Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om "pommes frites"!  (läst 1797 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1628
    • -
Om "pommes frites"!
« skrivet: 22 sep-22 kl 11:15 »
Jag har tittat på recept när det gäller att göra egna "pommes frites" i ugn.  Där rekommenderas att man sköljer av potatisen innan den läggs i ugnen. Det påpekas att det har med stärkelsen i potatis att göra. Vad skall nackdelen med att INTE skölja potatisen vara? Om man efteråt provsmakar; hur känns skillnaden?

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

von tratt

  • Inlägg: 1708
    • Skåne
SV: Om "pommes frites"!
« Svar #1 skrivet: 22 sep-22 kl 11:18 »
De kan klistra ihop sig tror jag, ev. sämre yta också.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Om "pommes frites"!
« Svar #2 skrivet: 22 sep-22 kl 11:33 »
är inte vitsen med Pommes frites att de friteras? Ugn ger väl bara ugnstekt potatis oavsett formen . Och ugnstekt potatis o pommes frites smakar helt annorlunda.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Om "pommes frites"!
« Svar #3 skrivet: 22 sep-22 kl 13:16 »
Ja, klyftor av potatis blir bättre i ugn än pommefritt-storleken tycker jag. Och slänger man med morötter, palsternacka och rödbeta så blir det så pass gott att jag kan glömma köttbiten.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Om "pommes frites"!
« Svar #4 skrivet: 22 sep-22 kl 19:57 »
Tips, koka potatisklyftorna innan de går in i ugnen. Använd bra med olja. Så gör britterna.

Tips 2, lägg lite vinäger i vattnet då du kokar potatisen så faller den inte sönder lika lätt efter den är kokt.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Om "pommes frites"!
« Svar #5 skrivet: 23 sep-22 kl 08:39 »
är inte vitsen med Pommes frites att de friteras? Ugn ger väl bara ugnstekt potatis oavsett formen . Och ugnstekt potatis o pommes frites smakar helt annorlunda.

varmluftsfritös är en underbar uppfinning om man inte vill ha all olja. Det blir jättebra. Potatis, kyckling, alla djupfrysta rätter som redan är panerade blir perfekta utan att använda olja.
Kan varmt rekommenderas om man inte gillar all olja men gillar fritering ändå! Win win

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Om "pommes frites"!
« Svar #6 skrivet: 23 sep-22 kl 09:12 »
Tycker också varmluftsfritösen är bra på sitt sätt (fick en av en som inte gillade den), för den fungerar ju som en liten varmluftsugn. Men den ger ju inte friteringens effekt om inte maten man stoppar i den är dränkt i fett.

 

Lindfors

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Om "pommes frites"!
« Svar #7 skrivet: 18 nov-22 kl 00:58 »
På krogen gör vi alltid som så, att man bara låter stärkelsen dra ur lite grann mellan ett par kökshanddukar.
Sedan friterar man dem halvklara, för att därefter låta dem få kallna av lite grann, för att sedan fritera dem en gång till, och då tills de blir ätklara.
Alltså, fritera alltid i 2 omgångar så blir det perfekt.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Om "pommes frites"!
« Svar #8 skrivet: 18 nov-22 kl 16:19 »
Precis. Dubbelfriteringen är nyckeln till ett perfekt resultat. Finare krogar gör så och där är smakupplevelsen annorlunda än på slabbehaken där man bara pytsar i frittisarna i oljan och hårdfriterar dem. Goda pommes frites är en vara som är svår att få. Dock har en del snabbmatställen fattat poängen och gör såväl frittisar o hamburgare från grunden. godaste hamburgaren denna sommar intogs nere i Torne,alvesta kommun. En matvagn på vischan som gjorde allt från grunden. Blev ett utflyktsmål som drog massor av folk. Pommes fritsen var värd att stå i kö för och hamburgaren hade jag betalt dubbelt för om de begärt. Därtill med hemlagade tillbehör också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser