Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marek - sälja höns?  (läst 827 gånger)

Dexter!

  • Inlägg: 2
    • Halland
Marek - sälja höns?
« skrivet: 17 maj-21 kl 16:41 »
Tyvärr visade det sig att en av våra äldre hönor hade marek och vi fick ta bort henne...
Vi har ett gäng kycklingar samt ytterligare tre hönor. Tyvärr är två av dessa hönor inte bra tillsammans med kycklingarna eller de andra hönorna, flockdynamiken är inte bra. Hade tänkt sälja dessa, men, nu när en annan höna har haft marek... Kan man någonsin sälja höns då? Finns det någon "restriktions-tid" eller är det evighetslångt?

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Marek - sälja höns?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-21 kl 12:07 »
Jag personligen hade inte sålt djuren, det kan ju ligga latent, och bryta ut vid senare tillfälle. Jag hade slaktat av de djur som inte passar i hop med gruppen.

 

Dexter!

  • Inlägg: 2
    • Halland
SV: Marek - sälja höns?
« Svar #2 skrivet: 18 maj-21 kl 21:40 »
Ja, jag inser att det kanske är så det få bli. Har inte samvete varken för hönsen eller potentiell köpare att sälja - utan att köparen är medveten.

Samtidigt har jag stora bekymmer med tanken på att ta bort två friska hönor som värper bra...

I bästa av alla världar hade de fått ett nytt hem där de passar in. ...och vi hade aldrig drabbats av marek...

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Marek - sälja höns?
« Svar #3 skrivet: 22 maj-21 kl 23:29 »
Det bästa är att inte sälja, sälja en potentiell "bomb" till någon riskerar bara att ge problem tillbaka.
Har råkat ut för det själv en gång när en sålde marek smittade kycklingar, hade kört ner dem i halsen på säljaren om jag hade fått tag i honom när detta uppdagades


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 3 användare
xaelanar, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser