Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kokkärl till vedspis  (läst 3100 gånger)

KEM2021

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
Kokkärl till vedspis
« skrivet: 27 aug-21 kl 13:19 »
Vi bor i gammalt soldattorp från 1700-talet med ungefär tidsenlig standard. Men det finns elmi begränsad omfattning. Använder vedspisen som värmekälla för huset men skulle också vilja värma vatten på spisen. Det blir kallt att bada i regntunnan året om 😏
Kan man ha en stålhink på spisen? Zinkhink? Järngryta förstås men det är nog inte så kött att komma över. Spisen har ingen inbyggd vattenvärmare tyvärr.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kokkärl till vedspis
« Svar #1 skrivet: 27 aug-21 kl 14:28 »
Visst går det. Vi har en stor rostfri gryta på ca 50 liter som står på kaminen. Grytan tror jag har varit till att koka saft i eller liknande för det sitter en tappkran på den. Perfekt för att alltid ha riktigt varmt vatten som under tiden fungerat som värmemagasin. Man ser också hur mycket kalk det är i vattnet, för det fäller ut.

Rostfritt eller aluminium tycker jag bäst om, men skulle inte dra mig för en zinkbalja om det var det enda jag hade hemma. Låt den inte stå tom bara när du eldar.
« Senast ändrad: 27 aug-21 kl 14:48 av Själv är bäste dräng »

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Kokkärl till vedspis
« Svar #2 skrivet: 27 aug-21 kl 14:40 »
gå på loppis o köp en stor saftgryta. Jag har flera bl.a en till vatten (10 liters) men också till att koka mindre satser slamfärg . färgen  står jag dock ute med på vanlig elplatta.
Nu på höstkanten brukar det vara riv efter stora kastruller så man får kanske leta. på min lokala Kupan fanns det dock flera förra veckan. Vanlig hink är kanske mindre bra då de oftast har en kant i botten som gör att kontakten med spishällen blir dålig.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Kokkärl till vedspis
« Svar #3 skrivet: 27 aug-21 kl 15:18 »
På tal om loppis kan du försöka få tag på koppargrytor som man kan låta sjunka in i spisen efter man har tagit bort spisringar. Jag vet inte vad sådana speciella botten heter trots att jag har tre stycken sådana grytor plus en kittel med en sådan botten. De värmer vatten jätte fort, eftersom bottnen på grytan hamnar inne i stekhet rök gången ovanpå ugnen, och även i vissa fall får bottnen direkt eld.     

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kokkärl till vedspis
« Svar #4 skrivet: 27 aug-21 kl 17:45 »
Det jag tycker är bra med en stor bytta som kanske inte har perfekt botten är att bara den har mycket vatten i sig så kokar det inte. Det blir alltså inte en ångbastu i köket trots att baljan står där jämt, så den fungerar lite som den vattentank som fanns på de modernare vedspisarna.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Kokkärl till vedspis
« Svar #5 skrivet: 27 aug-21 kl 19:29 »
https://retrocrafts.se/produkt/kopparkastrull-med-lock-antik-handsmitt-jarnhandtag/ Det är sådana bottnen jag menar, mina tre grytor tillsammans ger ca 20 liter kokhet vatten som i sin tur kan förvandlas till ca 60 liter skönt varmt vatten. 

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Kokkärl till vedspis
« Svar #6 skrivet: 27 aug-21 kl 21:23 »
Om det är en "modern" vedspis med plattor med flänsar på undersidan, så blir det mest effektivt att använda kokkärl med planslipad botten, precis som på en elspis med gjutjärnsplattor.  Är det en äldre typ av vedspis med spisringar och plan undersida av plattorna, så blir det inte mycket värmeöverföring från elden till plattor och ringar, och dessutom dålig kontakt mellan de ojämna spisringarna och kokkärlet, så då är det ingen mening med några planslipade bottnar. Bättre att lyfta bort plattan och några av ringarna så att bara ytterkanten av kärlet vilar på en ring och elden direkt kommer åt att värma kärlets botten.  De gammaldags kokkärl med krage på sidan som är direkt avsedda för vedspisar, är säkrare eftersom de inte kan tippa om man råkar knuffa dem lite åt sidan.

Om man har en spisringsspis och ska låta kokkärlen vara i direkt kontakt med eld och rök, så bör man var noga med att elda ved som inte ger så mycket tjära. Undvik t ex tall, granstammar och björk, elda hellre al, sälg, rönn, grangrenar mm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser