Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get som satt juver  (läst 1168 gånger)

camedriz

  • Inlägg: 12
    • Skåne
Get som satt juver
« skrivet: 20 mar-21 kl 21:10 »
Hej!

Jag väntar på att mina getter ska killa men jag har inte koll på när själva tillblivelsen skedde. Min ena get har sedan 3 veckor tillbaka samlat på sig mjölk i juvret och jag undrar, hur lång tid innan kan en svensk lantrasget samla mjölk innan hon ska killa? Jag har hört 3 veckor men kan det vara ännu längre tid? Det verkar vara jobbigt för henne med juvret, ömt och jag får inte vidröra det.

Så min fråga: är det 3 veckor eller ännu fler veckor innan som en get kan sätta juver? Vad är er erfarenhet?
Vegetarian, regnbågsfamilj, självhushållning, strålningsfri skola! Kemikalier/tillsatser- nej tack!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Get som satt juver
« Svar #1 skrivet: 21 mar-21 kl 13:05 »
Allt ifrån några dagar upp till en månad före killning är normalt att de fyller juvret.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

camedriz

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Get som satt juver
« Svar #2 skrivet: 21 mar-21 kl 13:08 »
Tack för ditt svar! Då kan det inte vara många dagar kvar, egentligen när som helst. Det är så spännande, då det är första gången för mig att vara med vid en killning.  :)
Vegetarian, regnbågsfamilj, självhushållning, strålningsfri skola! Kemikalier/tillsatser- nej tack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser