Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med elnät?  (läst 5122 gånger)

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Det här med elnät?
« skrivet: 02 sep-16 kl 19:01 »
Alltså, jag måste bara fråga... Vi måste göra något åt vår fårhage för den tid i år som de ska gå där, till mitten av oktober. Jag har funderat mycket och kommit fram till att jag skulle ha el-nät trots kostnaden, för att det går att flytta och är lättjobbat. Men så gick jag in och läste ett antal trådar här innan jag skulle beställa, och det låter ju helt horribelt med får som fastnar mellan maskorna i elnät??!!! Varför finns dom över huvud taget??!!!

Jag har fina, ordentliga permanenta stolpar med fyra eltrådar med bra ström och jordning idag och halva flocken befinner sig ändå konstant på fel sida. De har bra med mat i hagen och hagen är stor. De kanske vill ha annat gräs eller variation och det har jag men då måste det som sagt hägnas in. Jag har inte traditionellt fårnät eller stål-/aluminiumtråd för att jag har växelbete med bl a häst och det vill jag helt enkelt inte ha det då. Jag såg en fördel med att ha ett flyttbart nät så att jag kan få avbetat där jag vill utan att behöva sätta stolp precis överallt. Kostnaden för elnätet känns rimlig i jämförelsen med kostnaden för stolp och den totala trådlängden om man ska ha fyra trådar.

Jag vet att det redan finns 100 trådar i ämnet men kan någon förklara varför det finns elnät till får (och getter!) om de nu riskerar att fastna och dö av upprepade elstötar??!!! Jag vill utesluta den här möjligheten helt för just nu känns det hopplöst att lägga jobbet och pengarna på att sätta tråd i ny hage och sen smiter de där med...  För min sinnesros skull...

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Det här med elnät?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-16 kl 19:27 »
Jag har också varit intresserad men inte läst om otäckheterna som tydligen kan uppstå.

Men hur har du "skolat" in dina får på eltråden? då dom verkar sakna respekt för den...
Det är aldrig för sent att ge upp.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Det här med elnät?
« Svar #2 skrivet: 02 sep-16 kl 23:20 »
Jag har också varit intresserad men inte läst om otäckheterna som tydligen kan uppstå.

Men hur har du "skolat" in dina får på eltråden? då dom verkar sakna respekt för den...

Dom är inte särskilt inskolade alls. Vi har dom åt en granne och dom betar åt oss som gengäld. Grannen har väl "stålvajer" med el i. Föregående år har det gått  jättebra. I år är det samma del av flocken som bryter sig ut hela tiden.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Det här med elnät?
« Svar #3 skrivet: 02 sep-16 kl 23:21 »
Om du har fyra trådar i stängslet, så prova om fåren får mer respekt för det om du jordar en av dem (t ex den andra nedifrån) och har spänning på de övriga tre. Om man har spänning på alla trådar så känner fåren inte av det så mycket om marken är torr och väl isolerande närmast stängslet.

Förr i tiden var det, åtminstone i Sverige, förbjudet att använda nät i elstängsel just pga risken att djur eller människor fastnar. Men reglerna har tydligen blivit mer släpphänta på senare år. Dock är ett krav, vad jag har förstått, att man måste ha en modern "intelligent" stängselapparat som kan känna av den ändring i belastning som uppstår om någon eller något fastnar i stängslet, och då stänger av. Möjligen kan man också klara sig om man har en tillräckligt klen (låg utenergi) stängselapparat.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Det här med elnät?
« Svar #4 skrivet: 03 sep-16 kl 00:41 »
Ja, olycksrisker med elnät finns. Både för fåren och för eventuellt vilt, som kan trassla in sig ordentligt i värsta fall..

Elnät till får används huvudsakligen till väldigt tillfälliga inhägnader. T.ex. en grupp slaktlamm som ska gå på en återväxtvall under en kort tid (en vecka eller så) eller som en avdelare inom ett redan stängslat område när man tillämpar "stripbetning", och alltså flyttar avdelaren efter bara några dagar.

Men om nu inte fåren respekterar eltråden (elrep eller band antar jag?) så beror det på något:

Det vanligaste är att det kan vara för lite volt och för dåliga stötar i trådarna. Har du mätt med voltmeter? Mät på flera ställen, det kan finnas avbrott i repet.
Absolut minimum för får är 3000-4000 volts spänning och ett aggregat som kan ge stötar på 8-10 joule. Ju mer päls fåren har, desto mer "sprutt" behövs det. Äldre tackor med lamm är oftast väldigt god respekt för stängseltyper de är vana vid, det kan gå i veckor utan att rymma fast elen inte fungerar, en grupp bagglamm kan det vara värre med.

Fungerar jordningen som den ska?
I stora delar av sydöstra Svealand och östra Götaland är det torrare i marken än normalt, så jordningen, som kanske fungerat bra tidigare år, kan vara mycket sämre i år. Och med dålig jordning blir det dåligt med ström i stängslet.

Sitter den nedersta tråden på lagom låg höjd för de djur som går i hagen, eller har det uppstått svackor i marken som inte funnits tidigare år, som fåren kan krypa under?
Nedersta tråden ska sitta ca 25 cm över marken överallt, i praktiken blir det 20 cm lite här och där och kanske 28 cm när det är som högst. Det fungerar för alla storlekar på får.

Elrep och elband består av ett syntetmaterial med ett antal ledare i. Syntetmaterialet bryts ner av UV-ljuset ganska fort, och ledarna är tunna och går väldigt lätt av på många ställen, det räcker med väder och vind, olika knutar och vridningar bryter av ledarna. Att skarva eltråd eller band genom att knyta kommer att bryta av ledare. Efter bara några få år, kommer repet/bandet att leda väldigt mycket sämre än det gjorde från början. Och elrep och band leder dåligt redan när det är nytt, de allra bästa kvalitéerna leder lite sämre än än galvad metalltråd, de normalbra kvalitéerna betydligt sämre.
En faktiskt livslängd på elrep eller band, med bibehållen ledningsförmåga är tre till fyra år. Repet i sig, som ett rep, håller ganska länge, men det kanske inte kommer speciellt mycket ström i det.

Sedan är det en myt eller vandringssägen, att man ska ha band eller elrep till hästar "för de ser inte eltråd", och kommer att springa igenom.
Hästarna ser galvade eltrådar utmärkt, och har man fyra eltrådar finns ingen anledning att ha rep eller band. De enda som springer på stängslet är möjligtvis nyfödda föl de allra första timmarna, men de springer lika gärna på trästaket, elrep, band eller metalltrådar...Hästar med synnedsättning oräknade då sådana hästar ska nog helst ha trästaket.

Är man ändå orolig för synligheten av metalltråd och ska använda samma hagar för hästar och får, sätt då bra metalltråd som de nedersta två-tre trådarna (välspänd HT-tråd, spänns med fjädrar) , och elrep av premium kvalitet (lågt ohm-tal) som den översta tråden.

Skaderisken är mycket stor om en häst trasslar in sig i ett elrep eller elband, eftersom dessa inte går av. Spända metalltrådar av HT-typ går av istället, precis där hästen går igenom, och det blir ofta inga eller små skador.

Vi har haft hästar och får på samma beten (inte samtidigt), som varit stängslade med 5 trådiga rovdjursavvisande stängsel med väl spänd HT-tråd i ca 15 år nu. Fåren rymmer i princip aldrig, en bagge har hoppat över stängslet för att komma till tackorna en höst. Två gånger har en mycket speciell häst vi hade för många år sedan, gått igenom stängslet, han var alltför knuten till en annan häst, och försökte rymma till denna. Inga skador på hästen alls. Stängslet fick vi laga förstås. Efter dessa två rymningar, så försökte han aldrig mer rymma. Ingen annan häst har visat tecken på problem med att uppfatta stängslen eller försökt ta sig igenom stängslet.

Våra föl föds också ute i de här hagarna, och den första timmen ungefär, när de kryper och lär sig gå, så har de verkligen "nollkoll" på vart de tar vägen. Jag brukar vara med och hjälpa stona att övervaka fölen så att de inte kryper in i lösdriftens väggar eller vinglar in i stängslet...

I hagarna har det funnits: Nordsvenska brukshästar, Araber, engelsk fullblod, travare, och diverse ponnier b-d. Vi hyrde ut stallplatser och sommarbete förr om åren.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Det här med elnät?
« Svar #5 skrivet: 03 sep-16 kl 11:15 »
Tack! Det där med elnät är helt avfärdat nu, skönt att kunna släppa det och fokusera på att få det riktiga jobbet gjort istället  :)

Bra råd, jag ska gå över mina stängsel igen. De är ju rätt nyuppsatta (efter arbetet med att ta bort kilometervis med insnärjt fårnät, ha ha) och är egentligen gjorda efter konstens alla regler. Spänningen har dalat senaste tiden och som ni skriver och som jag läst mig till i tidigare trådar kan det höra ihop med torkan. Absolut inga sådana problem förra året då hagarna mer liknade sumpmark, vilket jag svor över då. Ska kolla jordningen också. Och jorda en av trådarna kan jag absolut göra. Mätaren visar närmare 6 på de flesta ställen, men tidigare var det 8,5 överallt.

Jag ska börja med grindarna, för min teori är att det är där de smiter ut. Jag har använt elastiska trådar (ja, skratta ni...) eftersom jag passerar flera gånger varje dag och ofta med häst. Trodde inte att får var så smarta att de kan skilja på tråd och tråd. Känns lite surt att behöva lyfta av fyra hårt spända trådar varje gång men det får bli en tillfällig lösning och funkar det så blir det riktiga grindar.

Jag kanske får omvärdera det där med metalltråd i hagarna. Men jag har valt elstängsel utifrån ledningsförmåga och brottstyrka och de går av om något händer, det är det som är det fina med dom :)

Det tar ju lite tid att klura ut hur man vill använda marken och jag har inte riktigt kommit till skott med de sista hagarna eftersom jag inte riktigt får ihop hur jag ska kunna få till bra passager för traktor, hästar och förbipasserande människor och samtidigt ha fungerande el och inte så mycket röjningsarbete. Jag får fortsätta att klura. Just nu drömmer jag om rejäla, rymningssäkra trästaket med riktiga grindar...


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Det här med elnät?
« Svar #6 skrivet: 03 sep-16 kl 13:26 »
Tänk på att får kan fastna och dö även i vanliga nät, extremt ovanligt, har bara sett det en enda gång på riktigt, vad som då hänt var att det hoppat upp på nätet av någon anledning och sedan kanat ned med frambenen mellan maskorna (som var mycket stora) så att det inte kunnat stödja sig på bakbenen för att ta sig loss, annars någon gång när de försökt att krypa under och fastnat med benen, även det var ett icke elektriskt stängsel, såg det bara något dygn efter att det måste ha inträffat (var på ett hägn som avskärmar en plantering långt inne i skogen, inget man normalt tänker på, fårhagen kollar jag naturligtvis dagligen, kanske var 6e timma i samband med den vanliga skötseln), men det var för sent och fåren var stendöda vid båda tillfällena då jag fann dem, jag vet inte exakt vad de dött av då det som sagt inte går någon el i viltstängslena och nätet är av metall (det är avsett för hjortar och älgar, inget av dessa djur har råkat ut för någonting liknande med de stängslena, jag har en gång funnit en död hjort intrasslad i nätet, men när jag undersökte honom närmare visade det sig att han dött på grund av blodförlust av en djup stickskada i bröstkorgen (troligen i samband med slagsmål med en annan hjort under brunsten gissar jag av skadan att döma, såg ut som ett sår av en horntagg under huden där när jag kontrollerade), så troligen hade han helt enkelt ramlat in i nätet och slitit sönder det i dödskampen efter stickskadan, sju sektioner med två och en halv meter högt nät av fjäderstål drog han sönder som om det vore tyg... Så det verkade inte vara nätet i det fallet.), men jag gissar på stressrelaterat.

 
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Det här med elnät?
« Svar #7 skrivet: 03 sep-16 kl 15:38 »
Tänk på att får kan fastna och dö även i vanliga nät, extremt ovanligt, har bara sett det en enda gång på riktigt, vad som då hänt var att det hoppat upp på nätet av någon anledning och sedan kanat ned med frambenen mellan maskorna (som var mycket stora) så att det inte kunnat stödja sig på bakbenen för att ta sig loss, annars någon gång när de försökt att krypa under och fastnat med benen, även det var ett icke elektriskt stängsel, såg det bara något dygn efter att det måste ha inträffat (var på ett hägn som avskärmar en plantering långt inne i skogen, inget man normalt tänker på, fårhagen kollar jag naturligtvis dagligen, kanske var 6e timma i samband med den vanliga skötseln), men det var för sent och fåren var stendöda vid båda tillfällena då jag fann dem, jag vet inte exakt vad de dött av då det som sagt inte går någon el i viltstängslena och nätet är av metall (det är avsett för hjortar och älgar, inget av dessa djur har råkat ut för någonting liknande med de stängslena, jag har en gång funnit en död hjort intrasslad i nätet, men när jag undersökte honom närmare visade det sig att han dött på grund av blodförlust av en djup stickskada i bröstkorgen (troligen i samband med slagsmål med en annan hjort under brunsten gissar jag av skadan att döma, såg ut som ett sår av en horntagg under huden där när jag kontrollerade), så troligen hade han helt enkelt ramlat in i nätet och slitit sönder det i dödskampen efter stickskadan, sju sektioner med två och en halv meter högt nät av fjäderstål drog han sönder som om det vore tyg... Så det verkade inte vara nätet i det fallet.), men jag gissar på stressrelaterat.
  :o  :o :o Jisses! Kollar mina fyra gånger om dagen, men ändå. Vad har jag gett mig in på..?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Det här med elnät?
« Svar #8 skrivet: 03 sep-16 kl 19:31 »
Skall väl då sägas att detdär jag sade gäller en period av över 35 år och en besättning på över 150 djur (Dessutom mufflon som flänger runt som vantar jämfört med tamfår)...

Har de bara mat och friskt vatten så klarar de sig mycket, mycket, länge utan tillsyn, bara det att jag utför andra arbeten där också för gårdens skötsel och då brukar jag gå förbi och titta till dem, men brukar som regel inte hända så mycket i fårhagen mer än att de har flyttat sig några meter åt endera hållet, typ...

Under hela mitt liv jag skött får har jag inte ens vetat om att de ens kunde fastna i elstängsel fören nu, så jag tror att man skall ha en god portion otur om det händer.
Mina getter hade ett stängsel av återanvänt viltnät i överdelen och ingen av dem fastnade en enda gång i det under hela deras livstid, trots att de klängde och klättrade mycket på det (jag tog in dem på kvällarna så skulle ha sett det om det inträffat...). Enda gången någonting mer seriöst hände var när en av dem hoppade upp på en stålkorg och fastnade med ett ben, men jag var där då och skar loss henne så det stannade vid en vrickning och då fastnade hon ändå riktigt ordentligt, men det var som sagt en fyrkantig stålkorg (som jag genast tog bort efter detta den hängde en god bit upp i en nylonlina då jag förvarade foder i den, men får hoppar inte upp på saker sådär som getter och det var mer en slump vad det var tror jag)) och inte ett nät.





« Senast ändrad: 03 sep-16 kl 19:40 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Det här med elnät?
« Svar #9 skrivet: 04 sep-16 kl 20:36 »
Skall väl då sägas att detdär jag sade gäller en period av över 35 år och en besättning på över 150 djur (Dessutom mufflon som flänger runt som vantar jämfört med tamfår)...

Har de bara mat och friskt vatten så klarar de sig mycket, mycket, länge utan tillsyn, bara det att jag utför andra arbeten där också för gårdens skötsel och då brukar jag gå förbi och titta till dem, men brukar som regel inte hända så mycket i fårhagen mer än att de har flyttat sig några meter åt endera hållet, typ...

Under hela mitt liv jag skött får har jag inte ens vetat om att de ens kunde fastna i elstängsel fören nu, så jag tror att man skall ha en god portion otur om det händer.
Mina getter hade ett stängsel av återanvänt viltnät i överdelen och ingen av dem fastnade en enda gång i det under hela deras livstid, trots att de klängde och klättrade mycket på det (jag tog in dem på kvällarna så skulle ha sett det om det inträffat...). Enda gången någonting mer seriöst hände var när en av dem hoppade upp på en stålkorg och fastnade med ett ben, men jag var där då och skar loss henne så det stannade vid en vrickning och då fastnade hon ändå riktigt ordentligt, men det var som sagt en fyrkantig stålkorg (som jag genast tog bort efter detta den hängde en god bit upp i en nylonlina då jag förvarade foder i den, men får hoppar inte upp på saker sådär som getter och det var mer en slump vad det var tror jag)) och inte ett nät.

Tack för det, då hoppas jag att vi inte råkar ut för något otäckt de här första åren i alla fall :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Det här med elnät?
« Svar #10 skrivet: 04 sep-16 kl 20:40 »
Svårt att sia om sådant, som vanligt är ju största risken även med djur det där med "att halka i duschen" dvs vardagliga saker som man inte kan förutsäga på förhand men tycker hade varit enkelt att förebygga när man står med facit i hand så det är ingen större mening med att oroa sig för mycket tycker jag...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Det här med elnät?
« Svar #11 skrivet: 04 sep-16 kl 20:54 »
Till er som varit så snälla att svara vill jag bara berätta att helgen har gått till stängslet och jag har gjort en grundlig felsökning som började med jordningen och så har jag plockat ned tråden i etapper för att reda ut hur strömmen beter sig innan vi till sist har utökat hagen.

Kort och gott så satt några hundra meter av förra gårdsägarens tråd kvar. Det funkade tidigare och jag fattar inte hur, men det var den som sänkte spänningen i hela hagen. Jag måste ha kopplat runt den på något sätt de andra gångerna jag utökat hagen, märkligt.

Men det känns rätt bra att ha rett ut det. Glad för att vi tog tag i problemet istället för att köpa elnät för massor av pengar som jag förr eller senare skulle insett faran med. Stort tack för snabba och bra svar!  :-*

Sen återstår det väl att se om fåren tappat respekten för elen. Grindarna är i alla fall bytta..  (:)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Det här med elnät?
« Svar #12 skrivet: 11 okt-16 kl 18:53 »
Jag har nu sett mina lamm flytta och då fått lära sig det här med elnät, det funkade utmärkt och jag blev lite intresserad på att köpa några inför vårens betesplanering (eller avsaknad av)...

Samt att jag även har planer för gris, då är det bra att enkelt kunna flytta hagen tänker jag.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Leatherface

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Det här med elnät?
« Svar #13 skrivet: 12 okt-16 kl 19:11 »
Hej
Du har med största sannolikhet en "utbrytar" ledartacka i den gruppen som rymmer och lockar med sej dom andra. Lokalisera denna och gör dej av med henne så slipper du med STÖRSTA sannolikhet problemet!
Vis av egen erfarenhet


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Leatherface

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Det här med elnät?
« Svar #14 skrivet: 12 okt-16 kl 19:12 »
Ojsan! Nu svarade jag utan att läst genom hela tråden. Sorry!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Det här med elnät?
« Svar #15 skrivet: 07 jul-17 kl 21:33 »
En dålig erfarenhet har nu uppstått med dessa elnät.

Då jag behövde fixa lite i hagen så stängde jag av elen. Och eftersom ingen har fröskt rymma eller hade någon vettig anledning att byta hage pga fodertillgång så lät jag elen vara avstängd. Men sen så en dag så såg jag att en stolpe på nätet pekade lite snett, och där i gräset låg också ett lamm.

Lammet hade stoppat in huvudet i en maska och sedan brottats och då lyckats vrida åt det så att strypningen var nära men där satte jag stopp för det projektet. En bra sak är ju att elen inte var på men kanske lammet aldrig hade gått nära om där var el påkopplat...svårt att veta. Vid torr väderlek så kan det ju bli svag effekt i nätet och då tappar dom snabbt respekten om gräset ser riktigt gott ut på andra sidan. Lammet lever och elen är på igen.

Så ett minus är ju att fåren kan lyfta nätet och snurra runt dte på konstiga sätt och då sätta sig ännu mer i knipa. Att stoppa in huvudet i stålnät är ju dumt men förhoppningsvis följer inte nätet med när dom börjar kämpa sig loss. Ett trasigt öra pga ID-bricka är väl största risken då...
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser