Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var finner man ett bra mjölk kärl?  (läst 2950 gånger)

Aivilo

  • Inlägg: 11
    • Småland
Var finner man ett bra mjölk kärl?
« skrivet: 19 apr-12 kl 09:34 »
Har nu börjat mjöka våra två getter och det går riktigt bra, men har ännu inte hittat något riktigt bra att mjöka i. Har sett att granngården säljer rostfria mjölkkärl men det kostar skjortan! Någon som vet var man kan hitta och vad som är bra att använda?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Var finner man ett bra mjölk kärl?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-12 kl 12:50 »
Beror på hur du föredrar att göra, och hur det ser ut där du mjölkar.  Själv har jag mest använt en vanlig tillbringare av plast, ganska stor, så den rymmer både mjölken, skummet och den ack så nödvändiga skvimpmånen.  Med ett lättåtkomligt handtag på ena sidan och en pip på den andra.

  Och så ett till kärl nära till hands, med en liten silanordning, så att du kan sila upp mjölken genast.  Den rinner igenom filtret (allra hels av bomull) lättast medan den är spenvarm.

  Självklart ska alla redskapen vara lätta att diska, inga repor eller skrymslen där det är svårt att komma åt med diskborste eller för maskinen.  För de här grejorna ska du diska dag ut och dag in, oavsett väderlek, ditt hälsotillstånd och arbetssituationen på jobbet ...  :P

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

trassla

  • Gäst
SV: Var finner man ett bra mjölk kärl?
« Svar #2 skrivet: 19 apr-12 kl 19:06 »
Jag använde plasthinkar till min mjölk, och en liten skål som jag förmjölkade i varje gång för att se att mjölken var ren. Annars kanske man kan få tag på antikhandel eller något sådant,eller annonsera.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Var finner man ett bra mjölk kärl?
« Svar #3 skrivet: 19 apr-12 kl 19:25 »
När jag växte upp fanns mjölksil. I botten klämde man fast silvadd som katterna efter användandet slukade med hull & hår. :P Diskades morgon och kväll med Kloramin och sköljdes väl.
Mjölkhinkarna var på 12 (15?) liter i galvaniserad plåt, vete Phaen om de får plats under en get. ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

TheoA

  • Inlägg: 259
    • Södermanland
SV: Var finner man ett bra mjölk kärl?
« Svar #4 skrivet: 19 apr-12 kl 19:33 »
NIMA, där finns allt :P
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser