Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: andtol skrivet 13 sep-10 kl 10:34

Titel: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 13 sep-10 kl 10:34
Helo,

har en MF 30 -58 diesel som inte startar längre.

Så här är problemet:

Jag skulle starta den, och den gick igång som vanligt. Men när jag skulle köra ut den från garaget blir det motorstopp, dvs den dog direkt. Och sen gick den inte att starta. Startmotorn går fint. När jag förvärmer så kommer det ganska mycket rök ur avgasröret. annars puffar det bara lite...

Om det skulle varit slut på diesel till motorn så skulle väl det inte ryka ur avgasröret?

Hur ska jag felsöka?
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 21 sep-10 kl 09:01
Ping!

Någon som har en idée?


Snälla. ;)
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: ollebolle skrivet 21 sep-10 kl 15:45
Jag skulle ändå kolla om det kommer fram diesel vid spridarna. Det går väl att lossa ett rör där och då ska det kissa ut när motorn dras runt. 

Det är vanligare nu med RME-tillsats att få stopp pga dieselbakterier som bildar klumpar och sätter igen rören eller dieselfilter. Tanken kan då behöva rengöras från bottensats.

Du kan börja vid tanken och se om det rinner fram där. Sen kolla filtret osv.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: massey-35 skrivet 28 sep-10 kl 16:49
om du har en mf-30 så vet jag vad felet är... dom tillverkades enbart med bensinmotor enligt
traktor tidningen nr 9/2010.
troligen har du en mf-35 och då har jag ett litet tips, börja med att rengöra dieselfiltret kolla tanken rengör spridarmunstyckerna. lycka till
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: massey-35 skrivet 28 sep-10 kl 16:51
glömde en liten sak, är dieselkranen på den sitter under en glasbehållare under tanken
Titel: SV: Min MF35 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 28 sep-10 kl 17:19
Jaja. En MF 35. Jag har trott det var en MF 35 men så står det med fina bokstäver på sidan av traktorn: MF 30. Huven kan alltså inte vara orginal. :)

Titel: SV: Min MF35 startar inte
Skrivet av: Defender skrivet 30 sep-10 kl 07:32
Jodå Mf 30 finns med dieselmotor. Sitter en perkins A4.107 fyrcylindrig burk i den. Har för mig att den tillverkades i frankrike.

Nåja åter till din fråga. som alla andra har sagt kolla att det kommer fram diesel. kolla även att matarpumpen fungerar som den skall.
Glöm inte att det troligen sitter en sill i tanken.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 30 sep-10 kl 08:09
En 30 då. ;)
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 02 nov-10 kl 07:08
Idag kommer en traktorman och ska kolla på skiten! Hurra!  ;)
Titel: SV: Min MF35 startar inte
Skrivet av: Existens? skrivet 02 nov-10 kl 07:28
Glöm inte att det troligen sitter en sill i tanken.

Om det sitter en sill i tanken, så har vi ett uppenbart problem :)

Detta att du kunde köra nån minut och sen stannade den, är klassiskt när det är skit i bränslesytemet, då går dom på det som är i pumpen, sen är det stopp. Nya filter och rengöring, sen är det nog löst, det är mitt tips.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 02 nov-10 kl 09:26
Vi fick igång den. Svårt att säga exakt vad som var fel. Vi plockade bort spridarna och inget kom i dem. Men plötsligt så kom det.. och den startade.

Däremot dog startmotorn.

Så startmotorn ska renoveras, en ny matarpump och lite packningar. Förhoppningvis inte för dyrt...  ::)


Det finns ju en gräns på hur många tusen man vill lägga på en traktor. Samtidigt som en ny beg traktor kostar många kronor. Men det får gå för den här gången.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 18 jan-11 kl 12:45
En uppdatering:

Vi hittade ingen startmotor så den gamla är monterad igen.

Däremot startar den fortfarande inte.

Nya filter och rengöring, sen är det nog löst, det är mitt tips.

Vi får titta på det. :)
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: stubben skrivet 18 jan-11 kl 19:15
Samma startproblem eller något nytt?
Fungerar startmotorn nu?
eftersom traktorn stått sedan november så kolla batterispänningen också

Jag vet inget om mf 30-35, (har en DB) men när min DB inte startat har det varit dålig jordning  av startmotorn, lätt att åtgärda
tips: kolla dessutom jordning av batteri och generator.

Kolla dessutom om glödstiftet fungerar som det som det ska. enkla saker att kontrollera och kostar ingenting

Inget av det som jag föreslår förklarar varför det inte kommer fram någon disel till spridarna ;) men ibland är det mer än ett fel som spökar samtidigt >:(
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 18 jan-11 kl 19:17
Japp, startmotorn går (inte så ofta men tillräckligt) så det är inte fel på elen eller startmotorn...
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: stubben skrivet 18 jan-11 kl 19:20
Jag kan rekomendera dig www.maskinisten.net (http://www.maskinisten.net) ett forum för maskintokiga, jag har fått mycket hjälp där
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 20 jan-11 kl 08:42
Efter ivriga hejarop av Existens?, Gångtrött och Pålle i chatten har jag nu plockat ner bränslefiltret och rengjort det så gott det går. Jag ska handla en kompressor så jag kan blåsa tryckluft i bränsleledningarna.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 20 jan-11 kl 13:06
Så. Nu har vi testat.

Först en bild innan jag plockade bort ledningar och filter.
(http://attitude.mine.nu/bilder/AndersT/gard/img_0012b.jpg)

Och efter:

(http://attitude.mine.nu/bilder/AndersT/gard/img_0024b.jpg)

Nu har jag testat att blåsa med tryckluft. Jag kan berätta att man kan bli ganska dieselaktig om man blåser på diesel... ;)

Däremot kan jag inte se någon skillnad efter blåsningen. Det som händer nu är att när jag öppnar kran 1 på bilden strömmar det diesel ur 2:an. Det verkar inte finnas något stopp, varken innan eller efter jag blåst.

Matarpumpen (heter det så), 3, är ju helt ny och borde fungera, tycker man. Hur drivs matarpumpen? Pålle, där hittade jag en fin handpump. Kan det vara fel på drivningen till matarpumpen?

Ledningen från matarpumpen till filtret, kan man skymta på första bilden och också bortplockad och rengjord. Såg inget som åkte ut men det vet man aldrig.

Frågan är om jag också ska gå igenom ledningarna/rören efter filtret? Kan det vara stopp i dem också?
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Existens? skrivet 20 jan-11 kl 13:14
Om du lossar luftskruven uppepå filtret och pumpar med handpumpen, kommer det nåt där då?
Känns handpumpningen konstig, så vrid motorn för han ett halvt varv, har man otur står matarpumpen precis på en 'nock' och då gör inte handpumpen nån verkan.

Tillägg.  jag utgår från att du blåste bakåt också? In i tanken så du hörde att det bubblade där inne..med tanklocket öppet för säkerhetsskull.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: torbjorn skrivet 20 jan-11 kl 21:10
Det är inte möjligen så att handspaken på matarpumpen måste lyftas upp till ändläget och "snäppa fast" för att den mekaniska drivningen från motorn ska fungera?

Drivningen från motorn sker med en extra nock på kamaxeln, troligen sticker det ut en arm från pumpen som ligger an mot den nocken. Möjligen kan det vara gjort så att nocken påverkar en tryckstång som sticker ut från motorn och påverkar pumpen.
För att såna där mekaniskt drivna bränslepumpar ska fungera bra är det viktigt att mellanlägget mellan pump och motorblock har rätt tjocklek. I vissa fall måste man kolla upp och justera det (t ex genom att lägga dit fler eller färre packningar) i samband med byte av pump. I så fall, följ inte hörsägen eller rykten om hur justeringen ska gå till utan läs själv innantill i motortillverkarens verkstadshandbok!
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: pålle skrivet 20 jan-11 kl 22:08
Så. Nu har vi testat.

Först en bild innan jag plockade bort ledningar och filter.
([url]http://attitude.mine.nu/bilder/AndersT/gard/img_0012b.jpg[/url])

Och efter:

([url]http://attitude.mine.nu/bilder/AndersT/gard/img_0024b.jpg[/url])

Nu har jag testat att blåsa med tryckluft. Jag kan berätta att man kan bli ganska dieselaktig om man blåser på diesel... ;)

Däremot kan jag inte se någon skillnad efter blåsningen. Det som händer nu är att när jag öppnar kran 1 på bilden strömmar det diesel ur 2:an. Det verkar inte finnas något stopp, varken innan eller efter jag blåst.

Matarpumpen (heter det så), 3, är ju helt ny och borde fungera, tycker man. Hur drivs matarpumpen? Pålle, där hittade jag en fin handpump. Kan det vara fel på drivningen till matarpumpen?

Ledningen från matarpumpen till filtret, kan man skymta på första bilden och också bortplockad och rengjord. Såg inget som åkte ut men det vet man aldrig.

Frågan är om jag också ska gå igenom ledningarna/rören efter filtret? Kan det vara stopp i dem också?
matar pumpen sitter ju på andra sidan den behöver du inte bryr  dej om för än du har bränsle fram genom filtret och den siiter på andra sidan tror det är en cavas pump den som fördelar upp till insprutarna ta fram en bild på den sen är du har skruva i hop det övriga så ska du öppna på en luft skruv där och han uppa tills du har en ren jämn stråle utan luft i då ska den sen gå att starta har om inte upprepa proceduren.ps 3. är bränslepump med hand matning som du konstatera
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 22 jan-11 kl 17:14
Ok, tack för tips!  ;)


Idag har jag försökt skruva ihop det hela igen...  ::) Enkelt är det inte. Trångt är det.

Nåja, lite saker har jag upptäckt. Den nya bränslepumpen (nr 3 på bilden) fungerar inte när startmotorn går. Den fungerar och det sprutar mycket diesel när man trycker på handpumpen men inte med startmotorn.

Det fanns inget annat läge för handpumpen, som torbjorn gissade.

Så antagligen blev det fel när den nya pumpen sattes dit, eller så har det varit så hela tiden. Och eftersom det var traktorgubben som satte dit den och jag betalade för jobbet så ska jag ringa och prata med honom på måndag. Det kanske kan gå på reklamation, åtminstone att se om det blev fel när han bytte. Antagligen är den gamla slängd. Det var ju dumt att jag inte tog till vara den...

Varför ska det vara enkelt? :)
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Temeriaire skrivet 22 jan-11 kl 17:17
kolla i hålet för matarpumpen när nån annan kör startmotorn och se om kamaxeln snurrar, kan ju vara haveri på kamdrivningen, även om det är långsökt.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 22 jan-11 kl 17:22
kolla i hålet för matarpumpen när nån annan kör startmotorn och se om kamaxeln snurrar, kan ju vara haveri på kamdrivningen, även om det är långsökt.

Nja, jag tror inte det eftersom den låter "likadant" hela tiden när startmotorn går. Och jag fick igång den i torsdag ungefär 10 min, men då hade jag handpumpat diesel innan jag startade den.


Det kan ju vara så att det är två fel nu, dels dieselpumpen som inte går (nytt problem) och dels att den stannar lite när som (gammalt fel). Men nu har jag åtminstone sett att i ledningarna på vänster sida om motorn så finns det inte stopp...
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: machoman skrivet 22 jan-11 kl 18:11
Eftersom du har fått igång den vid ett tillfälle efter du handpumpat, men att den sedan dog så låter det som om du har luft i bränslesystemet. Lossa rätt skruvar på injektorn och handpumpa på matarpumpen tills all luft är borta. Skruva loss ett rör till spridarn för att kontrollera att bränsle kommer ända fram, det går bra att köraigång motor med en spridare off. Eftersom du har bytt matarpumpen så är det ju inte där luften kommer in. Jag antar att du bytt alla slangar som går att byta. Hittar du inte läckan så kan du prova med att öppna tanken, placera en kraftig svamp eller liknande och tryck ner tryckluftsmunstycket i tanken. Inte för hårt tryck bara...kolla vart det rinner ut diesel och du borde ha hittat läckan. Är du säker på att du fått rätt matarpump, om det verkligen är så att startmotorn driver runt motorn så skall ju matarpumpen driva. Ta loss och jämför med den gamla.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 22 jan-11 kl 19:19
Jag antar att du bytt alla slangar som går att byta.

Nej, det har jag inte. Eller det är ju kopparrör för hela slanten, utom nr 2 på bilden som är en stålomspunnen slang.


Är du säker på att du fått rätt matarpump, om det verkligen är så att startmotorn driver runt motorn så skall ju matarpumpen driva. Ta loss och jämför med den gamla.

Vi hoppas det. Men hoppet är inte så stort eftersom det blev fel två gånger med startmotorn...


MF 30 med dieselmotor är inte så vanlig. De flesta verkar inte känna till den. Synd att man behöver en traktor, annars vill jag mest skita i det här...
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: torbjorn skrivet 22 jan-11 kl 20:51
Vad är det för en dieselmotor? Förekommer samma maskin också i något annat, vanligare fordon?

Beträffande drivning av matarpumpen kan det ju också vara så att något blev fel vid monteringen - t ex att en tryckstång ramlade bort eller att någon detalj skulle ha flyttats över från den gamla pumpen till den nya.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 23 jan-11 kl 10:09
Citera
MF 30 är en liten fin traktor som är byggd i Frankrike. Den äldsta i serien var MF25 som kom 1959 och sedan kom MF30 1963 med något kraftigare motor och sist MF 130 som var byggd utan ram och med en annan huv och kylarmaskering. Dom importerades i ungefär 2000 ex av AB Farming. Största felet är konstruktionen av bromsarna som är av V-typ och svindyra att renovera. I slutet av femtiotalet fanns det en svagare bensin modell av MF 35 som gick under beteckningen MF30, det finns inga likheter mellan de modellerna och MF 30 med fyrcylindrig dieselmotor.
Motorn är en Perkins A4/107 på 30 hk vid 2200 rpm. Växellådan är fyrväxlad med 3 och 4 synkroniserad plus hög och lågväxel. Bakaxel med axelreduceringar och diffspärr.
Volymuppgifter :
Bänsletank 45 l
Kylsystem 7,5 l
Oljetråg med filter tidigt utföande 3,8 l Motorolja SAE 10W/30
utan filter 3,4 l
Oljetråg med filter senare utförande 5,7l
utan filter 5,3 l
Växellåda med hydraul och bakaxelväxel 19 l Motorolja SAE 10W/30
Bakaxelreduceringar 0,3 l per sida Växellådsolja SAE 90EP
Luftrenare 0,6 l motorolja sitter bakom kylargallret
Styrväxel 0,45 l växellådsolja SAE 90 EP.
Oljesticka för motorn sitter på höger sida, för de övriga nivåerna är det pluggar.
Är det något mer du funderar över så är det bara att fråga.


Källa: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=140991 (http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=140991)
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Existens? skrivet 23 jan-11 kl 10:19
Det troliga är ju att det är fel matarpump. Förhoppningsvis finns ju den gamla kvar, kanske räcker det med att flytta över vipparmen som driver pumpen. Ett annat alternativ är ju om nocken på axeln som driver pumpen är utsliten, vilket dock är föga troligt. Att montera en matarpump fel, det vet jag inte om man ens kan lyckas med..men men..inget är ju omöjligt :)
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: machoman skrivet 12 feb-11 kl 16:17
Det troliga är ju att det är fel matarpump. Förhoppningsvis finns ju den gamla kvar, kanske räcker det med att flytta över vipparmen som driver pumpen. Ett annat alternativ är ju om nocken på axeln som driver pumpen är utsliten, vilket dock är föga troligt. Att montera en matarpump fel, det vet jag inte om man ens kan lyckas med..men men..inget är ju omöjligt :)

Nä precis, svårt att misslyckas med det momentet. Skum servicekille som inte kollar att hans eget jobb blev rätt utfört. Eftersom motor går igång ett bra tag efter du handpumpat så låter det skumt att det skulle var något fel på matarpumpen. På sin höjd skulle den endast starta och sedan dö utav den bränslemängden om den inte skulle driva matarpumpen.
Det låter mer som att den drar in tjuvluft någonstans, på sugsidan. Kör mitt luftprov och/eller dra åt alla nipplar på rören samt byt slangbiten. Packning på bränslefilter kan ju vara defekta. Jag hade en spricka i filterhuset på en gammal hjullastare som jag lyckades hitta först när jag drog åt filtret lite hårdare. Då först läckte den ut diesel , när sprickan var liten sög den bara in luft.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: esten skrivet 12 feb-11 kl 16:32
Ferguson ÄR kännt som den j......e traktorn alla tider att köra torr .

Det som brukar vara är en luftficka på / i ettans spridare . Ta loss den spridaren handpumpa till det kommer ordentligt med diesel ur spridaren skruva tillbaka medans det rinner och kör sedan på startmotorn till den går igång .

Brukar vara spridaren närmast torpedväggen .
Det blir sällan luft i / på filtren och om matarpumpen matar med handkraft så funkar den om inte är membranet trasigt .
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: machoman skrivet 12 feb-11 kl 16:37
Ferguson ÄR kännt som den j......e traktorn alla tider att köra torr .

Det som brukar vara är en luftficka på / i ettans spridare . Ta loss den spridaren handpumpa till det kommer ordentligt med diesel ur spridaren skruva tillbaka medans det rinner och kör sedan på startmotorn till den går igång .

Brukar vara spridaren närmast torpedväggen .
Det blir sällan luft i / på filtren och om matarpumpen matar med handkraft så funkar den om inte är membranet trasigt .

Om jag har föstått det rätt så har ju motorn rullat i flera minuter enligt tidigare inlägg. SEDAN har den dött och inte gått igång utan att pumpa ur luften igen. Och inte hoppar luften till just den spridaren från ingenstans. Och han har ju bytt till en ny matarpump.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: machoman skrivet 12 feb-11 kl 16:51
De flesta verkar inte känna till den. Synd att man behöver en traktor, annars vill jag mest skita i det här...

Det där känner man igen, har du inte någon hederlig firma någonstans som du kan köra den till, även om det kostar så kan det vara värt det, att bara slippa tänka på problemet kan vara värt flera tusenlappar....De flesta gubbar i smutsiga blåställ är väldigt duktiga.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 24 maj-11 kl 18:32
Håhåjaja.

Nu har jag skruvat bort dieselpumpen och den nya var inte alls likadan som den gamla. Skitgubbe! Varför gör han så här mot mig?

Den gamla bytte jag för att den läcker diesel, ganska mycket. Så mycket att det droppar konstant när man kör. Inte så bra.

Membran låter inte så enkelt att byta och dessutom inte att hitta rätt grejer. Huhujaja.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: torbjorn skrivet 24 maj-11 kl 19:35
Om den gamla pumpen går att ta isär för att byta membran så är det ganska lätt gjort. Kolla fabrikat och typbeteckning på den och prata sedan med någon dieselservicefirma om reservdelar.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 24 maj-11 kl 20:08
Jag har delat den gamla. Så det går. Såg hel ut inuti.

Vad tycker ni om skillnad på tryckstång? :)
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 24 maj-11 kl 20:12
Jag tror jag har hittat läckan, där slang nr 2 på den här bilden går in i pumpen (strax ovan nr 3) så fäster det dåligt och läckte direkt när jag vred på kranen.

(http://attitude.mine.nu/bilder/AndersT/gard/img_0024b.jpg)

Får försöka hitta något som tätar läckan, ev byta slang? Är det standardanslutningar?
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 24 maj-11 kl 20:17
En fundering till: Var kan luftningsskruven sitta på andra sidan?

Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: torbjorn skrivet 24 maj-11 kl 22:21
Jag tror jag har hittat läckan, där slang nr 2 på den här bilden går in i pumpen (strax ovan nr 3) så fäster det dåligt och läckte direkt när jag vred på kranen.

([url]http://attitude.mine.nu/bilder/AndersT/gard/img_0024b.jpg[/url])

Får försöka hitta något som tätar läckan, ev byta slang? Är det standardanslutningar?


Läcker det mellan slangen och rörstumpen eller är det anslutningen mellan rör och pump som är svår att få tät?
Det är nog "mer eller mindre standard". Det skulle inte förvåna mig om man kan hitta en passande kopplingsmutter i en sats med bromsrörsnipplar, och med såna här dubbelkoningsverktyg som man använder för bromsrör går det nog att få till en passande kona eller vulst i änden av röret om man ska göra om det hela. Börja med att identifiera gängan - mät diametern noga med skjutmått och bestäm gängstigningen t ex genom att lägga den mot olika skruvar med känd gänga och se om det passar ihop. Prova både tum- och millimeterstigningar!
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Existens? skrivet 25 maj-11 kl 07:10
En fundering till: Var kan luftningsskruven sitta på andra sidan?

Det var en så konstig bild, så den gick inte att spara på ett bra sätt, men jag ritade in två små pilar så gott det gick. Det är de 2 små skruvarna som sitter på sidan, storlek 8 mm eller nåt sånt..
Där brukar även sitta en likadan längre ner, lite till höger på bilden skymd av det ena röret..

Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 05 jun-11 kl 09:47
Nytt på västfronten:

Nu har jag luftat med hjälp av skruvarna, och det kommer fram diesel alldeles utmärkt, sprutar fina strålar när man kör startmotorn... :)

Så nu ska den bara gå igång igen. Ska se om jag kan få igång den med startgas när grannen visar sig...
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 05 jun-11 kl 11:12
Och den startar!
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Temeriaire skrivet 05 jun-11 kl 19:03
Och den startar!
Det är ju lysande! :D
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: pålle skrivet 05 jun-11 kl 19:48
Och den startar!
Du vet Toll är man bara  tillräckligt en vis så funkar det till slut ;D
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 06 jun-11 kl 20:22
Sedär, trägen vinner.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 06 jun-11 kl 20:53
Se där. Nu har den fungerat i två dagar.


Dock är det lite svårt att köra eftersom det är bara en växel som "fungerar", ettan (hög/låg). Så man får planera körningen, speciellt i skogen... Orsaken är att växelspaken hoppar ur växelföraren och det är väldigt svårt att hitta läget igen. Jag kunde det förut men nu är det förgjort att hitta det igen.


Se så fin den är! :)
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: pålle skrivet 06 jun-11 kl 21:16
Se där. Nu har den fungerat i två dagar.


Dock är det lite svårt att köra eftersom det är bara en växel som "fungerar", ettan (hög/låg). Så man får planera körningen, speciellt i skogen... Orsaken är att växelspaken hoppar ur växelföraren och det är väldigt svårt att hitta läget igen. Jag kunde det förut men nu är det förgjort att hitta det igen.


Se så fin den är! :)
Skit fin ju kosta på den du några kronor så du får i ordning växelföraren det är den värd.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Misse skrivet 07 jun-11 kl 23:11

Se så fin den är! :)

Ååh, nästan så jag blir lyrisk :-*

Något för traktorglädjetråden ;D
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: machoman skrivet 08 jun-11 kl 00:03
Jag har delat den gamla. Så det går. Såg hel ut inuti.

Vad tycker ni om skillnad på tryckstång? :)

Hjälp, hur askass var den servicekillen, man får ju vara blind och utan händer för att missa detta. Inte lätt att få pumpen att snurra där. Han har liksom missat hela poängen....

Slangar, rör och nipplar finns på varje bättre dieselverkstad. Kostar istort sett inget. Alltihop för max 200 spänn ungefär. Var två när du skall lufta ur och ingen startgas, en som handpumpar och en som luftar och stänger. Behövs det startgas så har du inte fått ur all luft. Om det krånglar igen.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 08 jun-11 kl 07:37
en som handpumpar

Tyvärr är armen till handpumpen trasig, eller rättare sagt, den har gått av, så det finns ingen handpump på den gamla pumpen (den som sitter där nu).
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 08 jun-11 kl 07:43
Skit fin ju kosta på den du några kronor så du får i ordning växelföraren det är den värd.


Jag har skrivit om den tidigare.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82432.msg695518 (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82432.msg695518)

Tyvärr måste man lossa hela bakstycket för att komma åt växelföraren. Det är miljoner slangar och elände.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: pålle skrivet 08 jun-11 kl 08:49
Jag har skrivit om den tidigare.

[url]http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82432.msg695518[/url] ([url]http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82432.msg695518[/url])

Tyvärr måste man lossa hela bakstycket för att komma åt växelföraren. Det är miljoner slangar och elände.
Ok ja det låter ju lit avancerat då.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Existens? skrivet 08 jun-11 kl 16:41
Går det verkligen inte att bara lyfta locket?
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 13 jan-13 kl 14:10
Löktraktor!
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Temeriaire skrivet 13 jan-13 kl 22:50
Löktraktor!
Voffordådå?
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 14 jan-13 kl 09:27
(http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/c0.0.403.403/p403x403/19984_10151216861656935_1885764893_n.jpg)

Den står stilla i skogen och ser glad ut. Men död.

Jag får göra som Existens! skriver:

"Om allt funkar så ska ju en diesel i princip starta ganska snabbt. Gör den inte det så är det nåt fel. Ta hem och ladda batteriet. Handpumpa fram diesel så det flödar ur insprutningspumpen när du lossar luftningsskruvarna. Kommer det inte rejält när du handpumpar, så är det stopp i silen i tanken, alternativt bränslefiltrena. ( jag tror mest på tanken ). Då får du pumpa upp kompressorn hemma och ta med tryckluft så du kan blåsa baklänges i rören. Kommer det så fram bra med diesel, så ska den starta, ta hjälp av lite startgas eftersom du är i ett sånt läge att den måste igång snabbt."
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Temeriaire skrivet 14 jan-13 kl 12:43
Låter vettigt, komplettera med en halvliter etanol också så blir det Egen ny ispropp när du väl fått igång den igen.

Edit:  Etanolen kan i gynnsamma fall få isproppar att släppa alldeles på egen hand.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 14 jan-13 kl 13:19
För att förtydliga:

Jag har skruvat på luftningsskruvarna på dieselpumpen, finns en bild tidigare som Existens? ritade. Då kommer det diesel när jag kör startmotorn. Mycket diesel.

Motorn bara dog. Det var inte soppatorsk, dvs att den gick dåligt under en kort stund på låga och höga varv. Utan den bara dog.

Visst är det så att det inte finns någon elektronik som kan störa? Det ska bara komma in diesel som explorerar av trycket i cylindern? När det väl fungerar...

Igår tyckte jag förvärmaren (glödstiftet blir varmt?) fungerade en stund. Den tände nästan och den kom rök i avgasröret. Men sen dött igen.

Jag har ju problem att få igång startmotorn också. Den klickar bara.


Etanol? Dvs E85 från pumpen? En liter i tanken? Eller sån där k-sprit från Biltema/macken?


Nu laddar jag för att gå ut en gång till! :)
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: besk skrivet 14 jan-13 kl 13:38
Ja, en gammal diesel utan insprutningsreglering är fullständigt eloberoende, sånär som när den skall startas.

Det här är antagligen inte vad du vill höra, men jag har alltid fått kraftfulla förmaningar att hålla mig långt borta från de tidiga MF-dieslarna. Särskilt de fyrcylindriga ska dra med sig mycket krabb och vara svårstartade  :-\ Men du verkar ju vara hågad och samlar moteld  :) Låter som att du kan ha dålig kontakt någonstanns i startmotorn men det finns nog andra som kan komma med mer explicita råd än mitt "öppna och titta lite".
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Existens! skrivet 14 jan-13 kl 14:02
Startmotorn får man väl se som ett delproblem, men inget du behöver stå i skogen och mecka med, får du bara runt motorn efter några försök så får man ju hoppas det räcker.

Nej, egentligen finns det bara en sak som kan krångla på en sån motor, och det är ju bränslet. I synnerhet när den redan är igång.. bränslet, eller ett allvarligare haveri. Några fler stann-orsaker finns ju knappt.  Det är därför man har stoppknappen.. det går inte att döda dom på ett civiliserat sätt annars.
Och där skulle man ju då kunna tänka sig en möjlig felorsak, om stoppen på nåt vis blivit aktiverad vid pumpen.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 14 jan-13 kl 15:04
Det här är antagligen inte vad du vill höra, men jag har alltid fått kraftfulla förmaningar att hålla mig långt borta från de tidiga MF-dieslarna. Särskilt de fyrcylindriga ska dra med sig mycket krabb och vara svårstartade  :-\ Men du verkar ju vara hågad och samlar moteld  :) Låter som att du kan ha dålig kontakt någonstanns i startmotorn men det finns nog andra som kan komma med mer explicita råd än mitt "öppna och titta lite".

Hehe, jag har svurit över denna lökmaskin flera gånger. Tittat på många andra. Och fastnar i något "Är det alltid grönare på andra sidan?"

Startmotorn har jag försökt byta en gång. Men det var svårt att få tag i rätt delar. Detta är en ganska ovanlig modell. Oftast fungerar den efter lite "klickande". Den är utbränd, eller hur man säger så den skulle behöva lindas om.

Startmotorn får man väl se som ett delproblem, men inget du behöver stå i skogen och mecka med, får du bara runt motorn efter några försök så får man ju hoppas det räcker.

Nej, egentligen finns det bara en sak som kan krångla på en sån motor, och det är ju bränslet. I synnerhet när den redan är igång.. bränslet, eller ett allvarligare haveri. Några fler stann-orsaker finns ju knappt.  Det är därför man har stoppknappen.. det går inte att döda dom på ett civiliserat sätt annars.
Och där skulle man ju då kunna tänka sig en möjlig felorsak, om stoppen på nåt vis blivit aktiverad vid pumpen.

Finns det handvevar till denna maskin? Hur fungerar det? Är det för svårt att göra en egen vev? Det finns ju ett hål fram på traktorn. Vet ej om det är till för det.


Nu har jag tagit hem batterierna och satt på laddning.


Är grymt tacksam för hejarop och råd!
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Xoot skrivet 14 jan-13 kl 15:17
Farligt att veva igång.. ::)
Många säger att tummen är den som åker först vid ett fel men min handled vill alltid knaka och stuka sig istället.

Jag har en likadan maskin som dig och tänker aldrig någonsin prova att veva igång den igen.
Likadant med ted20 grållen här hemma. Sikta på bra startbatteri och ge upp handvevningen.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Existens! skrivet 14 jan-13 kl 15:30
Nja, veven på Grållen har väl snedskurna 'tänder' vill jag minnas, så när motorn går igång så kuggar dom bara över.

Men jag skulle inte ge mig på att veva igång en traktor som står i skogen i 10 minus och dessutom har stannat av okänd orsak :).. Be då en granne dra hem dig..
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Xoot skrivet 14 jan-13 kl 16:20
Nja, veven på Grållen har väl snedskurna 'tänder' vill jag minnas, så när motorn går igång så kuggar dom bara över.

Helt riktigt. Det är bara så synd att när den precis vill till att hoppa igång slåss veven ur näven och tar ett segervarv.
Segervarvet både slår och stukar handleden. Tror faktiskt jag har en spricka i handleden också sen just en gång.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 14 jan-13 kl 16:30
Men jag skulle inte ge mig på att veva igång en traktor som står i skogen i 10 minus och dessutom har stannat av okänd orsak :).. Be då en granne dra hem dig..

Japp, det blir till helgen. Jag ska testa att ladda batterierna först. Men sen blir det bogsering.


Jag har en likadan maskin som dig och tänker aldrig någonsin prova att veva igång den igen.

:)

Du får sälja den billigt till mig! ;)
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Xoot skrivet 14 jan-13 kl 18:25
Passa på att försöka bogsera igång den när du samtidigt har draghjälp.
Då kan man segdra den lite hårdare och längre utan risk för handled eller startbatteri.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Temeriaire skrivet 14 jan-13 kl 18:30

Etanol? Dvs E85 från pumpen? En liter i tanken? Eller sån där k-sprit från Biltema/macken?


Nu laddar jag för att gå ut en gång till! :)

Det låter ju som om pumpen får bränsle, men jag skulle nog slå i en etanolskvätt ändå, det går gott om det är is och skit som bråkar.
Sist jag höll på med sånt köpte man en dunk ren etanol på macken, men det borde funka precis lika bra med e85.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: torbjorn skrivet 14 jan-13 kl 22:17
Startmotorn har jag försökt byta en gång. Men det var svårt att få tag i rätt delar. Detta är en ganska ovanlig modell. Oftast fungerar den efter lite "klickande". Den är utbränd, eller hur man säger så den skulle behöva lindas om.

Om startmotorn fungerar ibland och ibland inte så beror det knappast på brända lindningar, utan det låter mer som t ex utslitna kol, dålig kontakt någonstans eller en opålitlig solenoid.
Ser den ut ungefär som en personbilsstartmotor med en solenoid på sidan av startmotorn som via en hävarm skjuter fram drevet, eller är den konstruerad som en lastbilsstartmotor där hela ankaret skjuts fram tillsammans med drevet?
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 16 jan-13 kl 11:02
Om startmotorn fungerar ibland och ibland inte så beror det knappast på brända lindningar, utan det låter mer som t ex utslitna kol, dålig kontakt någonstans eller en opålitlig solenoid.
Ser den ut ungefär som en personbilsstartmotor med en solenoid på sidan av startmotorn som via en hävarm skjuter fram drevet, eller är den konstruerad som en lastbilsstartmotor där hela ankaret skjuts fram tillsammans med drevet?

Ok, jag har inte så mycket koll egentligen. När jag får hem ska jag försöka ta reda på hur det står still.

Varför jag pratade om brända ledningar var att jag fick förslaget att den skulle skickas in och lindas om, eftersom antagligen är isoleringen mellan ledningarna nästan borta. Det gör att den blir väldigt varm när den bara "klickar", mycket ström går fel väg. Så fick jag det förklarat för mig. Det är kanske fel?

Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Halte skrivet 16 jan-13 kl 11:09
Det kan vara så enkelt som att det bara är dålig kontakt till batteriet.. Jag slet mitt hår förra året innan jag efter lång stund insåg att kontakten till minuspolen på batteriet inte var ordentligt åtskruvad..

Likaså kan det vara värt att kolla över jordningskabel, kabel till huvudströmbrytare o.s.v. för att se att det inte är glapp där någonstans..
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Existens! skrivet 16 jan-13 kl 11:13
Ok, jag har inte så mycket koll egentligen. När jag får hem ska jag försöka ta reda på hur det står still.

Varför jag pratade om brända ledningar var att jag fick förslaget att den skulle skickas in och lindas om, eftersom antagligen är isoleringen mellan ledningarna nästan borta. Det gör att den blir väldigt varm när den bara "klickar", mycket ström går fel väg. Så fick jag det förklarat för mig. Det är kanske fel?

En klickande startmotor brukar inte bero på att den är 'bränd', det är snarare en glappkontakt nånstans.

Däremot kan den bli sliten när man håller på mycket och har svårt att få igång traktorn. Då blir den slö och går långsammare, vilket i sin tur leder till att motorn startar ännu sämre, så får man nöta ännu mer..osv..osv..

Men lindar man verkligen om en startmotor? ( om det nu skulle behövas) Såna måste väl ligga i högar på skrotar, alternativt att man köper en utbytes och lämnar sin gamla.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 16 jan-13 kl 11:37
En sån här försökte traktormeken köpa till mig förut:

http://www.veterandelar.net/Produkt?Identifier=39266&sectionId=1001339&m=1&hid=672137 (http://www.veterandelar.net/Produkt?Identifier=39266&sectionId=1001339&m=1&hid=672137)

men den passade inte. Det var surt.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: torbjorn skrivet 16 jan-13 kl 19:50
Om du ska skaffa en annan startmotor, så sök på fabrikat och detaljnummer på den startmotor som sitter där nu. Då är chansen större att du får tag i något som passar. Men oftast brukar det vara enklare att göra i ordning den gamla startmotorn än att få tag på en annan användbar.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 16 jan-13 kl 20:57
min erfarenhet är att kontaktorn bränner och får fula beläggningar, kolen kan fastna.
plockar man isär, putsar och smörjer så löser man problemet, och med ett färskt batteri med kablar som sitter som dom ska så bör det bli bra.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Existens! skrivet 16 jan-13 kl 21:55
En sån här försökte traktormeken köpa till mig förut:

[url]http://www.veterandelar.net/Produkt?Identifier=39266&sectionId=1001339&m=1&hid=672137[/url] ([url]http://www.veterandelar.net/Produkt?Identifier=39266&sectionId=1001339&m=1&hid=672137[/url])

men den passade inte. Det var surt.


Om det skulle bli aktuellt så är det nog Sparex du ska kontakta.. kollar du lite i deras tabeller så ser du att det finns en del olika modeller, så det vill till att veta vad man har för traktor. Något som inte alltid är så lätt med gamla MF.
Vill minnas att Lollo köpte en startmotor där, och att det blev rätt.

http://www2.se.sparex.com/ (http://www2.se.sparex.com/)
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 17 jan-13 kl 14:23
Nu är den hemma igen.

http://instagram.com/p/Ulfpc9JvuJ/ (http://instagram.com/p/Ulfpc9JvuJ/)

Med mycket startgas och friska batterier så gick den igång till slut. Startade nog på femte försöket.

Om jag ska gissa så tog först dieseln slut och sen tog det tid för den att komma fram igen efter jag tankat.


Det är sunkigt att inte kunna lita på traktorn.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Temeriaire skrivet 17 jan-13 kl 18:57
Nu är den hemma igen.

[url]http://instagram.com/p/Ulfpc9JvuJ/[/url] ([url]http://instagram.com/p/Ulfpc9JvuJ/[/url])

Med mycket startgas och friska batterier så gick den igång till slut. Startade nog på femte försöket.

Om jag ska gissa så tog först dieseln slut och sen tog det tid för den att komma fram igen efter jag tankat.


Det är sunkigt att inte kunna lita på traktorn.


Fast om det var soppatorsk så är väl frågan om traktorn kan lita på dig?  ;)
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 05 mar-16 kl 14:21
Jag vet inte varför jag plågar mig men jag vill ha igång traktorn igen. :)


Kan man förvärma motorn med värmepistol? Hjälper det? Var ska jag värma då? Vid glödstiften?
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Ett svart får skrivet 05 mar-16 kl 14:32
Det behövs nog något rejälare än en värmepistol, den ger för lite värme till en stor metallklump som en motor. Förr brukade man ibland tända en lite eld under oljetråget, men det var ju i första hand för att oljan skulle bli lite mera lättflytande.

Jag har inte läst hela tråden eftersom de är gammal, men fungerar inte glödningen? I sådana fall är det prio ett att fixa den, men det kan inte vara så avancerat på en gammal traktor
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 05 mar-16 kl 16:04
Kolla så du har ström fram till glödstiften.
Har du det så beställ nya, sök runt lite för du kan hitta till riktigt vettiga pengar.

Saknas det ström så får du leta dig tillbaka längs kabeln för att hitta felkällan.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Halte skrivet 05 mar-16 kl 17:01
Det behövs nog något rejälare än en värmepistol, den ger för lite värme till en stor metallklump som en motor. Förr brukade man ibland tända en lite eld under oljetråget, men det var ju i första hand för att oljan skulle bli lite mera lättflytande.

Jag har inte läst hela tråden eftersom de är gammal, men fungerar inte glödningen? I sådana fall är det prio ett att fixa den, men det kan inte vara så avancerat på en gammal traktor
Jodå, det kan hjälpa. Min IH 844 saknar glödstift och är istället utrustad med en glödspiral som sitter vid luftintaget. Att värma med en värmepistol på luftintaget får ju samma effekt.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: fredde e skrivet 05 mar-16 kl 19:49
Har Du en 4 cylindrig Perkins, so kan Du sätta in en blockvärmare från en Peugeot personbil. Dom går nämligen inte igång när det är under 5 plus. Den 3 cylindriga funkar utan värmare ner till minus 20.
Du kan sätta en värmepistol på högsta värme direkt i toppen på luftfiltret. Låt den blåsa nån minut, det hjälper oftast. Under plåtkåpan bak på startmotorn sitter en plan avlång kopparskena som gör kontakt, när dragmagneten/ solonoiden får ström. Det är den som gör att lindningarna får ström. Den blir med tiden sliten i kontaktytorna och når inte fram. Event. kan man böja den lite, so att avståndet mellan skenan och kontakterna minskar.
I övrigt är det till 99% av felen beroende på luft i nån ledning som gör att den inte startar.
Ett tips om Du har de4 cylindriga är att sälja den snabbt, när den funkar och köpa en 3 cylindrig. Då blir Du fri alla problem.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: andtol skrivet 05 mar-16 kl 22:17
Har Du en 4 cylindrig Perkins, so kan Du sätta in en blockvärmare från en Peugeot personbil. Dom går nämligen inte igång när det är under 5 plus. Den 3 cylindriga funkar utan värmare ner till minus 20.
Du kan sätta en värmepistol på högsta värme direkt i toppen på luftfiltret. Låt den blåsa nån minut, det hjälper oftast. Under plåtkåpan bak på startmotorn sitter en plan avlång kopparskena som gör kontakt, när dragmagneten/ solonoiden får ström. Det är den som gör att lindningarna får ström. Den blir med tiden sliten i kontaktytorna och når inte fram. Event. kan man böja den lite, so att avståndet mellan skenan och kontakterna minskar.
I övrigt är det till 99% av felen beroende på luft i nån ledning som gör att den inte startar.
Ett tips om Du har de4 cylindriga är att sälja den snabbt, när den funkar och köpa en 3 cylindrig. Då blir Du fri alla problem.

Tack för bra svar!

Ja, jag skulle egentligen sälja den. För några år sen försökte jag hitta en annan traktor, men det är ack så svårt att hitta.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: torbjorn skrivet 05 mar-16 kl 22:36
Jag vill minnas att det förekommer två olika fyrcylindriga Perkinsmotorer i de här sammanhangen, och att det bara är den ena av de motortyperna som har dåligt rykte beträffande kallstart och sånt.

Att förvärma insugningsluften med varmluftpistol fungerar bra, men då ska man lossa en slang/rör mellan luftfiltret och insugningsröret så man kan blåsa direkt in i insugningsröret (annars är det bara risk att bränna sönder filtret). Varmluftpistolen ska vara igång medan man kör startmotorn, det är ingen mening att värma först och sedan starta. Det är bra att vara två när man startar på det sättet.

Om man använder elektrisk motorvärmare på en gammal traktor med helt öppet motorrum så är det bra om den står vindskyddat till under värmningen. Om det blåser hårt så blir motorn aldrig nämnvärt varm hur länge man än värmer. Se också till att termostaten är i perfekt skick så att det inte blir självcirkulation genom kylaren. Om traktorn har hyttvärme, så stäng värmekranen då motorvärmaren ska användas för att slippa självcirkulation genom värmeelementet.

Det är viktigt att det verkligen är fullt varvtal på startmotorn för att man ska lyckas med kallstart av en diesel, det lönar sig definitivt att göra en grundlig översyn av den då och då - plocka isär fullständigt, rengöra, smörja enligt tillverkarens smörjschema, svarva kollektorn, om nödvändigt byta kol, lagerbussningar mm, byta eller fila sönderbrända kontakter i solenoiden. Det är ett jobb som man inte gärna gör utomhus mitt i vintern utan lämpligen tar man loss startmotorn och håller till på en ren arbetsbänk i en uppvärmd verkstad. Verkstadshandbok bör finnas till hands.
Man måste såklart också se till att alla elanslutningar på vägen mellan startmotor och batteri är i god ordning så det inte blir onödigt spänningsfall någonstans.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 05 mar-16 kl 22:43
Jag vill minnas att det förekommer två olika fyrcylindriga Perkinsmotorer i de här sammanhangen, och att det bara är den ena av de motortyperna som har dåligt rykte beträffande kallstart och sånt.

Att förvärma insugningsluften med varmluftpistol fungerar bra, men då ska man lossa en slang/rör mellan luftfiltret och insugningsröret så man kan blåsa direkt in i insugningsröret (annars är det bara risk att bränna sönder filtret). Varmluftpistolen ska vara igång medan man kör startmotorn, det är ingen mening att värma först och sedan starta. Det är bra att vara två när man startar på det sättet.

Om man använder elektrisk motorvärmare på en gammal traktor med helt öppet motorrum så är det bra om den står vindskyddat till under värmningen. Om det blåser hårt så blir motorn aldrig nämnvärt varm hur länge man än värmer. Se också till att termostaten är i perfekt skick så att det inte blir självcirkulation genom kylaren. Om traktorn har hyttvärme, så stäng värmekranen då motorvärmaren ska användas för att slippa självcirkulation genom värmeelementet.

Det är viktigt att det verkligen är fullt varvtal på startmotorn för att man ska lyckas med kallstart av en diesel, det lönar sig definitivt att göra en grundlig översyn av den då och då - plocka isär fullständigt, rengöra, smörja enligt tillverkarens smörjschema, svarva kollektorn, om nödvändigt byta kol, lagerbussningar mm, byta eller fila sönderbrända kontakter i solenoiden. Det är ett jobb som man inte gärna gör utomhus mitt i vintern utan lämpligen tar man loss startmotorn och håller till på en ren arbetsbänk i en uppvärmd verkstad. Verkstadshandbok bör finnas till hands.
Man måste såklart också se till att alla elanslutningar på vägen mellan startmotor och batteri är i god ordning så det inte blir onödigt spänningsfall någonstans.
Friska batterier av rätt kvalisort och gärna bättre än rekomenderat är att föredra.
Min slithäst bör klara sig med ett optima men det gör den inte när det är rejält kallt så jag hängde dit ett till. Nu startar den så snällt även när det är rejält kallt.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 05 mar-16 kl 23:17
Det finns många knep för att få igång dessa sommartraktorer, jag kör med en väl avvägd dos startspray. Ta inte för mycket för då skadar du motorn.

Bogsera eller bra nedförsbacke fungerar fint och då behöver man inget batteri.

Jag har en granne som renoverat en sådan motor, och den både startar och går som en dröm. Misstänker att han planat toppen... Eller så är det som torbjörn skriver, det finns två fyrcylindriga motorer varav jag fått den sämsta >:(
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: fredde e skrivet 06 mar-16 kl 00:09
Hej. Jag har ägt 2 st  35or och en 135a. en 35a och135 var 3cylindriga. Inga problem med dessa. På alla bytte jag generatorn till växelström. Är jättelätt att göra. Det är bara att göra nya upphängningar i plattjärn. Det skall finnas ström över kontrollampan 5 ampere annars laddar de inte. Då är batteriet alltid gott laddat. Det är förutsättning som Torbjörn skrev, för att startmotorn har tillräkligt varv. Alla tre var utrustade med blockvärmare och solänge det inte blåser allt förmycket räcker värmen till efter en halvtimme vid 10 minus. Att det skall vara öppet in till insuget vid bruk av värmepistol är klart. Varmluften letar sig inte genom luftfiltret.
Men titta framför allt att det inte finns läkage som gör att det dras in luft in i bränslesystemet.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Temeriaire skrivet 29 jul-16 kl 07:51


Att förvärma insugningsluften med varmluftpistol fungerar bra, men då ska man lossa en slang/rör mellan luftfiltret och insugningsröret så man kan blåsa direkt in i insugningsröret (annars är det bara risk att bränna sönder filtret). Varmluftpistolen ska vara igång medan man kör startmotorn, det är ingen mening att värma först och sedan starta. Det är bra att vara två när man startar på det sättet.



Brukade praktisera detta på min cheva diesel, funkade fint :)  Men hur du bränner sönder filtret på en 35:a fattar jag inte, de brukar vara av typen plåtkopp med oljebad. ::)  Men däremot kyls nog varmluften en del när den ska gå genom oljan...
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: torbjorn skrivet 29 jul-16 kl 12:10
Brukade praktisera detta på min cheva diesel, funkade fint :)  Men hur du bränner sönder filtret på en 35:a fattar jag inte, de brukar vara av typen plåtkopp med oljebad. ::)  Men däremot kyls nog varmluften en del när den ska gå genom oljan...

Jag skrev det som ett råd om svårstartade dieslar i största allmänhet, inte specifikt för just MF35.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Anders Flix skrivet 16 jan-21 kl 17:44
En liten uppdatering så här några år senare...

En granne har förbarmat sig och jobbat hårt med den över jul och nyår.

Renoverat/bytt det första bränslefiltret.
Gjort om det elektriska.
Lyft bakstycket för att laga växelföraren.
Bytt startmotor.
Bytt diverse rör som är trasiga.
Bytt dieselpumpen/handpumpen.
Och div andra jobb.

Det som är fel nu är att dieselpumpen som fördelar dieseln mellan spridarna är trasig. Trots att det kommer fram gott om diesel fungerar det inte hela vägen. Att plocka isär den är inte det lättaste så vi avvaktar lite. Antagligen en liten fjäder, bricka eller sprint som gått sönder. Det handlar om minst 3000 för en renoverad, antagligen mycket mer. Hur mycket kan en traktor vara värd?

Traktorn är ovanlig, byggdes antagligen bara ett år. Motorn är också ovanlig även om den byggdes även för marina sammanhang.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: torbjorn skrivet 16 jan-21 kl 21:22
Är insprutningspumpen en CAV "DPA" -pump?  De går mycket väl att ta isär om man bara är MYCKET noga med renligheten och vet vad man håller på med. Lämpligt att läsa på i rephandböcker för pumpen (går att hitta på nätet) och titta på youtube-videos om isärtagning och hopsättning först.
Den grundtypen av insprutningspump är mycket vanlig och har i många år inte bara använts på Perkinsmotorer i traktorer utan av alla möjliga dieselmotortillverkare och på alla möjliga slags fordon, även personbilar.
Undvik s k "fabriksrenoverade" pumpar eller nya av piratmärke, de är tyvärr ofta bara sopor.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Anders Flix skrivet 17 jan-21 kl 10:48
Är insprutningspumpen en CAV "DPA" -pump?  De går mycket väl att ta isär om man bara är MYCKET noga med renligheten och vet vad man håller på med. Lämpligt att läsa på i rephandböcker för pumpen (går att hitta på nätet) och titta på youtube-videos om isärtagning och hopsättning först.

https://www.parts4engines.com/perkins-4-107-injector-pump-mechanical-governor/ (https://www.parts4engines.com/perkins-4-107-injector-pump-mechanical-governor/)

Denna är det. Är det samma?

Har du i så fall tips på rep böcker och videor?
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: fri skrivet 17 jan-21 kl 10:50
Hur mycket en traktor kan vara värd?
För mej är traktor ovärderligt och priset på en fungerande maskin brukar vara lätt att se på blocket, har du en så ovanlig modell som en 30:a får du väl jämföra mot att köpa en TE20 eller en FE35.


Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: torbjorn skrivet 17 jan-21 kl 12:34
https://www.parts4engines.com/perkins-4-107-injector-pump-mechanical-governor/ (https://www.parts4engines.com/perkins-4-107-injector-pump-mechanical-governor/)

Denna är det. Är det samma?

Har du i så fall tips på rep böcker och videor?

Ser ut som en typisk DPA. Hade lika väl kunnat sitta på en Peugeot 504D :)  Har inga tips eller länkar på rak arm, men det har inte varit svårt att googla fram vid behov. Det finns säkert också en hel del under Downloads på forumet Maskinisten.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Anders Flix skrivet 24 jan-21 kl 16:40
Nu fungerar den igen!

Insprutningspumpen renoverad.
Växellåda fixad
Startmotor ny
Bränslepump ny
Bränslefilter ombyggt och nytt
Tank renoverad
Elen fixad
Batteri
Div slangar och sladdar bytta

Jag fick en tår i ögat en glädje när den kom körande.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 24 jan-21 kl 18:13
Nu fungerar den igen!

Insprutningspumpen renoverad.
Växellåda fixad
Startmotor ny
Bränslepump ny
Bränslefilter ombyggt och nytt
Tank renoverad
Elen fixad
Batteri
Div slangar och sladdar bytta

Jag fick en tår i ögat en glädje när den kom körande.


Svär lite positivt och utbrister att det var fan på tiden.......    Yess
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Ett svart får skrivet 24 jan-21 kl 18:35
Nu fungerar den igen!

Insprutningspumpen renoverad.
Växellåda fixad
Startmotor ny
Bränslepump ny
Bränslefilter ombyggt och nytt
Tank renoverad
Elen fixad
Batteri
Div slangar och sladdar bytta

Jag fick en tår i ögat en glädje när den kom körande.
Det blir en tår till när fakturan kommer  ;) Men skönt att ha en fungerande traktor, det är en trygghet på landet.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Anders Flix skrivet 24 jan-21 kl 18:47
Det blir en tår till när fakturan kommer  ;) Men skönt att ha en fungerande traktor, det är en trygghet på landet.
Nej då! Jag fick salta den för den var alldeles för klen.
Titel: SV: Min MF30 startar inte
Skrivet av: Anders Flix skrivet 24 jan-21 kl 18:49

Svär lite positivt och utbrister att det var fan på tiden.......    Yess
Ja, det var på tiden! Tråden är 10 år gammal...