Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eget hud hår och rengöringsmedel  (läst 710 gånger)

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
Eget hud hår och rengöringsmedel
« skrivet: 27 apr-23 kl 08:59 »
Hej! Jag gör mitt eget schampo och balsam idag, även en del hudscrubb osv av rena naturliga livsmedel. Inga kemikalier eller annat, tex schampo av bara björklöv och vatten.
Jag skulle vilja utveckla detta och göra tvättmedel som fungerar i tvättmaskin, diskmedel till maskin och även någon fast form av kroppstvätt.
Sett alternativ på bikarbonat å ättika till tvättmaskin men känns som det kan gå åt mycket bikarbonat för tvätt och diskmaskin och inte billigt.
Så om ni har några enkla recept med naturliga råvaror, som går att köpa på Ica å som inte är farligt att tex äta så tipsa här gärna.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Eget hud hår och rengöringsmedel
« Svar #1 skrivet: 27 apr-23 kl 09:38 »
Jag har använt asklut när jag tvättat. Jo det blev rent.  För det skulle fungera behövde tvätten ligga i blöt i lut först. Luten blev inte så konsentrerad så det behövdes ganska mycket. Tvättmaskinen mådde inte så bra heller speciellt aluminiumen. Så om jag skulle göra om expri mentet så skulle jag blötlägga i lut, sen tvätta ur i tvättmaskin utan något tillskott.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Eget hud hår och rengöringsmedel
« Svar #2 skrivet: 27 apr-23 kl 12:01 »
Vad skulle det vara för mening att blanda bikarbonat och ättika? De reagerar ju med varandra (ett salt med mer eller mindre alkalisk reaktion + en syra), och det som blir kvar efter reaktionen gör knappast någon nytta i rengöringssammanhang.

Jag vågar nog påstå att de tensider mm som ingår i kommersiella tvättmedel sedan åtminstone 70 år tillbaka, under de flesta förhållanden är rätt oöverträffade för sitt ändamål, man kan knappast få till något ens i närheten av lika miljö- och tvättvänligt och samtidigt effektivt om man kokar ihop det själv.

Lut och andra starkt alkaliska tvättmedel kan fungera för vittvätt av bomull och linne, men absolut inte för ylle eller andra animaliska fibrer. Den är inte heller lämplig om man har hårt vatten, då krävs stränga försiktighetsåtgärder för att man inte ska få utfällning av s k kalktvålar som uppstår då kalken i det hårda vattnet reagerar med natriumhydroxid. Det är absolut olämpligt att tvätta med lut i en tvättmaskin som sköljer i kallvatten, första sköljvattnet bör vara kanske 10° kallare än tvättvattnet och sedan sänker man temperaturen max 10° för varje sköljning. Vattnet måste vara varmt redan när sköljningen börjar, det duger inte att fylla på kallvatten och låta tvättmaskinen värma det.  Det säger sig självt att både energi- och vattenåtgång för en sådan tvätt blir många gånger större än om man använder ett modernt idiotsäkert tvättmedel.

Det finns många tidigare trådar på detta forum där de här sakerna är väl utredda.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Eget hud hår och rengöringsmedel
« Svar #3 skrivet: 27 apr-23 kl 12:12 »
Jag vill inte använda lut, känns inte skonsamt eller hälsosamt att tillverka något där jag behöver ha skyddshandskar och glasögon. Nej jag vill ha naturliga råvaror, som ex björklöv, såpnejlika mm

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Eget hud hår och rengöringsmedel
« Svar #4 skrivet: 27 apr-23 kl 12:15 »
På vilket sätt skulle lut (natriumhydroxid) vara en mindre naturlig råvara?

Även om den behövs för förtvålning av fettsyror, så blir ju inget kvar av den i den färdiga produkten om man har blandat rätt och kollat pH innan man är klar.
Och det är ju redan utrett att lut sällan är lämplig att använda som den är för tvätt, när det finns andra saker att ta till.

von tratt

  • Inlägg: 1741
    • Skåne
SV: Eget hud hår och rengöringsmedel
« Svar #5 skrivet: 27 apr-23 kl 16:25 »
Det är inte jättekonstigt att tänka så, att sånt man kan äta är allmänt bra och säkert. Så man gillar ättiksyra, men inte lut, natriumbikarbonat, men inte natriumkarbonat. Man är mer rädd för väteperoxid än för bittermandel. Finns det hos färghandlaren är det dödsgift, hittar man det hos biodynamiska Greta är det vårdande. Lite tillspetsat.

När det gäller farliga saker brukar jag påpeka att alla har totalt livsfarliga knivar i köket. De vållar i stort sett inga problem alls, faran uppstår ju bara i specifika fall, som alla vet att undvika. Och inget är väl bättre att skära med!

En del "kemikalier" är exakt som köksknivar.

Några kemiska ämnen är mer lömska, men det är inte så vanligt som man kanske tror. Naturen å sin sida har ju som bekant sitt eget giftskåp (där etiketterna är svåra att tyda), så det är ingen klockren genväg.

Dock ska man ha frihet att välja själv hur man vill ordna det för sig. Jag gör garanterat själv ett antal föga imponerande val, och sätter värde på att få göra det.  Yess

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 2 användare (1 dolda)
AnniW

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser