Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vart köper man en bra lie?  (läst 31669 gånger)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
vart köper man en bra lie?
« skrivet: 06 aug-10 kl 21:16 »
nån som har koll??
Fjäderfän och kaniner

Rabarbern

  • Inlägg: 630
SV: vart köper man en bra lie?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-10 kl 21:30 »
De liar jag har sett i affärerna är det vanliga röda järnskaftet från Fiskars med eller utan blad och lösa österrikiska lieblad.
Om jag inte minns alldeles fel så finns det kurs i hur man gör sitt eget anpassade lieskaft. Eventuellt var det  en snubbe från Ödenäs (Sjuhäradsbygden tror jag) som höll i kursen.

Inga klara besked här inte, men kanske något som är sökbart på nätet.


forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: vart köper man en bra lie?
« Svar #2 skrivet: 06 aug-10 kl 21:36 »

Av liemannen såklart!!!!

Nej, ett österrikiskt företag som heter Fux har köpt upp de svenska lietillverkarna Kronliar och Ljungdahls.

Här är adress till en intressant liesida:
http://www.melicamedia.se/lie/

Detta företag säljer Fux liar under namnen Kronliar och Ljungdahls:
http://www.lieservice.se/

Biodlande torpare med hund och gäss.

LottaLuvin

  • Gäst
SV: vart köper man en bra lie?
« Svar #3 skrivet: 06 aug-10 kl 21:37 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=64056.msg512270#msg512270

..löser problemet i ena änden, i alla fall...
:D

Rabarbern

  • Inlägg: 630
SV: vart köper man en bra lie?
« Svar #4 skrivet: 06 aug-10 kl 21:40 »
Vem behöver ha minnet i behåll när man har Luvinskan i närheten. :)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: vart köper man en bra lie?
« Svar #5 skrivet: 06 aug-10 kl 22:51 »
Måttanpassad är det bästa. Antingen köper man en ny sådan, eller så får man leta bland gamla liar på loppisar och sommarauktioner. Nytillverkade i metall finns ofta inte i flera längder, så man ska ha tur om den längden ska passa.

De blad man vanligen hittar på typ lantmännen är till för att slå säd. Ska man slå gräs ska det vara ett kortare blad.

Det är viktigt att man jordlägger lien, dvs bryter bladet i rätt vinkel, så att det löper över marken med ryggen på marken och eggen ca 1-1½ cm ovanför marken. Annars kommer man lätt att fastna i marken, slå i stenar och gräset slås inte av på rätt sätt, nära marken.

Länsmuseerna anordnar ibland liekurser. Jag gick en sådan, och lärde mig massor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Broberg

  • Gäst

Rabarbern

  • Inlägg: 630
SV: vart köper man en bra lie?
« Svar #7 skrivet: 07 aug-10 kl 00:35 »
Jag hittade ett kort kraftigt lieblad i affär. Det är går hyfsat även att slå klent sly med det. Det gick under Fiskars namn men var tillverkat i Österrrike, så modellen borde även finnas under andra namn i någonstans i Sverige.

Lönshult

  • Inlägg: 110
  • Droppen urholkar stenen.
    • Småland
SV: vart köper man en bra lie?
« Svar #8 skrivet: 02 aug-13 kl 14:06 »
nån som har koll??

I går var jag hos Niels Åmand (icke Lieman) på Bakkebjarg Naturpleje (http://www.legrej.dk/) Han har allt som behövs till en bra lie både vad gäller kunskap, blad, orv, brynsten och städ (om man nu skulle få for sig att knacka lie).
Jag har idag konstaterat att det går att lära sig att knacka lie och att det tar kortare tid än att slipa.
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: vart köper man en bra lie?
« Svar #9 skrivet: 06 aug-13 kl 13:27 »
Jag köpte ett liteblad av kjell e gustavsson under en lieslåtterkurs.
Har kört med ett sånt där rött metallorv tidigare, men nu har jag gjort ett eget.
http://www.scytheconnection.com/adp/snathmaking/index.html
Tog mig en kväll, blev rätt fult, men det fungerar. =)

Du behöver: En pinne som är lika lång som du och en liten krokig pinne till handtag.
Någon slangklämma för att få fast liebladet på orvet.

Sedan får du ställa frågor om hur man ställer in bladet, eller läsa någon bok.
Det är inte så svårt egentligen.

Rubensgården

  • Gäst
SV: vart köper man en bra lie?
« Svar #10 skrivet: 14 aug-13 kl 05:18 »
 Det bästa för slipliar är att köpa äldre begagnade och renovera dessa. De har stål av kvalitet som nog är svårt att få tag på idag. Vill man köpa nytt tillverkas slipliar i Österrike men med samma stål som i knackeliar. Därför är det bättre att gå en knackeliekurs och köpa en sådan. De skär fint och är lätta att få råegg på. Jag lyckas även med våra antika slipliar men man får hitta en sten som river bra. Min bror som är smed hjälpte mig med att jordställa lien. Vi värmde med skärbrännare för att inte värma för långsamt och få för mycket värmespridning ut i bladet för då kan härdningen påverkas. Att försöka böja utan att värma kan innebära att man bryter av materialet!

svarvarsson

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: vart köper man en bra lie?
« Svar #11 skrivet: 03 apr-18 kl 16:33 »
Jag kan varmt rekommendera att ta kontakt med Lie-Mats utanför Broddetorp, han är återförsäljare av lieprodukter och mycket kunnig instruktör. Med ett besök hos honom öppnas en ny värld!

lantistanten

  • Gäst
SV: vart köper man en bra lie?
« Svar #12 skrivet: 03 apr-18 kl 19:18 »
Hej du, jag har nog flera stycken hemma, ska kolla, gamla som följt med gården, ring om nån dag..

Dagda

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: vart köper man en bra lie?
« Svar #13 skrivet: 30 jul-22 kl 08:02 »
Hej

lie, utrustning, kurser och mycket mycket mer finns hos slåttergubben: https://www.slattergubben.se

Lycka till!

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: vart köper man en bra lie?
« Svar #14 skrivet: 30 jul-22 kl 09:23 »
Köpte en bunt med 11 liar på auktion för vad en ny kostar. Två var lite väl mycket använda.
Kolla runt på gamla gårdar och fråga om det finns några till salu.
Det är synd om fullt brukbara grejor hamnar i sopcontainer.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: vart köper man en bra lie?
« Svar #15 skrivet: 30 jul-22 kl 10:00 »
Hej

lie, utrustning, kurser och mycket mycket mer finns hos slåttergubben: https://www.slattergubben.se

Lycka till!

Bra tips, tittade på sidan. Vi har får på ett bete som de där liemännen ansat. Kul med bilen de kör omkring i, ger lite flowerpower-känsla.

Här på gården har jag hittat ett par bra liar, men bara ett bra orv som är för kort. Men då de gjorde det mesta själva förr på gårdarna, så har jag hittat ett par fina handtagsämnen som bara är barkade. Som Tiomilaskogen skriver, man får ha ögonen öppna för det som redan finns. Det är väldigt lätt att gammalt "skräp" kastas.


Sedan får man väl se upp med knackliarna från utlandet. Har aldrig provat en sådan, men det är väl vad som säljs nytt misstänker jag.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: vart köper man en bra lie?
« Svar #16 skrivet: 10 mar-23 kl 21:41 »
slåttergubben :) har massa bra grejer där
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: vart köper man en bra lie?
« Svar #17 skrivet: 11 mar-23 kl 07:56 »
Bra tips, tittade på sidan. Vi har får på ett bete som de där liemännen ansat. Kul med bilen de kör omkring i, ger lite flowerpower-känsla.

Här på gården har jag hittat ett par bra liar, men bara ett bra orv som är för kort. Men då de gjorde det mesta själva förr på gårdarna, så har jag hittat ett par fina handtagsämnen som bara är barkade. Som Tiomilaskogen skriver, man får ha ögonen öppna för det som redan finns. Det är väldigt lätt att gammalt "skräp" kastas.


Sedan får man väl se upp med knackliarna från utlandet. Har aldrig provat en sådan, men det är väl vad som säljs nytt misstänker jag.

Härmä Smide eller Härmän Taonta tillverkar klassiska slipliar i Finland ännu idag om man vill ha en sån.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, fri, Big_Mama_1969, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser