Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Era bästa tips inför kräftfisket  (läst 5490 gånger)

Torpar_student

  • Inlägg: 10
    • Uppland
Era bästa tips inför kräftfisket
« skrivet: 07 aug-19 kl 10:55 »
Hej, vi är äntligen en bra bit in i Augusti och kräftfisket är ett faktum. Jag har själv fiskat kräftor sedan barnsben i den lilla sjön vi bor bredvid, där fiskeklubben arenderar ut fiskezoner varje år. Vi brukar själva snitta runt 50 kräftor per år. Men vi kan se på statistiken att det är familjer som får upp mot en 120 kräftor per kväll. Därför så undrar jag ifall det finns lite tips för att öka fiskelyckan lite :)

Själv så fiskar vi alltid med mört som vi fiskar under sommaren och fryser in. Vi brukar slänga i burarna vid 17, och sedan sker vittring vid tio, midnatt, kl 3, och en sista gång vid kl 6. Vi brukar lägga i burarna nära öarna som finns i sjön, där det är lite stenigt och där många tegelpannor har slängts i utav klubben.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Era bästa tips inför kräftfisket
« Svar #1 skrivet: 07 aug-19 kl 12:50 »
Är nog platsen där burarna ligger och mängden burar som avgör.
Går att testa med att ni låter betesfisken surna innan. Så den inte är färsk.
Mycket beror ju på vad ni har tillgång till. Jag skulle tycka att lever borde vara rena godiset för kräftorna.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Era bästa tips inför kräftfisket
« Svar #2 skrivet: 07 aug-19 kl 13:24 »
När man är ute och dyker kan man se hur de hålls vid bra platser, det är ju inte så kul att vara kräfta mitt ute på platt sedimentbotten. Men man kan även se hur de vallfärdar till burar, så jag tror att de trots allt går en bit för en död fisk.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Era bästa tips inför kräftfisket
« Svar #3 skrivet: 07 aug-19 kl 14:08 »
Här sa de gamle att enda betet för kräfta var ekorrkött. Men när jag fiskar här använder jag strömming och regnbåge. Regnbågen är odlad i samma vatten, man måste tänka på smittor speciellt i vatten med flodkräfta. Regnbågen har varit fryst och tas fram och får surna, den brukar stinka hiskeligt och rinna som smör mellan fingrarna så svår att beta med. Fingrarna stinker rutten fisk i dagar trots plasthandskar


Torpar_student

  • Inlägg: 10
    • Uppland
SV: Era bästa tips inför kräftfisket
« Svar #5 skrivet: 08 aug-19 kl 00:10 »
Roligt klipp :D Märks att gossen inte gillar storstadsbor
Kom att tänka på den här:

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1133237?programid=1602

Väl värd att lyssna på!

Torpar_student

  • Inlägg: 10
    • Uppland
SV: Era bästa tips inför kräftfisket
« Svar #6 skrivet: 08 aug-19 kl 00:11 »
Tack för alla tips, uppskattar dem verkligen. Då får vi se ifall vi får mer det här året. Jag återkommer

ingela wallentin

  • Inlägg: 25
    • -
Era bästa tips inför kräftfisket
« Svar #7 skrivet: 08 aug-19 kl 04:08 »
Alla ni som fiskar och tillagar kräftor  Jordbruksverket:
”Skydd av kräftor
När du fångar och håller kräftor omfattas de av djurskyddslagen och ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande. Det gäller exempelvis vid transport, förvaring och skötsel av kräftor. Läs mer om djurskydd i djurskyddslagen som finns under rubriken Bestämmelser”

Antar att det också gäller när man tar livet av dem? Att aldrig lägga flera än en i taget i kokande vatten tex.. hur brukar det gå till nu för tiden?
« Senast ändrad: 08 aug-19 kl 04:20 av ingela wallentin »

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Era bästa tips inför kräftfisket
« Svar #8 skrivet: 08 aug-19 kl 10:19 »
Färsk mört funkar bäst tycker jag..Se till så att buren hamnar plant på botten.. I strömmande vatten ska buren ligga längs strömmen. Kräftorna håller till i steniga partier eller kring död ved i vattnet. Det finns mycket snack kring kräftbete.. grodor.. ekorre eller svedd katt mm.. men mört funkar utmärkt.. skulle jag prova nåt annat så hade jag kört på fet fisk..
Fjäderfän och kaniner

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Era bästa tips inför kräftfisket
« Svar #9 skrivet: 08 aug-19 kl 10:23 »
Det absolut viktigaste är dock att se till att man inte råkar föra över kräftpest till vatten där det finns flodkräftor.

nyhem

  • Inlägg: 34
    • Ångermanland
SV: Era bästa tips inför kräftfisket
« Svar #10 skrivet: 05 okt-19 kl 21:35 »
Hej!

Flodkräftor lever ner till fyra meters djup. De sätter igång sitt födosök vid ett-tvåtiden om dagen. Ju mer klockan vandrar framåt, ju grundare kommer de. Nån gång efter midnatt, börjar de söka sig tillbaka till viloplatserna sina.
Detta kanske kan vara en ledtråd, till ett mer spännande och ”tonnage mässigt” mer givande fiske. Exprementera lite och lär känna ”era kräftvatten.

Bete; det är lukt som ”sladdrar och informerar, om föda i vattnet. Fett för med sig lukt längre sträckor,( har jag fått för mig). Alltså fet fisk sprider sig bättre än mager. Strömriktningen för med sig lukten. Var är det bäst att börja fiska? Kanske tänka flera dagar framåt.
Ruttet agn, tja, ska ju äta dem efter att de är bärjade. Fassan berättade att, de en gång i barnaåren prövade med terpentin. Funkade djävligt bra. Massa massa kräftor. Men det stank överallt och de var inget att äta. Det var en ytterlighet. Men varför mata med ruttet agn? Det vill jag inte ha i mina kräftor. Visst de är oxå till viss del asätare. Men nej tack! Det går nog att, tänka ut nått trevligare att locka dem med.

Bästa och trevligaste är att, tänka ut egna strategier i fisket och pröva sig fram. Intressant är oxå att föra egen statistik från år till år.

Sen att tänka på de små kräftorna. Hur ge dem goda uppväxtplatser och skydd.

Vid eventuell sumpning av kräftor. Så tänk på att, de är till största delen växtätare. Lite sly funkar. Men det syns på kräftor om de varit sumpade. De får en lite blåare färg då. Detta beroende på tid. Pröva och se.

Hur få kräftorna att, gilla att vara där ni fiskar dem?
Det ör skoj att skapa sina fiske platser.

Signalkräftor kan gå djupare är flodkräftor.

För övrigt finns det en del att läsa om kräftor. Sök på nätet eller i böcker.

Skriver inte detta i augusti. Men de finns där i vattnet nu oxå. Under leken tycker de flesta att, handjuren inte är så delikata. Det är väl för att mjölken inte ser skoj ut.

Shit fiske

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Era bästa tips inför kräftfisket
« Svar #11 skrivet: 06 okt-19 kl 08:50 »
Minns tiden från barndomen då man gick och plockade kräftor. Hittade en död öring bakom en sten. Väldigt grunt var det också där. Tror jag fyllde halva hinken vid den öringen. Stora rejäla kräftor. Normalt fick man ju nästan plocka en hel vecka innan man fick sig ett kok.

Minns en bäck som rann mellan 2 åkrar. En fick gå på land med hinken. Den andra gick i vattnet med lampan. Det var så djupt att man näsan fick dyka efter dom. Men kul var det! Har inte haft så kul i vuxen ålder som just under tonårens kräftfiske.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Bonnpôjken

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Era bästa tips inför kräftfisket
« Svar #12 skrivet: 22 jan-20 kl 11:33 »
Jag har en grävd damm på min mark på cirka 0,5 hektar, som djupast 4,5 meter med kräftor i. Jag brukar fiska med all sorts vitfisk men har mer och mer börjat använda abborre och gädda pga att jag oftast får upp dessa när jag fiskar kräftbete i intilliggande vattendrag. Senaste fisket hade jag dock ingen betesfisk men prövade slaktrens från bockajakten alltså rådjur. Fungerade förvånansvärt bra. Fördelen med abborre, gädda och framförallt slaktrens är att man kan fiska flera gånger på samma bete. Vitfisken faller så lätt sönder och man brukar få agna om efter varje vittjing.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser