Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är getter högljudda och luktar de mycket?  (läst 1423 gånger)

SQ

  • Inlägg: 8
    • Blekinge
Är getter högljudda och luktar de mycket?
« skrivet: 30 okt-22 kl 14:27 »
Hej!
Jag funderar på att skaffa 2-3 kastrerade bockar och har nära till grannar. Jag undrar därför om getter är högljudda och om de bräker flera gånger om dagen?
Luktar kastrerade bockar mycket?
Tacksam för svar😊🐐

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Är getter högljudda och luktar de mycket?
« Svar #1 skrivet: 31 okt-22 kl 06:53 »
Jag har aldrig haft getter själv men en bekant som har haft i många år sa en gång följande: Allt du hört att getter kan ställa till med är sant.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Är getter högljudda och luktar de mycket?
« Svar #2 skrivet: 31 okt-22 kl 15:11 »
Vet inte om de väsnas så mycket men de kan vara utbrytarkungar och rymmer och kanske käkar upp allt hos grannarna.
Maken ville ha getter innan men när han läst in sig ordentligt slutade det med att vi skaffade får istället.  ;D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Är getter högljudda och luktar de mycket?
« Svar #3 skrivet: 03 nov-22 kl 08:24 »
Kastrerade eller inte har ingen betydelse för stanken. Körtlarna som producerar lukten sitter runt hornen, om jag inte missminner mig, De sitter inte i testiklarna!

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Är getter högljudda och luktar de mycket?
« Svar #4 skrivet: 03 nov-22 kl 09:44 »
Bockar har olägenheten att pissa på framben och huvud för att försköna sig inför brudarna. Hur kastrater gör vet jag inte men kan ju finnas både de som gör och inte beroende på hur de växt upp?
Det sägs att daglig rykt ska ta bort lukten

Imse

  • Inlägg: 6
    • Norge
SV: Är getter högljudda och luktar de mycket?
« Svar #5 skrivet: 03 nov-22 kl 10:34 »
Vi hadde angoraget och mjölkget förut.  Några får också.

Kastrerade bockar luktar intet speciellt tycker jag. Angoraget är lite mer som får i beteende, mjölkgetter är djurens Emil. Livet blir aldrig det samma efter att ha haft getter och det blir väldig intressant 🤪

Höhljudda, hm, våra var inte det. Dom säger åt om nåt är fel.

Det sagt, ja älskar getter😍

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Är getter högljudda och luktar de mycket?
« Svar #6 skrivet: 03 nov-22 kl 20:46 »
Det tycks råda ganska stor enighet om att kastrerade getter inte luktar (mer än djur i allmänhet). (Könshormon triggar allehande kemi inklusive feromoner och även beteendet, så trots att stanken inte kommer från testiklarna så kommer sig stinkandet av dessas funktion och försvinner tillsammans med dem.)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Berberis, LMC400, Tångräkan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser