Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mata fåglar på vintern?  (läst 3441 gånger)

Feather

  • Inlägg: 24
    • Västerbotten
Mata fåglar på vintern?
« skrivet: 08 feb-15 kl 09:23 »
Hej, jag söker råd i hur man ska mata fåglar på vintern. De var här i början av vintern, men sen blev det ett glapp mellan gamla talgbollen och de nya. (Kan tänkas att den först talgbollen följde med fulla studenter hem, den gick upp i rök med nät och allt.) Nu kommer de i alla fall inte och äter längre, de nya bollarna har suttit uppe i flera veckor.
Jag bor på bottenvåningen i ett hyreshus och bollarna hänger vid sidan av en gångväg. Förstår att de inte vill vara där om folk stör men den är faktiskt väldigt otrafikerad stora delar av dagen och stället dög ju tidigare i vintras. Det finns en katt i grannskapet, men den har bott här sedan jag flyttade in så den är inte ny heller. Bollarna hänger så katten inte kan smyga sig på den, det finns inget att gömma sig bakom. (Iofs är den vit så den har naturligt kamoflauge, men har inte sett spår av kattassar.)

Kan jag locka till mig dom igen? Hur?
I motsats till de flesta andra gillar jag skator, men har inte tänkt strössla sopor i trädgården.

Tacksam för tips

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Mata fåglar på vintern?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-15 kl 11:13 »
Talgbollar är inget vidare, de innehåller en massa mjöl för att de skall bli hanterbara i butiken.  Mata hellre med solrosfrön, jordnötter och fett (ister eller margarin), sedan kan man ev.komplettera med frukt (äpplen) och ev krossad havre för att locka koltrastar resp, gulsparvar

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Mata fåglar på vintern?
« Svar #2 skrivet: 08 feb-15 kl 12:23 »
Nu är det så att fåglarna har flera ställen att äta på.Så dom är kanske hos din granne.Jag har både frön ,talgbollar och jordnötter.Och när man tittar på fåglarna så kan man se att vissa bara äter av en sort.och lite beroende på väderlek äter dom olika med.Talgbollen har kunnat blivit tagen av en större fågel.En skata eller kråka.Och småfåglarna kanske inte gillade det sällskapet.Men har dom en gång lärt sig att det kan finnas mat hos dig så kollar dom om grannen har slut.

Feather

  • Inlägg: 24
    • Västerbotten
SV: Mata fåglar på vintern?
« Svar #3 skrivet: 14 feb-15 kl 12:15 »
Tack! Vilka bra svar :)
Jag har ju nu de talgbollar jag köpt så jag använder nog upp dem. Använder också torrfoder som kissen ogillar + bröd och liknande som jag inte tänkt äta upp. Brukar uppskattas av de större fåglarna, om de hittat hit. Men frukt och grönsaker är alltså bra? Är bra på äta upp sånt själv men kanske kan bjuda på det då och då...

Rubensgården

  • Gäst
SV: Mata fåglar på vintern?
« Svar #4 skrivet: 14 feb-15 kl 13:48 »
Der bästa är att inte stödmata fåglar alls. Men det är trevligt med de små liven. Ska man mata fåglar måste man göra det hela vintern. Kråkfåglar kan hissa upp en talgboll i snöret och sedan flyga iväg med hela bollen. Min största önskan är att bli vän med en korp men det lär aldrig hända.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Mata fåglar på vintern?
« Svar #5 skrivet: 11 okt-16 kl 11:14 »
Hej, jag söker råd i hur man ska mata fåglar på vintern. De var här i början av vintern, men sen blev det ett glapp mellan gamla talgbollen och de nya. (Kan tänkas att den först talgbollen följde med fulla studenter hem, den gick upp i rök med nät och allt.) Nu kommer de i alla fall inte och äter längre, de nya bollarna har suttit uppe i flera veckor.
Jag bor på bottenvåningen i ett hyreshus och bollarna hänger vid sidan av en gångväg. Förstår att de inte vill vara där om folk stör men den är faktiskt väldigt otrafikerad stora delar av dagen och stället dög ju tidigare i vintras. Det finns en katt i grannskapet, men den har bott här sedan jag flyttade in så den är inte ny heller. Bollarna hänger så katten inte kan smyga sig på den, det finns inget att gömma sig bakom. (Iofs är den vit så den har naturligt kamoflauge, men har inte sett spår av kattassar.)

Kan jag locka till mig dom igen? Hur?
I motsats till de flesta andra gillar jag skator, men har inte tänkt strössla sopor i trädgården.
Tacksam för tips
Jag brukar köpa talgbollar till fåglarna men har aldrig gjort nån anordning hur de skall serveras.  Men så hade jag en gammal emaljerad kastrull som jag hittade i skogen.  Jag stickade en strumpa där jag kunde stoppa i bollarna och sätta fast strumpan i de rostiga hålen i botten på kastrullen.  Redan på första stället blev det en succe bland talgoxarna men när en satte sig på fönsterblecket och kolla in mig innanför rutan satte  jag upp  en stadig stör och riggade upp kastrullen på den istället.  Det ryms mest en pippi innuti kastrullen och så sitter kompisarna på tur nedanför.  Riktigt förvånad blev jag nyss hur en hackspett (vet inte vilken sort) hittade till kastrullen.

Talgoxarna är inte korkade för de känner igen talgbollarna igenom den stora plastförpackningen jag köpt på Granngården och när det är slut i kastrullen är det nån kreativ typ som sätter sig och hackar på plastlådan som står på bänken i utanför huset.  Hur hackspetten som brukar sitta i de stora gamla träden i angränsande hage kommit underfund med vad talgoxarna sysslar med kan man undra. 

Det skulle vara intressant om nån skata eller flera kom förbi och betedde sig på nåt intressant sätt.  I våras (maj) fanns det  många skvatterprostar (björktrastar) utanför i trädgården.  De drev en grannkatt till vansinne så att han inte ville vare ute.  Ägaren sköt med saltskott (salongsgevär?) för att freda katten och till slut tordes den gå ut.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Schnurrbart, Själv är bäste dräng, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser