Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  apparat/lampa för att genomlysa ägg  (läst 1064 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
apparat/lampa för att genomlysa ägg
« skrivet: 28 dec-20 kl 12:22 »
Behöver tips på apparat eller kraftig lampa för att genomlysa ägg som vi skall sälja på reko ring. Har ibland ägg, som är väldigt mycket blod i, och det är ju inte trevligt varken för oss eller de som köper äggen, så vi skulle vilja kunna lysa äggen för att utesluta dessa blodiga ägg.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: apparat/lampa för att genomlysa ägg
« Svar #1 skrivet: 28 dec-20 kl 14:22 »
Jag har en gammal sådan apparat. Den finns strax utanför Ljungby, sydvästra Småland. Kostar inget bara att hämta.
kretslopp

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: apparat/lampa för att genomlysa ägg
« Svar #2 skrivet: 02 jan-21 kl 21:36 »
Behöver tips på apparat eller kraftig lampa för att genomlysa ägg som vi skall sälja på reko ring. Har ibland ägg, som är väldigt mycket blod i, och det är ju inte trevligt varken för oss eller de som köper äggen, så vi skulle vilja kunna lysa äggen för att utesluta dessa blodiga ägg.

Jag skulle nog börja med att ta reda på vilken höna det är som inte mår bra och ta hand om den, visst det kan säkert vara bra att lysa äggen men om det är fullt med blod i dem tyder ju det på problem hos dina djur och då ska man nog vara försiktig med att sälja tills man löst det.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: apparat/lampa för att genomlysa ägg
« Svar #3 skrivet: 03 jan-21 kl 08:34 »
Blod i ägg kan också bero på att ägget är befruktat och ruvat en stund. Det har hänt mej många gånger. Därför när det är bakverk har jag slagit upp ägget i en kopp, för att se hur det ser ut, innan jag stjälpt det i smeten. Dom går också bra att äta ändå, det brukade bli omelett.
kretslopp

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: apparat/lampa för att genomlysa ägg
« Svar #4 skrivet: 03 jan-21 kl 13:29 »
Blod i ägg kan också bero på att ägget är befruktat och ruvat en stund. Det har hänt mej många gånger. Därför när det är bakverk har jag slagit upp ägget i en kopp, för att se hur det ser ut, innan jag stjälpt det i smeten. Dom går också bra att äta ändå, det brukade bli omelett.

Det behövs ju vara ruvat 2-3 dagar innan de blir nått i ägget, om man inte orkar plocka äggen oftare ska man nog inte hålla på att sälja av dem.

Om tanken är att sälja dem så ska man ju i första hand jobba utifrån att äggen ska vara bra, inte att man ska sortera bort dåliga för man inte skött djuren eller samlat in äggen i tid.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: apparat/lampa för att genomlysa ägg
« Svar #5 skrivet: 03 jan-21 kl 15:18 »
Hos mej har det funnits dubbelgula, hinnor, och en del andra småfel, även blod och knoppar,  sällsynt förekommande. Sådana ägg skulle jag  inte velat sälja. Nu har jag inte sålt ägg så det har inte varit något problem. Så jag tycker det är bra att genomlysa ägg innan försäljning.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser