Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?  (läst 12749 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #80 skrivet: 02 apr-23 kl 09:24 »
Bromsarna verkar som du säger ha det irriterande problemet att fastna i styrningarna, konstruktörerna har nog missat det där med salt. Men att i stort sett bara ha bromsstrul kan jag leva med.

Man skall nog köra snällt med vissa bilar för att de skall hålla. Här har jag nyligen köpt en systerbil till I20en (som snart gått 30 000) efter alla positiva mil med den. Det blev en Kia Ceed med samma grundmotor som I20, men uppskrämd till 128 hästar. Drar en deciliter mer per mil och känns lite övertrimmad jämfört med de balanserade 90 i den andra motorn, men jag hoppas den kommer att bli en favorit den med och hålla länge. Risken finns ju att de inte dimensionerat efter det ökade effektuttaget. Men nu när jag kör så blir det sällan uttaget mer än 30 hästar ;D

Både fördel och nackdel att köpa en bil som gått långt.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #81 skrivet: 03 apr-23 kl 12:20 »
Har Micran blivit av med de växellådsproblem som fanns på tidigare årsmodeller?  För ett antal år sedan var det ett stort bostadsbolag här som hade köpt in Micror som fastighetsskötarna åkte omkring i. Deras verkstad hade fullt upp med växellådsrenoveringar, framför allt lagerbyten. SKF höll bättre än originallagren men det blev inte riktigt bra driftsäkerhet ändå. Som synes tidigare i denna tråd, tycks transmissionsproblem ha varit en följetong på många Nissanmodeller.

En erfarenhet jag har rent allmänt av japanska bilar är att man måste plocka isär bromsoken och fetta in glidpinnarna minst två gånger om året (t ex då man byter mellan sommar- och vinterdäck) för att de inte ska kärva fast och orsaka anliggande broms eller snedslitna bromsbelägg. Skulle bilen ha trumbromsar bak kräver de också regelbundet underhåll, det är inte som med europeiska 90- och 00-talsbilar där trumbromsar sköter sig helt och hållet själva åtminstone de första 20000 milen.

Våran har gått över 13 000 nu och inga problem med varken bromsar eller växellåda trots att vi inte gör något åt bromsarna. Vi har dock aldrig handbromsen i när bilen står hemma om det nu påverkar.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #82 skrivet: 03 apr-23 kl 23:59 »
Har Micran blivit av med de växellådsproblem som fanns på tidigare årsmodeller?  För ett antal år sedan var det ett stort bostadsbolag här som hade köpt in Micror som fastighetsskötarna åkte omkring i. Deras verkstad hade fullt upp med växellådsrenoveringar, framför allt lagerbyten. SKF höll bättre än originallagren men det blev inte riktigt bra driftsäkerhet ändå. Som synes tidigare i denna tråd, tycks transmissionsproblem ha varit en följetong på många Nissanmodeller.

--------------------------------


Generell fundering kring företags-jobbilar, utifrån erfarenhet från ett helt arbetsliv: de slits mycket hårdare än privatägda bilar. Jobbilar kan ha mellan 5 och 20 olika förare, alla med olika körstil. Och det behöver inte vara att förarna är uttalat vårdslösa.

Däck som behöver bytas efter halva körsträckan jämfört med 'vanliga' privatägda/körda bilar. Drivaxlar som lägger av men inte gör det på privatägda o s v.

Ifall företagsbilarna kontinuerligt går i urbana miljöer med korta körsträckor och många stopp blir påfrestningarna större.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #83 skrivet: 05 apr-23 kl 07:37 »
Just nu lutar det åt att vi gör oss av med alla bilarna och satsar på en BMW X3 från 2011, disel. Kändes som en bra kompromiss för oss som kör långa sträckor motorväg/landsväg och sen avslutar turen med att knixa in oss på en dåligt plogad skogsväg med släp. Så erfarenheter och tips på vad vi ska vara extra obs på innan en affär tas tacksamt emot!

Sent from my E5823 using Alternativ.nu mobile app

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #84 skrivet: 05 apr-23 kl 19:06 »
Just nu lutar det åt att vi gör oss av med alla bilarna och satsar på en BMW X3 från 2011, disel. Kändes som en bra kompromiss för oss som kör långa sträckor motorväg/landsväg och sen avslutar turen med att knixa in oss på en dåligt plogad skogsväg med släp. Så erfarenheter och tips på vad vi ska vara extra obs på innan en affär tas tacksamt emot!

Sent from my E5823 using Alternativ.nu mobile app
Helt ok val.
Dock är det mer landsväg i den bilen än dålig skogsbilväg.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #85 skrivet: 23 jul-23 kl 15:56 »
Å nu har vi sålt alla bilarna. [emoji23] Lite svettigt just nu helt utan bil.

Sent from my E5823 using Alternativ.nu mobile app

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #86 skrivet: 23 jul-23 kl 16:59 »
Å nu har vi sålt alla bilarna. [emoji23] Lite svettigt just nu helt utan bil.

Sent from my E5823 using Alternativ.nu mobile app
Oj.....
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #87 skrivet: 24 jul-23 kl 09:19 »
Min senaste bil, en saab 900, är väldigt lättmeckad tycker jag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 4 användare (1 dolda)
Garaban, ärt, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser