Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man gräva brunn på vintern?  (läst 1105 gånger)

Victor Muszynski

  • Inlägg: 2
Kan man gräva brunn på vintern?
« skrivet: 12 mar-23 kl 22:11 »
Hej allihop, vi håller på att gräva ny brunn och har grävt ett brunnshål på ca 3 m men har nu stött på berg, först grävde vi bort matjord, sedan ett lager brun lera, resten har varit blålera.

Det sipprar in lite vatten längst ned i hålet, och vi undrar nu hur man vet om man kan få ett bra vattenmagasin på denna plats. (Vi bor på Berg så är inte jättemånga ställen å gräva på)
Kan det vara ett problem att se vattentillförseln på vintern? Tänker om jorden i det grävda hålet fryser under natten, kommer kanske inte vattnet ut då som det annars hade gjort om allt var täckt och återställt med klar brunn...?
Eller blir vattnet som kommer fram i hålet efter ca 24h, blir det max vatten man kan förvänta sig som nivå?

vi vill vara säkra på platsen innan vi köper betongringar och anlägger brunnen. :)
/ Victor

ps. Av olika anledningar kan vi inte borra ny brunn

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Kan man gräva brunn på vintern?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-23 kl 15:06 »
Var rinner vattnet fram? Lera på berg är ingen höjdare, det kan vara så att du bara får en slamficka av det vatten som rör sig i jordlagret. Tanken är att du skall gräva genom leran och hitta ett vattenförande skikt under.


Jag skulle sondera med en pinne innan jag började gräva, så jag hittade en bra plats.

Victor Muszynski

  • Inlägg: 2
SV: Kan man gräva brunn på vintern?
« Svar #2 skrivet: 13 mar-23 kl 15:12 »
Var rinner vattnet fram? Lera på berg är ingen höjdare, det kan vara så att du bara får en slamficka av det vatten som rör sig i jordlagret. Tanken är att du skall gräva genom leran och hitta ett vattenförande skikt under.


Jag skulle sondera med en pinne innan jag började gräva, så jag hittade en bra plats.

Hur gör man för att kolla det med en pinne?
Nu hade vi ju lera drygt 3m ned tills vi nådde berg.
Ska idag börja gräva en bit bort, såg att berget lutade kraftigt, så hoppas på att komma djupare och då komma förbi leran.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kan man gräva brunn på vintern?
« Svar #3 skrivet: 13 mar-23 kl 15:25 »
Om det rinner fran tillräckligt med vatten, så skulle jag sätta i brunnsringar. En gammal kunskap är att ett friskt vatten som rinner fram är kallt.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Kan man gräva brunn på vintern?
« Svar #4 skrivet: 13 mar-23 kl 18:25 »
Jojo, på vintern är allt vatten kallt ;)


När man sonderar tar man en järnstång, 10-15 mm tjock, som man spetsar och gör några tvärspår med vinkelslipen några cm från spetsen. Enklast är nog att göra ett par tre olika längder när man bara skall hålla på med det till sin egen brunn. T ex en på 1,5m, en på 3 m och en på 4,5m. Och så svetsar man på ett tvärhandtag på toppen så man har något att hålla i. Då kan du jobba ned till olika djup och dels känna om berget är nära eller håller undan, samt vrida stången på det djup du är intresserad av och på så sätt få det materialet i dina spår. Tänk på att dra rakt upp så det som sitter i spåret är från det djup du vred. På det sättet slipper man gräva så förbaskat mycket. Gräver du för hand är det guld värt och har du grävmaskin så slipper det se ut som en gigantisk mullvad kommit in i trädgården ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Kan man gräva brunn på vintern?
« Svar #5 skrivet: 13 mar-23 kl 18:31 »
När man sätter jordrör för att ha koll på ytligt grundvatten så kan man hamna i vad som skulle heta hällkar i skärgården, men i det här fallet en skål med sand under leran. Då har man vatten i början, men eftersom sanden inte har någon kontakt med vattenförande skikt utanför så tar vattnet slut efter ett tag. Tråkigt när man mäter, men ett riktigt elände om det är ens egen brunn man kämpat med.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Kan man gräva brunn på vintern?
« Svar #6 skrivet: 13 mar-23 kl 18:43 »

När man sonderar tar man en järnstång, 10-15 mm tjock, som man spetsar och gör några tvärspår med vinkelslipen några cm från spetsen. Enklast är nog att göra ett par tre olika längder när man bara skall hålla på med det till sin egen brunn. T ex en på 1,5m, en på 3 m och en på 4,5m. Och så svetsar man på ett tvärhandtag på toppen så man har något att hålla i. Då kan du jobba ned till olika djup och dels känna om berget är nära eller håller undan, samt vrida stången på det djup du är intresserad av och på så sätt få det materialet i dina spår. Tänk på att dra rakt upp så det som sitter i spåret är från det djup du vred. ....

 Det var ett bra tips. Skulle kunna använda detta om inte kommunen godkänner mitt avloppssystem. "Borra" ner vid sidan av stenkistan för att få upp vatten o analysera detta.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Kan man gräva brunn på vintern?
« Svar #7 skrivet: 14 mar-23 kl 00:44 »
En enkel typ av grundvattenrör man använder är järnrör som man skär flikar i botten på och svetsar ihop till en spets, sedan borrar man hål eller skär slitsar i några decimeter längst ned för att slutligen driva ned röret med en stolpvibrator eller i enstaka fall slägga. Oftast har man dock borrbandvagn och plaströr så det går att provta vad man än vill, men det är inte alltid det fungerar.

Om man vill provta fosfor för att kunna diskutera med kommunen skall man akta sig för järnrör eftersom de då kommer att säga att fosforn fastnat i röret.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

761 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser