Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur leva utan pengar, eller nolla mat kontot?  (läst 2798 gånger)

aktagrottman

  • Inlägg: 97
    • Småland
Hur leva utan pengar, eller nolla mat kontot?
« skrivet: 13 feb-15 kl 23:34 »
Hej har insett att livet med att slava för lönen inte funkar för mig, eller jo det gör det men inte på detta jobb.
Trivs inte alls och mår psykiskt dåligt av situationen.

För att göra historien kort så blir lönen mindre och mindre samtidigt som vi skall kunna mera och mera, och dom ändrar system från ena dagen till andra dagen. Och vi har ingen möjlighet att byta eller ta ledigt någon dag utan det är tyvärr bara att kötta på och trots att alla är på ledningen om detta så finns det inget gehör och inget går in.

Så jag känner lite att det kommer bära eller brista, mitt långsiktiga mål är att bli självförsörjande eller "ekonomiskt oberoende" alla saker som går att avsluta och plocka bort vet jag redan om.
Mycket har jag redan gjort tex lagt om all telefoni till wifog vilket är gratis.

Men det finns två parametrar jag inte själv eg kan styra så mycket över alltså inte ta bort, och det är tak över huvudet och mat.
Och det jag funderat mycket över är hur man kan nolla matkontot eller i alla fall få ner det till en så skamligt låg nivå.

Ett sätt är att odla en massa energirik mat och även protein.
Men sedan kan man ju samla, fiska jaga och ev föda upp djur.

Problemet jag har lite är att jag bor i lägenhet, men har en lott med stuga på 400kvm ca. Så det finns ju lite yta att leka på.
Tanken på att äta och ev föda upp insekter ligger inte långt borta.
Roadkill ev. JA ni ser ju bara bomba tanker och ideer.

Målet är inte att leva helt utan kontanter, utan målet är att kunna gömma undan så mycket pengar som möjligt, utifall att företaget karshar innan jag hinner få tag på nytt jobb. TEX
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur leva utan pengar, eller nolla mat kontot?
« Svar #1 skrivet: 14 feb-15 kl 00:01 »
Dumpstra!


Tänk bara på att göra det snyggt och inte sabba för andra som dumpstrar. Olika företag är olika noga med att låsa och sabba det som ligger i containrarna. Jag har hört att t.ex. Lidl är rätt ok på att varken sabba eller låsa men det kan vara ett missförstånd.


Grönsaker i plast, torrvaror och bröd går oftast bra. Mejerivaror kan funka. Kött är tveksamt, men nötkött som ligger inplastat och man skär bort dåliga delar och steker/kokar ordentligt kan vara ok. Fisk, skaldjur och färs skulle jag nog inte ge mig på.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur leva utan pengar, eller nolla mat kontot?
« Svar #2 skrivet: 14 feb-15 kl 00:28 »
På kunskapskanalen har det ju senaste veckan rullat en dokumentär om en familj som dumpstrade mat, och fick så mycket mat att de inte hann äta upp allting. Vissa scener i filmen var ju helt absurda, som när de hittade en hel container, stor som en pool, fylld med hummus. I USA slängs väl 50% av all mat, och i Sverige minst 30%.

I Sverige finns det ju till och med folk som blir tvungna att göra sig av med sina grisar för att det blir för dyrt att hålla dem. Inte lätt när man ska köpa mat åt grisarna. I programmat visade de en grisfarm med 2500 grisar som levde på matrester från Las Vegas. 

Sen var det intressant det där de sa om att butiker skyller på att det är olagligt att sälja mat som passerat "bäst före datum" för att döva sitt dåliga samvete över att de slänger så mycket mat. Det finns tydligen ingen sådan lag i USA och antagligen inte i Sverige heller.

aktagrottman

  • Inlägg: 97
    • Småland
SV: Hur leva utan pengar, eller nolla mat kontot?
« Svar #3 skrivet: 14 feb-15 kl 00:36 »
Oj då som sagt man får sälja mat där bäst före passerat.

Saxat från slv
Får man sälja livsmedel efter att bäst före-dag har passerat?

Ja. Det är tillåtet att sälja livsmedel efter att bäst före-dag passerat eftersom livsmedlet i de allra flesta fall är fullt ätbart även efter detta datum.
 
Det är alltid säljaren som ansvarar för livsmedlet. Säljaren ska bedöma om livsmedlet kan säljas efter passerad bäst före-dag. Säljaren får aldrig sälja eller ge bort otjänliga eller osäkra livsmedel.
 
Länk till lagstiftning som bland annat tar upp säljarens ansvar finns till höger på denna sida (artikel 14 i EU-förordning 178/2002).

 
Får man sälja livsmedel efter att sista förbrukningsdag har passerat?

Nej. Det är förbjudet att sälja eller ge bort livsmedel när detta datum är passerat. Sista förbrukningsdag används på livsmedel som tillverkaren bedömer kan försämras snabbt och bli en hälsorisk. Sista förbrukningsdag är den sista dag som tillverkaren går i god för att ett livsmedel kan ätas eller drickas utan fara för hälsan.

 

Länk till lagstiftning finns till höger på denna sida (artikel 14 i EU-förordning 178/2002).

Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

Nina W

  • Inlägg: 4007
    • Värmland
SV: Hur leva utan pengar, eller nolla mat kontot?
« Svar #4 skrivet: 14 feb-15 kl 01:05 »
Det går att æta extremt billigt utan att bli undernærd. Jag køper foderpotatis och fodermorøtter hos en eko-odlare och de kostar bara ett par kronor kilot. PÅ høsten kan du få plocka æpplen gratis hos folk om du ber vænligt och kanske en del annan frukt och vinbær också. Problemet nær man bor i lægenhet ær att det inte går att lagra det længe. Om du har en balkong så kan du fixa en isolerad matlåda. I den kan du ha rotsaker och æpplen och sånt hela høsten och våren. En vuxen mænniska som inte jobbar hårt behøver inte alls någon mærkværdig mat utan det ræcker med det jag redan næmnt + grøna grønsaker + lite kallpressad matolja. Men det skulle bli tråkigt i længden!

Robertnumer

  • Inlägg: 33
    • Södermanland
SV: Hur leva utan pengar, eller nolla mat kontot?
« Svar #5 skrivet: 14 feb-15 kl 08:14 »
Bor du i närheten utav en restaurang? Hade någon kommit in till mig och lagt fram att personen gärna diskar/gör skitgörat nån timme om dagen för lite käk hade jag accepterat. Nu är det ju inte tillåtet, men vissa har lärt sig att man ska köra så för att gå runt. Prova! :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser