Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmogefår.  (läst 6471 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Allmogefår.
« Svar #20 skrivet: 18 apr-10 kl 14:54 »
Birgit: Nej, precis som jag skrev behöll jag min tacka till hon var 9-10 år så det var inget problem :)
 Jag svarade bara på det Sano skrev om allmogefårens temperament, jag upplever det som att fårens förhållande till människor beror mer på hur de fötts upp än att allmogefår skulle vara mer benägna att inte vilja hållas fast osv än andra får rent generellt. Sen att jag tycker det var lite synd om tackan att hon faktiskt var mer rädd i såna situationer än vad de andra fåren är som fötts hemmavid och hanterats en del som lamm är ju en annan sak... Att vara rädd för människor gagnar ju inte ett tamfår.
 Ja, mina får går på naturbeten och finullskorsningarna äter upp mer väl än vad allmogefåren gör. Allmogefåren ratar äldre gräs det gör inte korsningarna... Inga av dom hänger sönder nät, då är betet slut och fåren flyttas.
 Nu är ju äldre gräs egentligen inte den bästa fårfödan men hos mig växer gräset så enormt kvickt när det väl kommer igång så det går inte att undvika att en del gräs blir äldre...
                                                Mvh
                                            Charlotte
« Senast ändrad: 18 apr-10 kl 14:58 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

valle

  • Inlägg: 38
    • Jämtland
SV: Allmogefår.
« Svar #21 skrivet: 08 jun-10 kl 22:03 »
Vi har Åsenfår och de är tama och tillgivna. Det verkar ändå vara genetiskt. När vi köpte dem var en av tackorna svårhanterlig och mycket skygg, så även hennes lamm och hennes lamm i sin tur. Dom präglas väl av mammans skygghet. Ingen av den linjen finns kvar nu. Våra tackor är otroligt tama men även mycket hanterade och därmed inte skygga. Lammen klättrar på oss och lägger sig i knä och det beror dels  på att vi är med dem mycket men en del går bara en dag gamla fram och vill bli kliade och sen vill dom inget annat. Åsenfår är  beskrivna som lätta att få tillgivna på allmogefårs hemsida. Små är de och inbringar inget slaktvärde, vi har dem för betet och sällskap och slaktar för eget bruk. Brukar låta dem ta lamm vartannat år. Äter ALLT, det är slätare och finare i hagen än på gräsmattan. Om chans ges så sorterar de naturligtvis ut det gottaste men återvänder sen för att ta även det mindre goda. Perfekta små djur och goda mödrar samt bra landskapsvårdare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 3 användare
fri, tuslus, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser