Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad arbetar ni med??  (läst 8667 gånger)

Neiklot

  • Gäst
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #20 skrivet: 24 sep-11 kl 07:59 »
Oj, spännande!

Vad för företag?

:)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #21 skrivet: 27 okt-11 kl 08:35 »
Kul att höra vad så många gör!
Verkar som de allra flesta jobbar utanför gården.
Lite tråkig utveckling i vårt Sverige tycker jag då. Synd att det inte ges möjlighet att kunna vara hemma och ta hand om gården och djuren och ändå överleva!
Vet inte om det har med vårt "behov" av att ha så mycket mera saker runt om oss idag än vad det var förr. Men jag tycker att de flesta här på alternativ värdesätter djur och natur, att kunna ta vara på sig själv mer än vad de värdesätter status i form av pengar och prylar.
Som sagt, vi (som flax, mest jag ) drömmer om att kunna utveckla och leva på detta på något sätt.
Jag är som sagt sjukskriven och kommer inte kunna återvända till mitt jobb igen. Lyckades gå i väggen 3 gånger för att sedan drabbas av en stroke. Så det där med att skaffa ett förvärvs arbete ligger inte riktigt i linje med hur jag kan/bör/vill leva mer!
Funderar i banorna kring många bäckar små.
Sälja saker på Tradera, öppna smådjurspensionat, ha linderöd och lantrasgetter ( sälja till avel/liv) och för att få lite kött själv.
Odla grönsaker och potatis för oss själva och sen har vi ju 2 hönor och en tupp! Vet inte men det är nog mest mysfaktor på dem  :D
Kanske ta någon kull på katt. Som jag då får skaffa, för dessa är ju huskatter och kastrerade, så det blir lite svårt.
Sylta, safta, baka och göra storkok. Vi är ju 5-6 personer i hushållet så det finns säkert pengar att spara där.
Det blir mycket jobb, det inser jag. Men jag kan vara hemma och slipper träffa folk på bestämda tider ( svårt för att planera vilka dagar jag mår tillräckligt bra för att orka prata med folk och förstå vad de säger)
Många många tankar. Och så ska jag försöka få med mig både fk och gärna af också. För jag kan inte jobba heltid med detta heller. Då kommer det sluta illa igen!
Många tankar, känns som jag behövde "bubbla av mig"  ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #22 skrivet: 27 okt-11 kl 10:51 »
Just nu jobbar jag halvtid men 2008 flyttade jag från man och gård hem till stockholm och började jobba heltid som församlingsassistent plus att jag jobbade tre helger i månaden som kyrkvaktmästare men i slutet av förra året klappa jag ihop det enda goda är att jag kunde köpa ett litet hus i utkanten av ett litet samhälle med skogen bakom huset och 2500m2 tomt . Nu jobbar jag bara som kyrkvaktmästare och är halva min tid i småland har kaniner till husbehov och håller på att fixa hönshuset så snart kommer det små hönor som förgyller tillvaron och jag klarar mig på minhalvtidslön både hus djur resor fram otillbaka och hyran på lägenheten i stockholm jag kan inte ohämmat handla vad jag vill utan att tänka på pengarna men själen mår bra och jag är lycklig/praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

pyromanen

  • Gäst
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #23 skrivet: 27 okt-11 kl 10:59 »
Halvtid som agronom/lantbruksrådgivare. Eget företag som keramiker med verkstad hemma i ett gammalt uthus.

Jansdotter

  • Inlägg: 94
    • Småland
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #24 skrivet: 27 okt-11 kl 11:20 »
Just nu jobbar jag halvtid men 2008 flyttade jag från man och gård hem till stockholm och började jobba heltid som församlingsassistent plus att jag jobbade tre helger i månaden som kyrkvaktmästare men i slutet av förra året klappa jag ihop det enda goda är att jag kunde köpa ett litet hus i utkanten av ett litet samhälle med skogen bakom huset och 2500m2 tomt . Nu jobbar jag bara som kyrkvaktmästare och är halva min tid i småland har kaniner till husbehov och håller på att fixa hönshuset så snart kommer det små hönor som förgyller tillvaron och jag klarar mig på minhalvtidslön både hus djur resor fram otillbaka och hyran på lägenheten i stockholm jag kan inte ohämmat handla vad jag vill utan att tänka på pengarna men själen mår bra och jag är lycklig/praline1

Då är vi kollegor (församlingspedagog)! Tänkte skriva "vad kul", men det tycker kanske inte du.. Jag trivs i alla fall bra, fritt, eget ansvar, bestämmer själv, goa barn och ungdomar! Viktiga arbetsuppgifter!

skogstrolla

  • Inlägg: 462
    • Jämtland
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #25 skrivet: 27 okt-11 kl 11:26 »
Jag är bonde på heltid sen några månader tillbaka.

Jag har 17 dikor,11 årskalvar (får en drös till snart) 9 fjolårskalvar,två ardenner som ska jobba med mej i skogen i vinter,
7 åsentackor,drygt 30 höns.Några kaniner så är självförsörjande på kött och mjölkprodukter.
Min försörjning just nu är noll de blev abrupt slut på lönejobbet som nattuska när papps blev sjuk.
SÅ i vinter ska jag köra hem ved/virke klyva å sälja,såga virke å sälja,göra ost å litte annat av mjölken av 5 kor.
Å baka tunnbröd å sälja allt som kan inbringa pengar av olika småsaker.

E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Bergsman

  • Inlägg: 132
    • Västmanland
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #26 skrivet: 27 okt-11 kl 11:45 »
Lokförare (heltid) och bussförare på timmar. Just nu: Pappaledig.

Athos

  • Inlägg: 28
    • Skåne
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #27 skrivet: 27 okt-11 kl 12:59 »
Jobbar som programmerare/systemutvecklare på ett medelstort företag just nu. Före det jobbade jag med spelutveckling.

Drömmer om att ha en lagom stor stuga  och vara konsult  / hemma utvecklare med minimala utgifter. Och i allfall hund som sällskap.

170000 i studielån och ett par hundra i buffert att tjäna in innan man sätter planerna i rulllning dock.

- Athos

Majasmamma

  • Inlägg: 276
    • Gästrikland
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #28 skrivet: 27 okt-11 kl 14:27 »
Är arkeolog i grund och botten men har även jobbat på både turistbyrå och som utbildningsamordnare...
Tyvärr är jag numera hemma (sen flera år tillbaka) pga en elak cykelolycka. Mannen arbetar som bagare.
Två barn, hund,katt och en skock med höns finns även hemma på gården.
Eller gård är det kanske inte mer torp med rejäl trädgård. ;)

Vi försöker odla potatis och grönsaker för att minst 6 mån/år vara självförsörjande. Sen hjälper det så klart till
att det alltid finns gott om vilt i frysarna (3st igång just nu).

Vi lever defenitivt inte på några stora inkomster utan överlever på små utgifter
Vill man så kan man ;P

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #29 skrivet: 27 okt-11 kl 19:46 »
Heltid som arbetsledare på Föreningspoolen på Tjörn. De som jobbar för mig är utförsäkrade från FK eller AF eller socialhjälptagare.  Det vi uträttar är att hjälpa de ideella föreningarna på ön med diverse göromål, "sånt där som aldrig blir gjort annars". Mycket uppskattat av föreningarna.

Huggorm

  • Gäst
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #30 skrivet: 27 okt-11 kl 19:57 »
Just för tillfället plockar jag ihop automatiserade snökedjor för lastbilar. Men finmekaniker är är inte favorityrket, så jag stannar nog inte länge till

Broberg

  • Gäst
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #31 skrivet: 27 okt-11 kl 20:01 »
Just för tillfället plockar jag ihop automatiserade snökedjor för lastbilar. Men finmekaniker är är inte favorityrket, så jag stannar nog inte länge till

Så lät det på förra jobbet med väl? Vad är favorityrket?

Huggorm

  • Gäst
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #32 skrivet: 27 okt-11 kl 20:16 »
Så lät det på förra jobbet med väl? Vad är favorityrket?
Jag har inget, jag avskyr att jobba

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #33 skrivet: 27 okt-11 kl 20:57 »
Hej jansdotter jo jag trivs jätte bra och tycker jag har världens bästa jobb mvh Praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 4 användare
JuliaMF, Idd, Gröfre Slissing, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser