Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sprängskiss/servicemanual Hitachi CV-145  (läst 915 gånger)

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
Sprängskiss/servicemanual Hitachi CV-145
« skrivet: 20 feb-21 kl 09:57 »
Undrar om någon har en sprängskiss eller motsvarande till denna äldre dammsugarmotor.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Sprängskiss/servicemanual Hitachi CV-145
« Svar #1 skrivet: 20 feb-21 kl 10:14 »
Det verkar inte gå riktigt lätt att hitta något genom att googla. Dammsugarmotorer brukar vara ganska lika varandra oavsett fabrikat, för övrigt. Vad är det för problem du har mer specifikt?

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Sprängskiss/servicemanual Hitachi CV-145
« Svar #2 skrivet: 20 feb-21 kl 15:19 »
Den har blivit isärplockad för byte av kullager.
Jag hittar ingen logisk ordning att få den ihop igen.
Jag har ingen större kunskap av komponenterna själva, men kan bygga ihop det om jag vet hur (manual/skiss).

Tog tyvärr inga bilder när jag var på besök.
Hur jag än vände och vred på delarna så fick jag inte riktigt till det så den snurrar fritt så jag har uppenbart missat något.

Finns det någon skiss hur motorerna monteras ihop eller youtube eller liknande så kan jag göra nytt försök i veckan. Även komma ihåg ta bilder omd et inte gick vägen.

I korta drag finns det:
Innerspole med lager och lindningar som går innuti motorhuset.
Det är ordningen på hölje och delar som skall på axeln som spökar för mig.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Sprängskiss/servicemanual Hitachi CV-145
« Svar #3 skrivet: 20 feb-21 kl 15:58 »
I en normal dammsugarmotor med fläkt så brukar det vara två roterande fläkthjul på axeln och ett stillastående ledskenehjul mellan dem. Det är troligt att det finns lösa distanser dels mellan fläktändens kullager och inre fläkthjulet, dels mellan de båda fläkthjulen. Om det är en grovdammsugare/våtdammsugare med särskild kylfläkt för motorn, så kan det finnas ett tredje, mindre fläkthjul nånstans också.

Jag tror det är rätt sällan dammsugartillverkare har tänkt sig att man ska plocka isär en motor för att byta lager, i en reservdelskatalog är det stor risk att motorn + fläkt bara är ritad som en enda enhet med ett reservdelsnummer. Om man har tänkt sig några reparationer på den så är det på sin höjd att byta kol eller avstörningskondensator

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Sprängskiss/servicemanual Hitachi CV-145
« Svar #4 skrivet: 21 feb-21 kl 07:56 »
Japp.
Jag hittade en reservdelssida i frankrike, men de har bara hela motorn som reservdel. 43euro, inte jättedyrt, men samtidigt halv akostnaden mot en ok nyare dammsugare.
Jag har hittat lite videos på youtube och skall försöka mig på ett nytt reparationsförsök i veckan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Schnurrbart, Själv är bäste dräng, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser