decennium så är det omöjligt att svara på.
Räkna dock med att köpa in foder för vintern. Billigare i längden än att köpa en traktor och bruka mark. Särskilt när det är så få kor.
Räkna också med ökad foderkostnad vid kalvning.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

 

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Fråga om kor och yta
« Svar #4 skrivet: 31 maj-21 kl 21:27 »
Jag tror det är bäst du satsar på att ha en herr Mu också pga det är väldigt dyrt med semin till små hobbybesättningar. Här i Brunskog finns det betesmark här o var som jag tror skulle vara gratis eller i alla fall billig att bruka. På många håll är det så. Men mjölkkor måste hem och mjölkas morgon o kväll så det måste ju vara nära och ingen farlig trafik.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser