Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kupflytt framåt/bakåt?  (läst 575 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Kupflytt framåt/bakåt?
« skrivet: 16 maj-21 kl 12:30 »
När jag står inför att behöva byta ut uppallningsvirket under kupans botten, så är det praktiskt svårt att riva och bygga nytt rakt under en kupa med bin i. Funderar därför på att bygga det nya underredet rakt framför eller rakt bakom kupan, för att sedan kunna dra kupan en knapp meter till det nya underredet, innan jag river det gamla.

Går det att göra så här och bör jag i.s.f.  lämpligen dra kupan framåt eller bakåt (så att anländande bin får närmare eller längre till flustret)?

Och hur känsligt är det om det nya underredet samtidigt skulle bli lite högre eller lägre i höjdled?

Valjegrova

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: Kupflytt framåt/bakåt?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-21 kl 23:50 »
Jag hade nog bygg det bakom, mest för att inte behöva arbeta i korselden av alla bi dom flyger för fullt,har väldigt svårt att tro att dom inte skulle hitta in på nya platsen om det bara är en kupbredd bakom och evt lite högre. Flytta över dom mot kvällningen och plocka bort gamla kupbänken så inget förvillar dom mer än nödvändigt bara.🐝

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Kupflytt framåt/bakåt?
« Svar #2 skrivet: 17 maj-21 kl 21:26 »
Om detta gäller en enda kupa så torde det gå att genomföra hela operationen från att bina slutat flyga för kvällen, och vara klar i god tid tills morgonen därpå när de drar igång på nytt. Det finns folk som tillverkar pannlampor hela dagarna, särskilt i Asien.  ;) En biodlare sover som bekant på vintern.....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser