Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmogefår  (läst 1571 gånger)

Happy Phantom

  • Gäst
allmogefår
« skrivet: 11 dec-07 kl 18:08 »
jag har en fråga om allmogefår, är det inte så att de i grund och botten är av samma slag?
jag tycker att beskrivningarna på deras olika "unika" egenskper flyter ihop, kan man se någon genetisk skillnad hos dem?
eller är det en mer socio-kulturell uppdelning?

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:allmogefår
« Svar #1 skrivet: 11 dec-07 kl 19:03 »
Oj oj, vilken fråga.

Det är tydlig skillnad på en del allmogefårtyper, andra är mer lika.
Alla tillhör de det vi kallar det nordiska kortsvansfåret, precis som islandsfår, hebridfår m.fl.

Det är dock troligt att det i de nuvarande allmogefåren finns ett och annat spår av inkorsning med importerade får genom de senare 200 åren. Något riktigt "levande fossil" är de inte. Men deras ull kan i flera fall påvisas att vara lik den man finder i gammalt bevarat textil från trakten.

Varje grup av allmogefår innhåller mycket större genetisk variation än den som finns inom en modern ras. Det är både tjusningen och nackdelen med allmogefåren. Jag har hört att det gäller även gutefår, som annars ser rätt så enhetliga ut. Men det genetiska kunde det forskas mycket mer i. Gutefåret räknas i övrigt inte alltid till allmogefåren, därför att det har en lite annan modern historia, men som typ hör det dit.

Visst kan det vara så, att det är "överlapp" mellan olika typer, så att ett får skulle kunde gå hem som en annan typ, om man inte kände dets härstammning. Uppdelning och sammanslagning av typer har diskuterats. (Värmlandsfår/Åsenfår - "Skogsfår") För närvarande upprätthåller man den nuvarande uppdelningen i olika genbanker. Slår man först ihop smeten går den ju inte att dela igen. Men i framtiden kan genanalyser kanske göra att man får en ny syn på några av grupperna.

Jeg tycker i almenhet inte det är så lämpligt att tala om allmogeraser, men hällre om grupper eller stammer. (Får som Svärdsjö eller Dala-päls har dock mer karaktär av traditionell ras, enligt vad jag kan se, men dom känner jag inte mycket till)

Den nuvärande uppdelningen av allmogefåren är bevarandehistorisk. Det är helt enkelt olika typer som är räddade på olika platser. Hur bilden har sett ut tillbaka i tiden är en spännande men svår fråga. Min favoritidé är, att eftersom allmogefår en gång fanns över allt, så har olika typer glidit över i varandra. Vilket INTE är samma som att alla har varit lika.
Men man kan också ha haft skilda typer/raser långt, långt tilbaka i tiden, och det kan ha funnits lokala uppfattningar om hur de egna fåren skulle se ut.

Du kan se bilder på de olika fåren på www.allmogefar.se. Där ser du tydligt, att några af typerna är lätta att känna igen.
« Senast ändrad: 11 dec-07 kl 23:56 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

birgit

  • Gäst
Re:allmogefår
« Svar #2 skrivet: 12 dec-07 kl 08:08 »
Man kan nog säga att allmogefåren är lokala varianter av de nordiska kortsvansfåren, med mer eller mindre inslag av utomnordiska får. En "ras" som utmärker sig är Roslagsfåren, som är ett typiskt kustfår. De andra är mer inlands/skogsfår.
Trots detta är de inte så närbesläktade med gutarna. Gutarnas släktskap ligger österut, medan de övriga raserna i Sverige, Norge, Island, Färöarna m.m. är mer närstående och har kommit söder ifrån.
Ålandsfåren och gutarna är ganska närbesläktade, men Ålandsfåren har också "trådar" till det finländska fastlandet, vilket gutarna saknar.
Det har ju forskats lite på dessa släktskap, men forskningen är ju inte fullständig och omfattar t.ex. inte alla allmogeraser. (pengarna räckte inte) Tror det var Mika Tapio MTT Finland som ledde forskningen. Det ska ha kommit ut en skrift på engelska om detta också, som man ska kunna beställa där. (På MTT alltså)

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:allmogefår
« Svar #3 skrivet: 12 dec-07 kl 10:47 »
Trots detta är de inte så närbesläktade med gutarna. Gutarnas släktskap ligger österut, medan de övriga raserna i Sverige, Norge, Island, Färöarna m.m. är mer närstående och har kommit söder ifrån.

Ja, det stämmer nog - men det är naturligtvis mycket som är okänd om ursprung och släktskap. Men ytterst intressanta frågor!

Vad jag menade var, att om gutefåren hade upptäckts på någon gård för sådär 20 år sedan, hade man nog uppfattat dom som ett bland de andra allmogefåren.
"allmogefår" är ju ett samlingsnamn för ursprungliga fårtyper, inte en strängt systematisk beteckning.

« Senast ändrad: 12 dec-07 kl 11:47 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

birgit

  • Gäst
Re:allmogefår
« Svar #4 skrivet: 12 dec-07 kl 12:37 »
Vill bara förklara att jag inte invände mot "allmogefår" om gutar. Bara att de har ett lite annat ursprung än de övriga raserna.
Angående släktskapet, var det närmast Roslagsfår o Gutar jag syftade på. Man skulle ju kunna tro att de är närbesläktade, då båda är kustfår.

Happy Phantom

  • Gäst
Re:allmogefår
« Svar #5 skrivet: 12 dec-07 kl 13:06 »
Tack ska ni ha båda två för utförliga svar.
då har jag fått lite vatten på min kvarn då jag anat att det är "ungefär" samma sak men ändå inte...
Tack!  :D
HP

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:allmogefår
« Svar #6 skrivet: 12 dec-07 kl 20:28 »
..."ungefär" samma sak men ändå inte...

ja, någonstans där emellan  ;)

Jag kanske ändå bör förtydliga att man måste hålla isär de olika allmogefåren i avelsarbetet. Allmogefår bör vara anslutna till genbanken, och det fungerar naturligtvis bara om alla följer samma indelning. Skulle man i framtiden revidera någonting, måste det vara en gemensam sak.

Det är trots allt väsentliga skillnader på de olika fåren - De lät nog lite för lika ovan, meningen var att framställa dom som grenar på samma träd.
« Senast ändrad: 12 dec-07 kl 20:32 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:allmogefår
« Svar #7 skrivet: 15 dec-07 kl 20:39 »
Intressant är ju att tex åsenfåren och dalapälsfåren "hittades " i samma by.....i dalana...  Åsen, Älvdalsåsen

men folk höll på sina får o tyckte då att de andra grannarnas får ite var lika bra....  ;)

de fåren är ju så olika de kan bli...


Det som är speciellt med många av dessa raser är att ursprungsflockarna av fåren hållits på en specifik plats under generationer... o de hölls för ullens o skinnens skull.

Den största skillanden mot andra förädlade raser är att man inte har en ras standart i egentlig mening ingewt avels mål  tex att alla skall vara vita, alla skall har rya ull av en viss kvalitet, många lamm  osv.... som man avlar mot... utan man vill försöka bevara den variation som finns i raserna.
därför blir ju ras beskrivningarna ganska luddiga. när det tex gäller färg o teckningar tex... då många får kan ha alla färger o teckningar...

många tycker tex att roslagsfår o dalapälsfår är ju lika dana.. de flesta vita o baggarna har horn...

men de har ju hållits på skillda plater i flera generatioener...  de är helt olika i kroppsbygnad och ullen är helt annorlunda... då rolsagfåren oftare har en bara rya, gobeläng ull , fler individer med lite grövre ull, många roslagsfår är också svarta med vita tecken, o de bleks mycket sakta mot mörk grå..

deras temprament är myckat olika...
dalapälsfåen är mer vaksamma , väldigt tysta... antagligen vana att gå i skogen baland rovdjur... gick ju på fäbodar i dalarna.. men kommer fram till dem som de känner.
 
Det intressantaste tycker jag själv är ju att det finns en historia bakom rasen ... kanske en familj som haft just dessa får i sin ägo i flera generationer...
tex kördes nästan alla roslagsfårn ut på holmar o skär om somrarna... på bete o sen hämta man hem dem till höst slakten ...
då var ju betäkningen redan färdig..

lika var det ju med de andra fåren som gick på skogs bete...hela somrarna..

Men tex svärdsjöfåren var det brukligt att man stängde in dem på nätterna på fäbodarna  o släppte ut dem på mornarna.
Kanske var de för rovdjuren... o knott o mygg..
det var ju även vanligt att man mjölkade även fåren på fäbodarna i norrland.

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser