Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första skattlådan när?  (läst 15139 gånger)

Lars i skogen

  • Inlägg: 380
SV: Första skattlådan när?
« Svar #40 skrivet: 24 apr-14 kl 23:27 »
Tio dagar före första vildhallon blommans öppnande.
Skattlåda nr2 efter tjugo dagar från start och då under nr1.
Endast utbyggda kakor som har varit i yngelrummet
tidigare år, ljusbruna. Det är de ljusbruna kakorna med
utbyggda arbetarceller som är hemligheten med att få
mycket honung. Skattlåda nr 3 under nr 2 när låda nr 1
är täckt till häften. Skattlåda nr 3 kan användas med bara
mellanväggar. för att få skattlåda nr 1 klar i tid så kan man växla
ramar, mittenramar byter plats med ytterramar.

Ja precis så ska det göras! Och naturligtvis vet man varje år när den första hallonblomman ska slå ut, och vädret de 20 dagarna efter det är alltid detsamma!
Samt, det absolut viktigaste för att få mycket honung är brunheten på honungskakorna. Hur mycket dragbin det finns och hur vädret är spelar ingen roll  ::)

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Första skattlådan när?
« Svar #41 skrivet: 02 maj-21 kl 15:10 »
Rapsen börjar nog blomma vilken dag som helst nu, och maskrosorna har kommit igång.
Men det ska regna hela resten av veckan och vara dåligt väder så min fråga är om det är värt att slänga på skattlådorna nu innan regnet i veckan eller om man ska vänta?

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Första skattlådan när?
« Svar #42 skrivet: 02 maj-21 kl 16:07 »
Om nu prognosen stämmer så hade jag väntat till nästa lör (8/5) för då är det uppehåll och lite värme kommer på sön- mån, men det är i vårt område.
Undantaget är om du har samhällen som håller på att spränga yngelrummet för då behöver dom plats NU för att undvika att dom börjar tänka på svärmning.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Första skattlådan när?
« Svar #43 skrivet: 02 maj-21 kl 17:08 »
Mina starkaste fick tredje skattlådan igår. Detta med tanke på ca 13-16 Lågnormalramar yngel under spg i dessa, och här är det nån vecka sedan första rapsblommorna visade sig.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Första skattlådan när?
« Svar #44 skrivet: 02 maj-21 kl 20:14 »
I Nederländerna bland de professionella päron-odlarna där, som troligen hör till de skickligaste i världen, så finns det ett talesätt som lyder: "When is the best day to pick the pears off the tree? The day before the day they will drop."

Liknelsen stämmer rätt väl med när första skattlådan bör ges till ett bisamhälle. Det kan, som Hofboss skriver, bli försent. Till oerfarna nybörjare inom bedömningssporten biodling brukar jag ge rådet: Lägg ett ark tidningspapper under skattlådorna, och sätt på ett par stycken tidigt. Bina vet exakt när de behöver börja gnaga bort pappret för att ta första skattlådan i bruk. "Di gamle" biodlarna när jag var en grabb brukade säga att "bina läser tidningen" när de upptäckte att bina började slänga ut bokstäver och trycksvärta vid flustren en vacker dag.

Nu har jag inga bin som är läskunniga här, så för egen del ger jag fler skattlådor efter behov.  ;)

Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Första skattlådan när?
« Svar #45 skrivet: 02 maj-21 kl 22:27 »
Bra tips med tidningspappret, det bevarar termodynamiken i kupan vid kallt väder samtidigt som plats finns tillgängligt när det behövs.
Jag bugar mig ödmjukt för informationen och stjäl tipset.


I Nederländerna bland de professionella päron-odlarna där, som troligen hör till de skickligaste i världen, så finns det ett talesätt som lyder: "When is the best day to pick the pears off the tree? The day before the day they will drop."

Liknelsen stämmer rätt väl med när första skattlådan bör ges till ett bisamhälle. Det kan, som Hofboss skriver, bli försent. Till oerfarna nybörjare inom bedömningssporten biodling brukar jag ge rådet: Lägg ett ark tidningspapper under skattlådorna, och sätt på ett par stycken tidigt. Bina vet exakt när de behöver börja gnaga bort pappret för att ta första skattlådan i bruk. "Di gamle" biodlarna när jag var en grabb brukade säga att "bina läser tidningen" när de upptäckte att bina började slänga ut bokstäver och trycksvärta vid flustren en vacker dag.

Nu har jag inga bin som är läskunniga här, så för egen del ger jag fler skattlådor efter behov.  ;)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Första skattlådan när?
« Svar #46 skrivet: 03 maj-21 kl 05:34 »
Bra tips med tidningspappret, det bevarar termodynamiken i kupan vid kallt väder samtidigt som plats finns tillgängligt när det behövs.
Jag bugar mig ödmjukt för informationen och stjäl tipset.

Varsågod! Jag delar gärna med mig.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Första skattlådan när?
« Svar #47 skrivet: 03 maj-21 kl 08:23 »
Tackar för svaret. Jag sätter på skattlådorna med tidningspapper emellan.

 

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Första skattlådan när?
« Svar #48 skrivet: 07 maj-21 kl 22:23 »
Inget kanonväder som erbjudits i år  :-\


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser