Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill ha tips om torkning  (läst 6115 gånger)

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
Vill ha tips om torkning
« skrivet: 09 apr-18 kl 17:19 »
Har just köpt en Evermat och behöver massor av tips om vad som är gott att torka. Såg i bladet som följde med att man kan göra fruktläder på krusbär. Någon som provat, blir det gott? Har en del krusbär som jag inte tar tillvara, för jag äter dom helst färska och gillar inte sylt och saft.
Någon som torkat physalis?

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Vill ha tips om torkning
« Svar #1 skrivet: 25 apr-18 kl 11:08 »
Finns det ingen som har några bra råd?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vill ha tips om torkning
« Svar #2 skrivet: 25 apr-18 kl 11:42 »
 I princip allt går att torka.

Mitt råd är testa olika saker och se vad du gillar.
En testiklarna tar juh ingen större tid.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Vill ha tips om torkning
« Svar #3 skrivet: 25 apr-18 kl 13:39 »
Jag har oxå en torkapparat (ganska stor).
Min favorit är att göra Persillades;  persilja, vitlök och pytteaning med salt.
Kör färsk vitlök ochmassor med persilja och en aning salt i mixer.
Bred ut geggan så tunt du kan på brickan till din tork. Bottna med smörpapper under varje lager.
Torka tills det är helt torrt och kördet i mixer igen, nu har du en underbar krydda som kan användas till allt.
Häll upp på gamla kryddburkar och njut. Det luktar (stinker) vitlök i hela huset under torktiden men det är det värt.
Färgen håller i sig och blir mörkgrön och vacker.

Har försökt göra fruktläder men får inte till det riktigt.
Däremot kan du torka skivade bananer (gärna penslade med lite citronsaft, så blir de inte bruna), jättegott godis.

Jordgubbar kan du också torka, de blir också som en godisbit.
Hallon, blåbär, äppelskivor, tomater "you name it"
Skivar du tomater så torkar de lättare men allt tar en väldans tid, räkna dagar inte timmar.
Min torkapparat kan jag ställa in exakt temp. och går sällan över 40 grader, då behålls alla enzymer etc. men å andra sidan så tar det som sagt tid istället.
Naturligtvis så kan du torka svamp - det är väl det vanligaste.

Ett bra tips är att mala, krossa, smula det du torkat så får du pulver som kan användas till krydda etc.
I somras hade jag planer på att tillverka tomatpulver men det blev så dålig skörd att tomaterna åts direkt. Hoppas på bättre odlingssäsong i år!

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Vill ha tips om torkning
« Svar #4 skrivet: 25 apr-18 kl 13:54 »
I princip allt går att torka.

Mitt råd är testa olika saker och se vad du gillar.
En testiklarna tar juh ingen större tid.

En testiklarna???  ???

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Vill ha tips om torkning
« Svar #5 skrivet: 25 apr-18 kl 14:03 »
Tack Znibban för väldigt bra tips. Banan med citron skall jag prova. Och persillades låter gott. Jordgubbar måste ju bli gott. Hallon, blir de bra, tänker på att kärnorna är ganska stora? Tänk om man kunde göra hallonpulver.  :)
Har hittills torkat körsbärstomater i halvor. Tar som du säger väldigt lång tid.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vill ha tips om torkning
« Svar #6 skrivet: 25 apr-18 kl 14:27 »
För att hålla det torkade friskt och att det inte ska återfukta, lägger vi i någon matsked pärlsocker i torkade frukter och någon matsked grovsalt i svamp och grönsaker. Sen vi började med det har inget möglat. Burkarna har vi klätt med papper för att dom ska vara mörka. Vi använder stora glasburkar.
kretslopp

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Vill ha tips om torkning
« Svar #7 skrivet: 01 maj-18 kl 10:37 »
Tack för alla tips. Tar gärna emot fler.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vill ha tips om torkning
« Svar #8 skrivet: 01 maj-18 kl 17:02 »
Om du ska torka sådant som riskerar fastna i nätet så klipp till bakplåtspapper/ motsvarande  sin du lägger i ollan detta skall vara 3-5 cm mindre än oljans diameter. Staplar du sådant så lägg pappret lite ocentrerat och nästa lite åt andra sodan för att skapa bättre flöde över allt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vill ha tips om torkning
« Svar #9 skrivet: 01 maj-18 kl 19:08 »
När vi torkat sånt som är kletigt har vi smort ollorna med olja.
kretslopp

Matglada Tänkaren

  • Inlägg: 138
    • Dalarna
SV: Vill ha tips om torkning
« Svar #10 skrivet: 29 aug-18 kl 21:57 »
Vi har också en Evermat med några extra hyllplan.
Vi har gjort fruktläder till fjällvandringarna.
Provat jordgubbar, hallon, blåbär.
Testat med lite lite olika kryddor. Har kommit fram till att de flesta bär blir bättre av LITE citronsaft eller zest och en superduper lite mängd salt!
Jordgubbarna var goda med myntablad (men fick tråkig färg). Blåbär + kardemumma. Men det tar otroligt lång tid!
Lycka till!
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Vill ha tips om torkning
« Svar #11 skrivet: 29 aug-18 kl 22:45 »
Jag provade torka physalis förra veckan. Gick inte bra. Kommer inte testa torka dem igen.

Postat med Alternativ.nu´s app


Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Vill ha tips om torkning
« Svar #12 skrivet: 30 aug-18 kl 17:43 »
Vi har också en Evermat med några extra hyllplan.
Vi har gjort fruktläder till fjällvandringarna.
Provat jordgubbar, hallon, blåbär.
Testat med lite lite olika kryddor. Har kommit fram till att de flesta bär blir bättre av LITE citronsaft eller zest och en superduper lite mängd salt!
Jordgubbarna var goda med myntablad (men fick tråkig färg). Blåbär + kardemumma. Men det tar otroligt lång tid!
Lycka till!
Har du något recept på fruktläder? Rårör du bären först? Om jag förstår rätt så är basen en "smet" som torkas i tunna "band".
Hur gör du? Har hösthallon och de brukar ge bär hela hösten, tills frosten kommer. Så fruktläder på hallon skulle vara toppen att få recept på.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vill ha tips om torkning
« Svar #13 skrivet: 03 sep-18 kl 23:54 »
Nu har jag inte använt torkapparaten på ett tag, men den har tidigare använts till bl a svamp. Jag tyckte dock att trattkantareller, röd och svart trumpetsvamp torkade snabbare och enklare på vanliga brickor och i rumstemperatur. Karl-Johan var bra att torka i apparaten. Favorit att torka var äppelringar. Torkade massor med äpplen på det viset och tanken var att det skulle vara godis som skulle räcka länge. Det gjorde de inte. Dottern och jag åt upp motsvarande 10 kg färska äpplen på en helg!  :-[
Vi brukar få stora mängder plommon och av dem har vi gjort fruktläder som också haft en strykande åtgång. Det är nog i mitt tycke det godaste man kan göra med plommon.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rollerboy

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Vill ha tips om torkning
« Svar #14 skrivet: 02 jan-19 kl 22:03 »
Något som inte så många verkar göra är att torka färdiga rätter. Jag fick iden från någon amerikansk youtuber som torkade typ spagetti och köttfärssås. Detta för att ha med på vandring. Koka sås och spagetti var för sig men krydda lite extra. Laga till i portion på en tallrik (för rätt mängd per portion) och fin fördela sedan på bakplåtspapper. Torka till knastertorrt. Håller i rumstemp i flera månader. När man  skall äta slår man på kokande vatten och låter stå ca 20 min. Jag har även  testat med chili con carne.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Vill ha tips om torkning
« Svar #15 skrivet: 03 jan-19 kl 08:34 »
Något som inte så många verkar göra är att torka färdiga rätter. Jag fick iden från någon amerikansk youtuber som torkade typ spagetti och köttfärssås. Detta för att ha med på vandring. Koka sås och spagetti var för sig men krydda lite extra. Laga till i portion på en tallrik (för rätt mängd per portion) och fin fördela sedan på bakplåtspapper. Torka till knastertorrt. Håller i rumstemp i flera månader. När man  skall äta slår man på kokande vatten och låter stå ca 20 min. Jag har även  testat med chili con carne.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Torka sås kan jag förstå, men torka spagetti är underlig. Det väl bara att ta med okokta spagetti eller? De är ju redan torra.....

Rollerboy

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Vill ha tips om torkning
« Svar #16 skrivet: 03 jan-19 kl 13:28 »
Torka sås kan jag förstå, men torka spagetti är underlig. Det väl bara att ta med okokta spagetti eller? De är ju redan torra.....
Fördelen är att man har en "hel" måltid som bara är att värma.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vill ha tips om torkning
« Svar #17 skrivet: 03 jan-19 kl 19:49 »
Torka sås kan jag förstå, men torka spagetti är underlig. Det väl bara att ta med okokta spagetti eller? De är ju redan torra.....

Precis som föregående skribent säger.
Dessutom förändras konsistensen i spagettin efter torkningen vilket gör det enklare att återfukta.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Signe Timid

  • Inlägg: 14
    • Jämtland
SV: Vill ha tips om torkning
« Svar #18 skrivet: 22 aug-20 kl 03:40 »
Har 2 EverMat och torkar massor och har gjort egen mat till fjällturer m m i 30 år. Men torkar inte fruktläder i den, de kör jag i ugnen.
Grundprincipen är enkel, ta bort vattnet ur det du vill torka. Men sen beror det på vad du vill torka, vissa råvaror kräver en blanchering eller förvällning, andra kräver mörker. Sen var det detta med att inte slösa på energin, vad kan jag torka lite mer energisnålt? När räcker rumstemperatur? Behöver vissa råvaror annan behandling innan torkningen, t ex sockerlag?
Så att ge ett enkelt svar på din fråga är inte lätt. Det beror på vad du ska torka.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 3 användare
eremit1, ärt, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser