Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad för att flytta en större timmerstomme?  (läst 1945 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Kostnad för att flytta en större timmerstomme?
« skrivet: 16 jul-21 kl 14:53 »

Tyvärr litet för stort projekt för att kunna ta mig an detta ensam.

Stommen i fråga är ca 20 x 7 meter och i 1 & 1/2 plan.

Min budget är tyvärr väldigt begränsad, jag vill helst inte låna en massa pengar på banken för detta, eller sätta mitt eget hus som säkerhet/etc.

Fråga 1 gäller enbart nedmontering och pålastning på lastbil/timmerbil, frakten får man nog räkna på separat, men nedmontering och lastning vet jag inte hur det ser ut i realiteten, det är ju en sak på papperet och jag vet ju hur det går till rent tekniskt, men inte tidsåtgång, kostnad, mm om man behöver hyra in folk till det. (hur fixar man detta absolut billigast? jag har inga polare som kan ställa upp med detta för en pizza och det är för långt borta för att det skall gå att ta dit egna maskiner, jag kan inte köra traktor så långt bort, det skulle ta flera dagars enkelresa. Går gör det kanske, men då måste man planera en massa med konstiga småvägar för extra lång last med LGT fordon över hela den sträckan)

Hur mycket skulle det kosta att flytta hela huset som det är i jämförelse?

Fråga två gäller uppsättning samt hjälp med tak och sådant av stommen.
Men det tar vi som en separat fråga då detta är betydligt mindre akut, jag räknar med att den borde kunna ligga ett år under presenningar om man staplar virket riktigt så att det kan blåsa torrt och täcker det noga.

Vi vill väldigt gärna ha huset, men frågan är om detta är realistiskt att göra om man inte är miljonär.

Det är alltså bara stommen med tak som jag är intresserad av att veta om.

Grund och inredning, mm har jag i skallen ganska exakt hur man skall lägga upp det.
Tomten där det skall stå finns redan.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kostnad för att flytta en större timmerstomme?
« Svar #1 skrivet: 16 jul-21 kl 17:31 »
Total budget är ca 150K, men ser helt att detta också räcker till takplåt, eventuell hjälp med uppsättning och betongplintar till grunden.

Vi behöver snabbt svar om detta, men personerna som kan detta är på semester så jag kan inte nå någon som har erfarenhet av detta på telefon, därav frågan här.

Givetvis är jag beredd att lägga ned eget arbete i den mån jag kan göra det.

Jag skulle vilja veta om detta går, eller om det bara är att glömma med denna budget.

(Stommen, tomt, mm är redan klart, inredning får bli senare, men detta är inte akut, det är bara flytten av stommen och att säkra den så att det håller sig mot väder som är akut. Har väldigt kort tid på mig att hämta den om detta går.).
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

arikar

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Kostnad för att flytta en större timmerstomme?
« Svar #2 skrivet: 17 jul-21 kl 19:21 »
Hej. Nyfiken bara, var finns stommen?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kostnad för att flytta en större timmerstomme?
« Svar #3 skrivet: 18 jul-21 kl 11:02 »
Flytta hela huset så långt blir alldeles för dyrt.

Du behöver göra jobbet i två etapper, eller tre. Dels behöver du märka upp stockarna och göra en skiss/ritning så du får ihop det senare. Sedan plockar du ned och buntar i lagom "paket" (kolla med en timmerbil vad han lastar, eller om du får bättre pris av någon annan körare, så du inte gör för stora buntar). 100-150 kr/mil är ett bra riktpris för körningen. Går kanske att ordna så du bara betalar åt ditt håll, men senast jag fick kört så fick jag ta tomresan också.

Att plocka ned huset går ju fortare och smidigare om det är några gubbar som gjort det förut, men det hänger ju på vad du får tag i för hjälp. Här i trakten var det en som hade ett par polacker anställda och han fixade sådana jobb med hjälp av en veteranlastbil. Vet inte om han kör fortfarande. Han skötte hela biten, ned-plock och upp-plock, så den som beställde behövde inte märka stockar. Ett arbetsintensivt jobb, så det går inte runt om det skall vara stora löner och långa raster.

Det kan bli dyrt om man anlitar en firma som jobbar med stockholmspriser...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kostnad för att flytta en större timmerstomme?
« Svar #4 skrivet: 18 jul-21 kl 19:44 »
Stort tack för svar, det var verkligen snällt att ni ville ta er tid med detta!

Det finns i norra Hälsingland, är inte spikat ännu dock, mest att vi tyckte att denna stomme skulle passa ihop med de andra byggnaderna runtom här och att den är ett riktigt bostadshus med halvplans övervåningen.
Jag har länge haft en plan i skallen över exakt en sådan byggnad med några modifieringar på den platsen. De håller ju på att lägga om delar av E4 här, den nya kommer delvis att gå över gamla gårdar, och jag tänkte mig att  att även en gammal  timmerstomme borde vara litet som ett stort lego. Det var ju inget ovanligt att man flyttade ännu större byggnader förr i tiden med hästar och timmerslädar. Ute på min loge kan man fortfarande se spår av äldre uppmärkning av timret.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kostnad för att flytta en större timmerstomme?
« Svar #5 skrivet: 18 jul-21 kl 23:09 »
Ja tänk vad många hus som flyttades vid laga skifte på 1800-talet. De tog ju med sig grundstenarna också.

För en annan som växt upp med motorer är det ju en otrolig bedrift vad de fixade.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kostnad för att flytta en större timmerstomme?
« Svar #6 skrivet: 19 jul-21 kl 14:28 »
Litet off topic, men jag har numera den högsta tänkbara respekt för stenhuggarna häruppe, Graniten här är någonting helt annat än kalkstenen de har på kontinenten, kan väl sammanfatta det med att vi skulle hyvla av toppen på ett block här i samband med ett annat bygge och jag tog största slägga och drämde till allt vad jag hade, men det enda som hände var att slägghuvudet studsade tillbaka med full kraft som en kanonkula, granitblocket hade bara en liten skråma på toppen... Samma sak när jag tog en splitt ny stenmejsel för glashård kalksten och provade med en gammal HiLTi maskin, det sjönk någon centimeter, men det berodde på att mejseln sakta hade deformerats mot stenen... Slutade med att jag fick låna farsans gamla bensinkobra och rota from ett stötborr med sintrad hårdmetall, ändå tog det lång tid att borra upp ett hål, "snigeldynamiten" fungerade inte trots att vi gjorde allt rätt enligt anvisningarna... Det enda som verkar bita är rent pentylpulver (typ kronans sprängdeg...) och liknande...

Här ser man fint huggna kvadratiska block med perfekt passning som måste vara gjorda för hand med slägga, kilar och mejslar... Jädrar vilket jobb!
Hela källaren under huset här är byggd så.
Undra på att man noga tog med dessa block när man flyttade...  :D

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kostnad för att flytta en större timmerstomme?
« Svar #7 skrivet: 19 jul-21 kl 17:18 »
Ja, jag trivs egentligen inte när jag är i Stockholm, men där finns det mycket spår av stenhantverk som påminner om hur mycket slit det var förr.

Tar du med stenarna också?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kostnad för att flytta en större timmerstomme?
« Svar #8 skrivet: 19 jul-21 kl 18:28 »
Här i Bohuslän finns också många gamla hus kvar, som har helt fantastiska grunder av huggen granit. Husen kan fara fallfärdiga men grunden är bara att börja bygga på igen. Och då är det säkert andrasorteringen från stenhuggerierna, om inte tredje

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kostnad för att flytta en större timmerstomme?
« Svar #9 skrivet: 24 jul-21 kl 15:16 »
Jag tror det delvis är samma typ av granit häruppe, en del block är rödaktiga (men alla verkar lika hårda...), Bohusgraniten är ju också ökänd för att tåla nästan vad som helst.  ;) Jag har för mig att granit bildades först av alla vanligt förekommande bergarter, dvs det är en geologiskt sett mycket gammal bergart.

Det är lätt att flytta en sådan stengrund, man märker upp stenarna på samma vis, det går att avväga med betong sedan om man vill, i mitt tycke gör det enorm skillnad på hur det färdiga huset uppfattas fastän många inte tänker på det.

Edit, det brukar gå att lyfta stenarna med en saxklo om man är försiktig.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kostnad för att flytta en större timmerstomme?
« Svar #10 skrivet: 08 aug-21 kl 14:49 »
Frågar igen, om jag inte själv kan närvara finns det en chans i världen att det skulle gå att få det hela nedmonterat, hitkört och uppsatt med yttertak och sådant som skydd mot väder och röta, dvs bara själva stommen.
för säg 100-150 tk? Eller är det helt kört?

Vi skulle verkligen vilja ha detta hus, men jag har egentligen inga pengar nu då jag nyligen behövde renovera här hemma hos mig själv innan jag visste om detta (tyvärr kan jag inte låna till dethär, omsätter ju inte så mycket här då jag satt annat som prioritet i livet, jag har aldrig gillat ekorrhjulet och att vi människor förlorat kontakten med modern natur i vårt dagliga liv).

Däremot kan jag ju senare, typ nästa år eller till vintern börja såga timmer och plank, lägga grund, mm.
Om detta skulle vara möjligt.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kostnad för att flytta en större timmerstomme?
« Svar #11 skrivet: 08 aug-21 kl 16:18 »
Frågar igen, om jag inte själv kan närvara finns det en chans i världen att det skulle gå att få det hela nedmonterat, hitkört och uppsatt med yttertak och sådant som skydd mot väder och röta, dvs bara själva stommen.
för säg 100-150 tk? Eller är det helt kört?

Vi skulle verkligen vilja ha detta hus, men jag har egentligen inga pengar nu då jag nyligen behövde renovera här hemma hos mig själv innan jag visste om detta (tyvärr kan jag inte låna till dethär, omsätter ju inte så mycket här då jag satt annat som prioritet i livet, jag har aldrig gillat ekorrhjulet och att vi människor förlorat kontakten med modern natur i vårt dagliga liv).

Däremot kan jag ju senare, typ nästa år eller till vintern börja såga timmer och plank, lägga grund, mm.
Om detta skulle vara möjligt.

Jag skulle budgetera 300 000 och hoppas på att det blir en slant över.
Det är en hel del faktorer som spelar in, behovet av ställningar och lyftar av olika slag, kran och lastmaskin.
Antalet lass det blir och sträckan.
Bär vägar fram till lastning dessa fordon.
Hur många man det går åt. Osv osv

En stor arbetsstyrka gör att maskinhyrorna går ner då jobbet oftast snabbare.
En inte helt angenäm kostnad är hur långt man måste transportera maskiner och utrustning för jobbet.
Även presseningar och liknade måste räknas med.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

in2it

  • Inlägg: 1
    • Norrbotten
SV: Kostnad för att flytta en större timmerstomme?
« Svar #12 skrivet: 09 aug-21 kl 01:07 »
Frågar igen, om jag inte själv kan närvara finns det en chans i världen att det skulle gå att få det hela nedmonterat, hitkört och uppsatt med yttertak och sådant som skydd mot väder och röta, dvs bara själva stommen.
för säg 100-150 tk? Eller är det helt kört?

Vi skulle verkligen vilja ha detta hus, men jag har egentligen inga pengar nu då jag nyligen behövde renovera här hemma hos mig själv innan jag visste om detta (tyvärr kan jag inte låna till dethär, omsätter ju inte så mycket här då jag satt annat som prioritet i livet, jag har aldrig gillat ekorrhjulet och att vi människor förlorat kontakten med modern natur i vårt dagliga liv).

Däremot kan jag ju senare, typ nästa år eller till vintern börja såga timmer och plank, lägga grund, mm.
Om detta skulle vara möjligt.

Jag vet inte om mitt svar hjälper så mycket men det skulle hjälpa tidsåtgången otroligt mycket om du kunde ha en eller två timmerbilar på plats för nedmonteringen. Har du två timmerbilar kan de ställa sig så de inte behöver flytta sig under nedmonteringen. Dessutom kan de lasta direkt och åka när de fyllt lassen. Det kommer givetvis ta mera tid men bilarna står still under denna tid och kostnaden per timme bör sänka nedmonteringstiden en hel del jämfört med mankraft som lyfter lös och ner stockarna.

Märk först upp själv grundligt och ta massor med kort och filma gärna med exempelvis mobilen där du högt och tydligt beskriver på filmen hur du tänkt dig och varför du har markerat som du gjort. Mer information är bättre än för lite, speciellt eftersom du tänkt vänta ett år för att sätta upp timringen igen. Rita gärna skisser med markeringarna inritade. Ställ därefter upp de ställningar som behövs, dessa går att hyra. När allt det är klart är det dags att fundera på att få dit timmerbil(arna).

Skillnaden i att få en timmerbil som drar lös stockarna jämfört med mankraft kommer spara otroligt mycket tid.

Den "spetsiga" delen av kortsidan (upp mot taket) kan du eventuellt skruva ihop med reglar och lyfta hela eller delar av spetsen. Fråga de du tänkt hyra timmerbil av hur mycket som är lämpligt att lyfta. Eventuellt kanske du bara gör det med några av stockarna högst upp.

Vet inte om mitt inlägg hjälper men jag hade planerat en flytt tidigare under sommaren men fick tyvärr lägga det på is :(

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kostnad för att flytta en större timmerstomme?
« Svar #13 skrivet: 09 aug-21 kl 09:01 »
Och om du inte själv kan styra arbetet hela tiden så behöver du hitta någon som kan hålla i det. Oavsett om det är en kunnig timmerbilskörare eller som den här killen jag berättade om som delvis livnär sig på att flytta timmerhus. Och priset hänger ju lite på hur arbetet läggs upp.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Kostnad för att flytta en större timmerstomme?
« Svar #14 skrivet: 09 aug-21 kl 09:50 »
Och priset hänger ju lite på hur arbetet läggs upp.
Samt när arbetet ska utföras och om moms och skatter betalas.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kostnad för att flytta en större timmerstomme?
« Svar #15 skrivet: 09 aug-21 kl 15:41 »
Ja, många variabler finns det... Man måste helt enkelt höra sig för med någon/några som kan vara intresserade.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 6 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser