Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flyttbart sommarhus med utegård  (läst 1340 gånger)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Flyttbart sommarhus med utegård
« skrivet: 23 mar-22 kl 11:52 »
Jag vill ha ett sommarnöje till ankorna, dels för dagar när vi inte är hemma och de inte kan gå fritt och dels för när vi är bortresta, så det blir enkelt för den som passar dem och de slipper vara instängda i lagården. Är det någon som har en bra lösning på det? Gärna hyfsat flyttbar.

Jag har tittat på färdiga lösningar på nätet, men det faller hela tiden på att det inte är nätat i botten så att de kan vara i utegården dygnet om utan risk för att räven gräver sig in.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Flyttbart sommarhus med utegård
« Svar #1 skrivet: 23 mar-22 kl 12:21 »
Du kan använda ett elaggregat. Ett par trådar som gör att räven inte kan gå omkring den närmaste halvmetern utanför gården.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Flyttbart sommarhus med utegård
« Svar #2 skrivet: 23 mar-22 kl 13:11 »
För egen del har jag ett näthus med öppen botten.
Och så länge som det inte finns något som vill gräva sig in så funkar de utmärkt.
Däremot har jag funderat på om man kunde ha pinnar som låg mot jorden, om något försökte ta sig in genom grävde så hade pinnarna trillat ner och hindrat.
Blir många pinnar bara

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Flyttbart sommarhus med utegård
« Svar #3 skrivet: 23 mar-22 kl 14:32 »
Man kan ju ha ett nät som går ut som en kjol på marken runtomkring. Räven startar inte gärna en meter ut för att gräva en lång tunnel in. Han försöker intill buren, men där står han ju på nätet och kommer inte ner.

Men två trådar på spröt ut från buren på ca 25cm höjd och 25 och 50cm från buren så kan han inte vistas där alls.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Flyttbart sommarhus med utegård
« Svar #4 skrivet: 24 mar-22 kl 14:42 »
El är inte ett alternativ, pga praktiska orsaker, helt enkelt.

Jag har funderat på nät som går ut på marken runt om, men tror inte heller det kommer att fungera i långt gräs, ojämn mark och efter att ha flyttat runt ett par gånger.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Flyttbart sommarhus med utegård
« Svar #5 skrivet: 24 mar-22 kl 16:11 »
Beror ju på hur man gör det. Jag skulle säga att alla möjliga lösningar kan vara bra, utom att näta inne i deras gård.

El är det enklaste, men kostar ju en del. Nät runtomkring är ju inte helt gratis det heller och kräver lite pyssel när man flyttar hägnet, speciellt om man tänker ha det i högt gräs mm. Kan vara svårt att hitta ett nät som man tror på, om man samtidigt har tunn plånbok.

När det gäller varg så är de förtjusta i lapptyg, små tyglappar på ett snöre som skall skrämma bort vargen. Tror man på den modellen så går det ju att knyta något på ett snöre runt hägnet. Går ju även att gillra diverse skrämselfällor runt hägnet.


Vi hade förresten påhälsning av vad vi tror var en mink. I omgångar dräpte den en myskdrake och två tuppar. En tredje tupp klarade sig, och förmodligen dog inkräktaren av sina skador vid den fighten. Så det är inte bara räven man får se upp med...

putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Flyttbart sommarhus med utegård
« Svar #6 skrivet: 05 okt-23 kl 02:39 »
Ankor blir lyckliga och kärleksfulla när de får vara utomhus och ha tillgång till en naturlig vattenkälla, som en damm eller en pool. De älskar att simma och dyka efter mat och leta efter små insekter och växter i vattnet. Att ge dem tillräckligt med utrymme att ströva runt och utforska är också viktigt för deras välbefinnande. Glada ankungar är oftast resultatet av en trygg och stimulerande miljö med mycket kärlek och omsorg från sina ägare. 🦆💕


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 2 användare
von tratt, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser