Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tung grej kan jag hänga i nock  (läst 1056 gånger)

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
Hur tung grej kan jag hänga i nock
« skrivet: 17 maj-21 kl 12:29 »
Behöver kunna hissa upp trädgårdstraktorn och undrar hur mycket jag kan lyfta med ett kedjespel upphängt i nock? Det är en timrad lada och spannet är ca 4,5 m. Alternativt undrar jag vad som skulle hålla för det. Avstånd mellan stöden 4,5 meter traktorn väger 342 kg.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Hur tung grej kan jag hänga i nock
« Svar #1 skrivet: 17 maj-21 kl 12:54 »
Är det takstol eller takåsar?

Vikten verkar inte högre än en liten älg och det brukar gå fint att lyfta älg och nöt vid slakt om man sprider belastningen på ett par takstolar.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Hur tung grej kan jag hänga i nock
« Svar #2 skrivet: 17 maj-21 kl 13:04 »
Det är takås. En stock i nocken. Hur sprider jag belastningen?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur tung grej kan jag hänga i nock
« Svar #3 skrivet: 17 maj-21 kl 13:25 »
Tänk dig ett peacemärke.

Med en infästning i nock nästa där man har fäst tvär brädan.


Tänk dig att du vill bygga dig ett omvänt fackverk där du drar in lasten utan att öka lasten på orginalkonstruktionen och om du ökar den för konstruktionen så ska den gå rakt ner i stommen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Hur tung grej kan jag hänga i nock
« Svar #4 skrivet: 17 maj-21 kl 13:43 »
Ska försöka tänka.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur tung grej kan jag hänga i nock
« Svar #5 skrivet: 17 maj-21 kl 16:55 »
Mitt växthus är byggt med 45x45 reglar rakt igenom.
På de stående reglarna i väggen har jag placerat toastolen som består av tvärspårvägen mellan väggarna på den en lodrät regel som går upp i nock och till denna en regel från var sida. Denna konstruktion klara 150 kg utan problem.
Vill jag öka kapaciteten på takstolen så sprider jag lasten genom att infoga 2 reglar till på var sida för att sprida lasterna.

     Så har du en takstol som ser ut som A så kan du göra en infästning i nock och få en bra styrka.
 Vänder du på övre delen på A så drar du in takstolen mot regeln mellan takstolen och gör det stabilare om du belastar den neråt.

Men...   har tror inte att det ska vara någon större fara att du lyfter traktorn i takstolen.
Även om har inte riktigt förstår varför du skulle vilja göra det det finns ju andra säkra metoder.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Hur tung grej kan jag hänga i nock
« Svar #6 skrivet: 17 maj-21 kl 19:48 »
Låter bra! Anledningen är att jag tänkte att den enklaste mc och traktorlift jag kunde komma på är en platta med fästöglor i hörnen. Den tänkte jag hissa upp till lagom höjd för att sedan ställa dit pallbockar eller ben under. En superenkel lift som blir i princip gratis. Lite fyrkantrör är vad som behöver inhandlas

 

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Hur tung grej kan jag hänga i nock
« Svar #7 skrivet: 18 maj-21 kl 07:45 »
Mitt växthus är byggt med 45x45 reglar rakt igenom.
På de stående reglarna i väggen har jag placerat toastolen som består av tvärspårvägen...
Först var det lite svårt med toastolen och tvärspårväg men jag fattade iallafall. Tack


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 3 användare
xaelanar, kickan1971, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser