Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  får djur säljas till köpare utan SE-nummer?  (läst 12078 gånger)

saharatwin

  • Inlägg: 103
    • Västerbotten
får djur säljas till köpare utan SE-nummer?
« skrivet: 04 nov-13 kl 20:06 »
Hej.
Får man sälja får med se-nummer till dem som inte har se-nummer. 
mvh Emma

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: får djur säljas till köpare utan SE-nummer?
« Svar #1 skrivet: 04 nov-13 kl 20:15 »
Nej
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

saharatwin

  • Inlägg: 103
    • Västerbotten
SV: får djur säljas till köpare utan SE-nummer?
« Svar #2 skrivet: 04 nov-13 kl 20:26 »
Okej. Hade tänkt mig ett mer utförligt svar :D men raka svar är ju tydliga  ;D
Skall kanske utveckla funderingen jag har.
Jag har en väninna som vill köpa ett bagglamm av mig. Hon har ej se-nummer, så då kan jag alltså inte sälja fåret till henne?
Jag ville undvika slakt och är glad att den ska få leva, men hon måste alltså då skaffa se-nummer för att få köpa baggen och allt ska gå rätt till.

mvh Emma

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: får djur säljas till köpare utan SE-nummer?
« Svar #3 skrivet: 04 nov-13 kl 20:36 »
Svaret är som sagt nej.
Du måste ju uppge var fåret har tagit vägen och fåret måste de ha koll på var det finns.
Att skaffa se-nummer är ju som du själv vet inte svårt så det är väl "bara" för henne att skaffa ett  ???
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

saharatwin

  • Inlägg: 103
    • Västerbotten
SV: får djur säljas till köpare utan SE-nummer?
« Svar #4 skrivet: 04 nov-13 kl 20:56 »
Jo självklart, skaffa se-nummer är ju enkelt,nu vill hon väl inte ha det av någon anledning så
då säljer jag helt enkelt inte baggen till henne! Vill inte ha något strul i systemet!

Blir till att fylla frysen istället!

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: får djur säljas till köpare utan SE-nummer?
« Svar #5 skrivet: 05 nov-13 kl 09:03 »
:) Har hon dessutom inte får sedan tidigare o bara ska ha ett får skulle jag aldrig sälja honom dit även om hon hade se-nr. Får är flockdjur! Det är ju inte heller svårt att skaffa se-nr och det kostar inget, förutom "gulaboken" som kostar nån spänn. Nej, utan sällskap passar han bättre i frysen, se-nr eller inte. :)
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: får djur säljas till köpare utan SE-nummer?
« Svar #6 skrivet: 05 nov-13 kl 10:56 »
Kanske blir hon drabbat av fårviruset på allvar när hon har får? ;)

Men ensam ska han inte vara.. frågan är dock om baggen inte kan vara din egendom även om han skulle stå med sällskap hos henne?  Varför är äganderätten så viktig?
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: får djur säljas till köpare utan SE-nummer?
« Svar #7 skrivet: 05 nov-13 kl 12:43 »
Kanske blir hon drabbat av fårviruset på allvar när hon har får? ;)

Men ensam ska han inte vara.. frågan är dock om baggen inte kan vara din egendom även om han skulle stå med sällskap hos henne?  Varför är äganderätten så viktig?

Det hör ju att låna ut djur men, platsen som fåret står på måste ändå ha ett produktionsplatsnummer. Vill inte "platsägaren" fixa det så får utlånaren göra det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fordson

  • Inlägg: 475
SV: får djur säljas till köpare utan SE-nummer?
« Svar #8 skrivet: 05 nov-13 kl 13:24 »
Visst får man väl sälja djur till folk utan SE? Men man kan inte räkna med några pengar från EU eller LS. Bryter mot tvärvilkoren skulle jag tro.
OBS! Jag uppmuntrar inte till detta beteende.....

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
SV: får djur säljas till köpare utan SE-nummer?
« Svar #9 skrivet: 05 nov-13 kl 13:38 »
Jag skaffade SE bara för att få köpa mina getter (skulle aldrig skaffat det annars), jag kommer inte att ansöka om bidrag eller någonting liknande utan har dem bara för min egen skull. Så jag tar för givet att du som har fåren i det här fallet följer reglerna, det är som sagt inte så himla svårt att skaffa sig ett SE som privatperson.
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

saharatwin

  • Inlägg: 103
    • Västerbotten
SV: får djur säljas till köpare utan SE-nummer?
« Svar #10 skrivet: 06 nov-13 kl 07:47 »
Ja absolut vill jag följa reglerna, därav min utgångsfråga.
Ensam blir han inte i mitt tycke.
Men har nu i allafall beslutat att det blir slakt, eftersom det är enklast men tråkigast.
Kan inte behålla honom själv.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: får djur säljas till köpare utan SE-nummer?
« Svar #11 skrivet: 06 nov-13 kl 23:30 »
@Fordson Nej man får inte sälja till någon som saknar SE nummer.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: får djur säljas till köpare utan SE-nummer?
« Svar #12 skrivet: 07 nov-13 kl 07:41 »
@Fordson Nej man får inte sälja till någon som saknar SE nummer.


detta står på jordbruksverkets sida: Frågor och svar om märkning, journalföring och registrering av får eller getter

fråga: Om jag säljer eller skickar djur till en plats som inte har något produktionsplatsnummer eller om jag inte vet vilket produktionsplatsnummer platsen har, hur ska jag rapportera till förflyttningsregistret då?
svar: Du ska undvika att skicka djur till platser som inte har något produktionsplatsnummer. Om du inte har kännedom om något produktionsplatsnummer ska du i första hand kontakta djurhållaren för platsen och höra om det finns något produktionsplatsnummer. I andra hand kan du skriva namn och adress till produktionsplatsen på rapporteringsblanketten.

Fordson

  • Inlägg: 475
SV: får djur säljas till köpare utan SE-nummer?
« Svar #13 skrivet: 07 nov-13 kl 14:49 »
Exakt: - "Du ska undvika att skicka djur till platser som inte har något produktionsplatsnummer"

Jag tror nog att det inte är direkt olagligt att ha ett mindre gäng oregistrerade får och sälja dom lite hur man vill. Det är om man förväntar sig EU-stöd tex man är tvungen att följa Jordbruksverkets regler om förflyttning etc.

Som sagt: Jag uppmuntrar inte till detta och gör det aldrig själv!

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: får djur säljas till köpare utan SE-nummer?
« Svar #14 skrivet: 07 nov-13 kl 17:05 »
Samtidigt har ju Jordbruksverket varit ute och skjutit omärkta kor. Inte pga EU-stöd utan för att de var omärkta och inte gick att spåra  eller fanns i några register.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: får djur säljas till köpare utan SE-nummer?
« Svar #15 skrivet: 07 nov-13 kl 17:55 »
Om jag säljer till gård utan SE-nummer så är ju djuren åtminstone märkta med mitt nummer så om någon smittsam sjukdom bryter ut kan jordbruksverket spåra djuren till min gård. Om jag däremot köper djur från gård utan SE-nr och kalvarna är omärkta så blir jordbruksverket väldigt arga om mina nya kossors födelseplats inte går att spåra bakåt ifall galna kosjukan skulle bryta ut på min gård.

calle4630

  • Inlägg: 55
    • Halland
SV: får djur säljas till köpare utan SE-nummer?
« Svar #16 skrivet: 18 nov-13 kl 08:29 »
Knipsa av öronbrickorna o sälj till din kompis.
I journalen kan ju bagglammet försvunnit ute på
Betet o inte hittats igen. Så är det många som gör
Bättre än o skriva hemslakt för då kan man få betala
Skatt för köttet även om man tar det själv.
Livet är fullt av möjligheter :)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: får djur säljas till köpare utan SE-nummer?
« Svar #17 skrivet: 12 dec-13 kl 17:42 »
detta står på jordbruksverkets sida: Frågor och svar om märkning, journalföring och registrering av får eller getter

fråga: Om jag säljer eller skickar djur till en plats som inte har något produktionsplatsnummer eller om jag inte vet vilket produktionsplatsnummer platsen har, hur ska jag rapportera till förflyttningsregistret då?
svar: Du ska undvika att skicka djur till platser som inte har något produktionsplatsnummer. Om du inte har kännedom om något produktionsplatsnummer ska du i första hand kontakta djurhållaren för platsen och höra om det finns något produktionsplatsnummer. I andra hand kan du skriva namn och adress till produktionsplatsen på rapporteringsblanketten.

Måste säga att registerenheten på sjv följer sina egna regler väldigt bra .

När man har sålt får till en person som har se nr men inte får registrerade på det nr ex fd mjölkbönder .Då får man ett brev där man skall bekräfta om man har skrivit rätt se nr .Är nr rätt ringer de till köparen och ber den personen anmäla får innehav på sitt nr.
Säljer man till folk utan se nr ,skriver man namn och adress på lappen som skickas in .
Jag har varit med om båda sakerna och det har då aldrig orsakat några eustöd avdrag och jag har en jävla massa eu kontroller.
Och det enda som ger avdrag är ju den förbannade ojämna bedömningen av betesmarksstödet.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

johan svensson

  • Inlägg: 77
SV: får djur säljas till köpare utan SE-nummer?
« Svar #18 skrivet: 12 dec-13 kl 19:46 »
Svar  JA

Jag tycker att du skall titta på blanketten får förflyttning från sjv.
Om jag minns rätt så står det på det pappret att vid uteblivet se nr skriver man namn och adress på ex baksidan och sedan postar man det .
Det är ju svårt att skriva namn och adress om man skall göra anmälan på nätet.
Hur enkelt som helst.
Johan

Rise

  • Inlägg: 49
    • Jämtland
    • Petrussiverts
SV: får djur säljas till köpare utan SE-nummer?
« Svar #19 skrivet: 14 dec-13 kl 23:22 »
Har dock för mig att man måste ha djur för att  kunna skaffa ett SE nummer, man kan ju inte skaffa det innan man har några djur, tänk om köpet aldrig blir av? Man kan ju planera att köpa djur i åratal men man kan väl inte skaffa SE nummer i förväg. Jag köpte mina får innan jag hade SE nummer men skaffade det så fort jag hade fåren på plats och det gick ju snabbt att få det och när jag fått det meddelade jag försäljaren.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 5 användare
xaelanar, Ibbe, JN, von tratt, Annica Nilsson

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser