Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vågar jag glänta på kläckaren & hjälpa till?  (läst 1070 gånger)

Ilse

  • Gäst
Vågar jag glänta på kläckaren & hjälpa till?
« skrivet: 02 sep-20 kl 20:52 »
Första kycklingen tittade ut för 10 timmar sedan & har knallat runt utan att någon kompis lyckats ta sig ut. Det är hålslag på samtliga ägg och jag har sett det röra sig, MEN.. hålen blir liksom inte speciellt mkt större med tanke på hur lång tid som har gått..såg små hålslag på de flesta för 24 h sedan. har höjt fukten till 70% men de verkar inte kunna knäcka skalen ordentligt...Man läser ju överallt att man inte ska glänta på locket och förstöra temperaturen där inne...men jag börjar bli stressad & börjar fundera på att hjälpa dem på traven. Har gått så himla lång tid nu ju...hjälp! Vad gör jag???

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Vågar jag glänta på kläckaren & hjälpa till?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-20 kl 21:30 »
I våras kläckte jag ägg för första gången då. 70 st kom ut, 2 med min hjälp. Dom 2 var dom enda som dog första veckan och tills nu.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Ilse

  • Gäst
SV: Vågar jag glänta på kläckaren & hjälpa till?
« Svar #2 skrivet: 03 sep-20 kl 08:29 »
Jo, det är väl just så Mattias..
Jag motstod lusten att glänta på kläckaren & gick och lade mig istället. I morse möttes jag av att samtliga äggisar hade kläckts till, tillsynes starka och duniga kycklingar  Yess Ett 100% igt kläck får jag ju ta och vara nöjd över ändå, så nu kan (kanske) den här "hönsmamman" lugna ner sig något  :D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vågar jag glänta på kläckaren & hjälpa till?
« Svar #3 skrivet: 03 sep-20 kl 08:57 »
Jo, det är väl just så Mattias..
Jag motstod lusten att glänta på kläckaren & gick och lade mig istället. I morse möttes jag av att samtliga äggisar hade kläckts till, tillsynes starka och duniga kycklingar  Yess Ett 100% igt kläck får jag ju ta och vara nöjd över ändå, så nu kan (kanske) den här "hönsmamman" lugna ner sig något  :D

Det finns en massa talesätt att ta till när det gäller att ha is i magen.
Ta't lungt ta en toy.
Eller sitt lungt i vagnen.
Eller skynda inte så fort.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ilse

  • Gäst
SV: Vågar jag glänta på kläckaren & hjälpa till?
« Svar #4 skrivet: 03 sep-20 kl 18:32 »
Ett förbättringsområde sannerligen...
det där med is i magen  ;D

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Vågar jag glänta på kläckaren & hjälpa till?
« Svar #5 skrivet: 05 sep-20 kl 10:58 »
jag brukar alltid slänga över en handduk eller liknande när första har kläckt, då yrar inte de som kläcks runt lika mycket och trampar på äggen.

jag tycker det i många fall kan dröja upp till ett dygn från att första är ute tills de andra börjar komma ut.

Öppna ska man inte göra då sabbar man de med hålslag, då försvinner fukten direkt och de torkar ihop och hade de inte problem innan så fick de det på bara en väldigt kort stund.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare
peterm, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser