Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dröjsmålsränta och förseningsavgifter  (läst 19283 gånger)

Rexiam

  • Inlägg: 99
SV: Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« Svar #20 skrivet: 18 mar-10 kl 22:52 »
Håll en bra samtalson tack! (:)

Läs innantill i räntelagen Klipp  (:)

Frågan rörde när rätt att ta ut dröjsmålsränta träder in. Den frågan är uttömmande besvarad i mitt inlägg. Som också framgår av mitt inlägg kan parter i ett avtal särskilt överenskomma om om avvikelser från räntelagens bestämmelser, dvs den lagen är dispositiv.
snip  (:) önskar jag dig lycka till i rätten...
« Senast ändrad: 08 jun-10 kl 12:49 av take »

Existens?

  • Gäst
SV: Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« Svar #21 skrivet: 18 mar-10 kl 23:15 »
Jag måste tydligen vara tydligare för att du ska förstå.
Du har blandat ihop fakturadatum och förfallodatum.
Du påstår att man inte får ta ut ränta förrän 30 dagar efter förfallodatum,  helt felaktigt, 30 dagar efter fakturadatum gäller.

Kopierar väl in räntelagen då, så kan vi ju läsa i den.

Först - om förfallodagen är bestämd i förväg - det vill säga att parterna varit överens om detta, gäller enligt 3 § att ränta kan tas ut från förfallodagen.

"Försittes betalningstiden för fordran vars förfallodag är bestämd i förväg, utgår ränta på fordringen från förfallodagen."

I Räntelagens 4 § beskrivs från när dröjsmålsränta får tas ut

"I annat fall än som avses i 3 § skall ränta betalas på förfallen fordran, för vilken betalningstiden försittes, från den dag som infaller trettio dagar efter det att borgenären har avsänt en räkning eller på annat sätt framställt krav på betalning av ett bestämt belopp med angivande att underlåtenhet att betala medför skyldighet att utge ränta. Gäldenären är dock inte skyldig att betala ränta för tiden innan räkningen eller kravet har kommit honom till handa."

Dröjsmålsränta kan alltså krävas från den dag som infaller 30 dagar efter det att fakturan skickats. Observera dock sista meningen.


Sista meningen är ju viktig på det vis att man ska vara snabb att skicka ut sina räkningar, punkt ett i fakturahantering, kan man säga.

Om vi tittar på vad konsumentverket skriver (stollesajt det också? ) så står det så här:

Dröjsmålsränta
Om det finns ett avtal om att dröjsmålsränta ska betalas och en bestämd räntesats, så gäller detta. Dröjsmålsränta får då tas ut från den dag som står i avtalet. Vanligtvis är detta efter sista förfallodag. Finns det inget avtal gäller räntelagens bestämmelser. I lagen står att fordringsägaren har rätt att ta ut dröjsmålsränta en månad efter den dag han skickat sitt krav på betalning.


I klartext:  Finns det inget avtal, så får man ta ut ränta från 30 dagar efter fakturadatum.

Och ja, jag brukar vinna i rätten.

Och inom paretes, ovanstående gäller när man fakturerar en privatperson. Mellan näringsidkare gäller andra regler.
« Senast ändrad: 18 mar-10 kl 23:21 av Existens? »

Broberg

  • Gäst
SV: Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« Svar #22 skrivet: 18 mar-10 kl 23:18 »
Citera
Jag måste tydligen vara tydligare för att du ska förstå.
Du har blandat ihop fakturadatum och förfallodatum.
Du påstår att man inte får ta ut ränta förrän 30 dagar efter förfallodatum,  helt felaktigt, 30 dagar efter fakturadatum gäller.

Kopierar väl in räntelagen då, så kan vi ju läsa i den.

Först - om förfallodagen är bestämd i förväg - det vill säga att parterna varit överens om detta, gäller enligt 3 § att ränta kan tas ut från förfallodagen.

"Försittes betalningstiden för fordran vars förfallodag är bestämd i förväg, utgår ränta på fordringen från förfallodagen."

I Räntelagens 4 § beskrivs från när dröjsmålsränta får tas ut

"I annat fall än som avses i 3 § skall ränta betalas på förfallen fordran, för vilken betalningstiden försittes, från den dag som infaller trettio dagar efter det att borgenären har avsänt en räkning eller på annat sätt framställt krav på betalning av ett bestämt belopp med angivande att underlåtenhet att betala medför skyldighet att utge ränta. Gäldenären är dock inte skyldig att betala ränta för tiden innan räkningen eller kravet har kommit honom till handa."

Dröjsmålsränta kan alltså krävas från den dag som infaller 30 dagar efter det att fakturan skickats. Observera dock sista meningen.

Sista meningen är ju viktig på det vis att man ska vara snabb att skicka ut sina räkningar, punkt ett i fakturahantering, kan man säga.

Om vi tittar på vad konsumentverket skriver (stollesajt det också? ) så står det så här:

Dröjsmålsränta
Om det finns ett avtal om att dröjsmålsränta ska betalas och en bestämd räntesats, så gäller detta. Dröjsmålsränta får då tas ut från den dag som står i avtalet. Vanligtvis är detta efter sista förfallodag. Finns det inget avtal gäller räntelagens bestämmelser. I lagen står att fordringsägaren har rätt att ta ut dröjsmålsränta en månad efter den dag han skickat sitt krav på betalning.

Tack. Tänkte precis ordna med ett liknande svar.

Broberg

  • Gäst
SV: Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« Svar #23 skrivet: 18 mar-10 kl 23:26 »
Citera
3 § Försittes betalningstiden för fordran vars förfallodag är bestämd i förväg, utgår ränta på fordringen från förfallodagen.
   På fordran som grundar sig på sysslomans eller annans skyldighet att redovisa för medel som han mottagit av huvudmannen eller tredje man utgår ränta från dagen för redovisningen eller, om denna ej avges i rätt tid, från den dag redovisning bort ske.

Och av första meningen utgår ju tydligt att det är förfallodagen, som avgör från när räntan ska räknas.
Jag som näringsidkare kan, i förväg, bestämma att förfallodatum är 5 dagar efter fakturadatum. Då är det ju det som gäller.
« Senast ändrad: 18 mar-10 kl 23:55 av Broberg »

Rexiam

  • Inlägg: 99
SV: Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« Svar #24 skrivet: 18 mar-10 kl 23:52 »
Det borde egentligen vara onödigt men nu är det tydligen dags för lite juridikundervisning.

3 § räntelagen handlar om fordringar där förfallodagen är bestämd i förväg så som fallet t.ex. är i fråga om skuldebrev som skall amorteras enligt plan. Det är således inte vanliga fakturafordringar som avses i den bestämmelsen.

Sådana fordringar, dvs fakturafordringar eller andra fordringar som inte grundas på särskilt avtal, förfaller till betalning när krav framställs. Det är förfallodagen. Det kan förvisso vara så att förfallodagen är särskilt avtalad, t.ex. i hyresavtal där det vanligen framgår att hyran förfaller till betalning den sista dagen i varje kalendermånad. Det kan givetvis även förekomma andra regleringar av när en fordran anses förfallen till betalning. Ni måste således lära er att skilja på förfallodagen och dagen då dröjsmålsränta börjar ticka, vilket för de fordringar som är aktuella i den ursprungliga frågeställningen entydigt sker minst 30 dagar efter just förfallodagen, se 4 § räntelagen.

Som rimligen varje läskunnig kan konstatera bygger 4 § på att ett betalningskrav framställs. En faktura är ett sådant krav. Därigenom är en fakturafordring förfallen till betalning. Den huvudsakliga betydelsen av att en fordran är förfallen till betalning är att det öht går att utkräva betalning i domstol. Som jag sagt hela tiden utgår dock dröjsmålsräntan först sedan minst 30 dagar passerat därefter. Läs en gång till i  4 § så kanske ni förstår.

Slutligen, och det är det sista jag tänker säga i denna meningslösa diskussion, är att de särskilda regler i näringsidkarförhållanden ni refererar till, enbart gäller när båda parter är näringsidkare i deras yrkesmässiga verksamhet. I annat fall gäller vanliga regler. Det är således inte möjligt för en näringsidkare eller annan som säljer till konsument att ensidigt ta ut dröjsmålsränta förrän 30 dagar passerat från krav. för det krävs ett avtal i saken. Om han sen väljer att hitta på en tidigare dag så binder det ingen.

Ja, jag kan juridik och det vi pratar om är elementa i den första introduktionskursen...

Broberg

  • Gäst
SV: Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« Svar #25 skrivet: 19 mar-10 kl 00:13 »
Citera
3 § räntelagen handlar om fordringar där förfallodagen är bestämd i förväg så som fallet t.ex. är i fråga om skuldebrev som skall amorteras enligt plan. Det är således inte vanliga fakturafordringar som avses i den bestämmelsen.

Var står det då?

Existens?

  • Gäst
SV: Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« Svar #26 skrivet: 19 mar-10 kl 10:05 »
Som rimligen varje läskunnig kan konstatera bygger 4 § på att ett betalningskrav framställs. En faktura är ett sådant krav. Därigenom är en fakturafordring förfallen till betalning. Den huvudsakliga betydelsen av att en fordran är förfallen till betalning är att det öht går att utkräva betalning i domstol. Som jag sagt hela tiden utgår dock dröjsmålsräntan först sedan minst 30 dagar passerat därefter. Läs en gång till i  4 § så kanske ni förstår.

Men herregud.. Möjligt att du kan juridik, men att läsa innantill är visst svårare...

Vi drar väl paragraf 4 en gång till då, och jag stryker under det som tydligen är omöjligt att förstå.

I annat fall än som avses i 3 § skall ränta betalas på förfallen fordran, för vilken betalningstiden försittes, från den dag som infaller trettio dagar efter det att borgenären har avsänt en räkning eller på annat sätt framställt krav på betalning av ett bestämt belopp med angivande att underlåtenhet att betala medför skyldighet att utge ränta. Gäldenären är dock inte skyldig att betala ränta för tiden innan räkningen eller kravet har kommit honom till handa."

Dröjsmålsränta kan alltså krävas från den dag som infaller 30 dagar efter det att fakturan skickats. Observera dock sista meningen
.

Och att jag då påpekade viktigheten av sista meningen, var ju just för att man ska förstå hur viktigt det är att skicka ut fakturor fort.

Hur får du detta till att det ska kunna gå 60 dagar från fakturans avsändande till dröjsmålsräntan får tas ut?
Det är ju ett begrepp som överhuvudtaget inte existerar.

Och har inga andra speciella avtal ingåtts, så är det detta som gäller.


alternaiv

  • Inlägg: 9355
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« Svar #27 skrivet: 25 maj-10 kl 07:26 »
Nu har jag tuffat till mej lite, har börjat med att om man vill betala mot faktura så får kunden uppge personnummer och att jag tar kreditupplysning.
Många betalar nu i förskott antingen till B.G. eller med kort via Paysson.

Men fakturakunderna är skitdåliga på att betala i tid, jag måste ta tag i det oxå.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Existens?

  • Gäst
SV: Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« Svar #28 skrivet: 25 maj-10 kl 07:31 »
Ja, det är ett stor bekymmer, helt klart.

Jag har också börjat med lite hårdare metoder, nu blir det inkasso och kronofogden om inte pengarna kommer.

Man ser ju såna som anlitar t.ex Intrum Justitia, där är det dom dagar som de skriver som gäller, minsta lilla försening, så pang! går det vidare till nästa steg.

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« Svar #29 skrivet: 09 jun-10 kl 20:02 »
Nu har jag tuffat till mej lite, har börjat med att om man vill betala mot faktura så får kunden uppge personnummer och att jag tar kreditupplysning.
Många betalar nu i förskott antingen till B.G. eller med kort via Paysson.

Men fakturakunderna är skitdåliga på att betala i tid, jag måste ta tag i det oxå.

Jag har lite av samma problem i min webbutik. Det tar ju evigheter att hålla på och jaga in slöa betalare. Därför funderar jag nu på att ta betalt i förskott av alla privatpersoner. De får helt enkelt betala när de lägger beställningen. Inga pengar inga varor. Kan det vara något för dig alternaiv? Ska bara fixa till fraktavtal färdigt först så jag kan ta samma fraktkostnad av alla.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« Svar #30 skrivet: 09 jun-10 kl 20:18 »
Kortbetalning då? Ganska enkelt att sätta upp rent tekniskt..
Kolla http://www.payer.se

alternaiv

  • Inlägg: 9355
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« Svar #31 skrivet: 10 jun-10 kl 07:26 »
Kortbetalning då? Ganska enkelt att sätta upp rent tekniskt..
Kolla http://www.payer.se


Som jag skev så kan mina kunder använda Payson för kortbetalning, inga avgifter förutom någon procent som man betalar, väldigt smidigt.
« Senast ändrad: 10 jun-10 kl 07:30 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« Svar #32 skrivet: 10 jun-10 kl 08:53 »
Som jag skev så kan mina kunder använda Payson för kortbetalning, inga avgifter förutom någon procent som man betalar, väldigt smidigt.
Såg det nu.. :)

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« Svar #33 skrivet: 10 jun-10 kl 09:04 »
Som jag skev så kan mina kunder använda Payson för kortbetalning, inga avgifter förutom någon procent som man betalar, väldigt smidigt.

Har också Payson och Paypal, tycker det är smidigt för kortbetalning. alternaiv, vad tror du om att skippa faktura helt som betalningsalternativ för privatpersoner? Väldigt många stora företag kräver ju förskottsbetalning.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Existens?

  • Gäst
SV: Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« Svar #34 skrivet: 10 jun-10 kl 09:24 »
Tyvärr är det väl bara just de stora som vågar kräva förskott. Som liten är man ju rädd att stöta sig och verka ogin.
Ska man skicka saker per post så är ju egentligen postförskott det absolut bästa, om det inte vore för att det är så alldeles för dyrt. Det är ju också ett gammalt beprövat sätt som många känner sig bekväma med.
Annars är det ju kontant som gäller.. köper man en tvål i en affär så betalar man den ju faktiskt kontant.
När jag levererar kött så får gamla kunder  en faktura, men jag har skippat betalningstiden, den ska betalas dan därpå, och det med samma motivering, köper man mat i en affär så betalar man den direkt.

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
SV: Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« Svar #35 skrivet: 10 jun-10 kl 09:48 »
Det här med dröjsmålsränta och betalningstid....har kanske inte läst allt här.

Anger man i köpevillkoren i exv webbutik att man tillämpar xx dagar och dröjsmålsräntan är xx % så är det en överenskommelse, dvs alldenstund man har beställt från detta företag har man accepterat villkoren som säljaren har uppställt .
Lagen är dispositiv, men man kan naturligtvis åka på pumpen om det blir domstolsprövning om villkoren är orimliga.

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« Svar #36 skrivet: 10 jun-10 kl 10:11 »
Fast jag tycker det är väldigt många små som också begär betalning direkt. Fast det är kanske olika beroende på vad man säljer. Vi säljer ju kött också och där vill kunderna alltid betala direkt. I webbutiken har jag faktiskt haft större problem med postförskott som kunder skitit i/underlåtit att hämta ut och då är det skitjobbigt att få betalt för sina utlägg. Jag tycker det är jobbigt att ringa och jaga på folk men, annars är det nog det bästa sättet att sätta fart på folk.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

alternaiv

  • Inlägg: 9355
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« Svar #37 skrivet: 10 jun-10 kl 11:40 »
Jag har också funderat på att skippa fakturabetalningar, men vågar inte missa kunder.
Men jag har ändrat från 15 dagar till 10 dagars kredit, tänker att då kanske de betalar direkt och inte lägger undan fakturan och slarvar bort den. Tänker oxå att jag borde införa en fakturaavgift. Har ni det oisf hur mycket?
Jag har just skaffat Vismas faktureringsprogram som håller reda på kundfordringar, kundreskontra har jag lärt mej att det heter.

Igår fick jag in en betalning från ett företag efter 3 månader, suck :(

Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Eva R

  • Inlägg: 202
  • Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
SV: Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« Svar #38 skrivet: 10 jun-10 kl 12:47 »
Jag har just skaffat Vismas faktureringsprogram som håller reda på kundfordringar, kundreskontra har jag lärt mej att det heter.
I det programmet har du ju möjlighet att skriva ut betalningspåminnelser.
Gör det och skicka så fort betalningsdatum passerat. Det tar mindre tid än att försöka få tag i folk på telefon. Smidigt och ger ett "officiellt" intryck.
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

alternaiv

  • Inlägg: 9355
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Dröjsmålsränta och förseningsavgifter
« Svar #39 skrivet: 10 jun-10 kl 12:59 »
I det programmet har du ju möjlighet att skriva ut betalningspåminnelser.
Gör det och skicka så fort betalningsdatum passerat. Det tar mindre tid än att försöka få tag i folk på telefon. Smidigt och ger ett "officiellt" intryck.

Just det :)
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 3 användare
von tratt, Luffsen, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser