Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mössen blir fler på fler, och hotar hemfriden på många håll i SVerige ...  (läst 8239 gånger)

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
Vi hade mycket möss inne. Vi tätade alla ventiler till krypgrunden, kring alla röruppgångar som går genom krypgrunden och upp i huset. Det gjorde stor skillnad. Har fortfarande en och annan mus som vi tar i fälla.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Det här är ju två trådar som slagits ihop. Den ena handlade om vad man kan göra för att bli av med möss och den andra om hur vi mår av att det är så mycket just nu. Är det bara jag som inte kan sova på nätterna och mår mentalt dåligt av detta? Hur gör ni andra?

Jag tar in stallkatterna och sätter de framför diskbänk och öppnar skåpet under. Är där några möss tar katterna dem. Nu renoverar vi köket, fyller mullbänken med perlite och tätar (lerklinar) alla ställen vi hittar i köket. Så jag hoppas att de kommer att hålla sig från köksskåpen i alla fall. Vi har haft möss någon gång på andra ställen i huset men väldigt sällan.
Första åren vi bodde här hade vi massor med möss och även råttor i uthusen. Anticimex kom hit och la ut gift. Detta gjorde att råttorna flyttade men mössen blev kvar. Tredje året skaffade vi två katter som framförallt håller till ute. De har ett rum i källaren som de bor i också. Maken är lite allergisk så därför de inte är i huset hela tiden. Dock brukar de vara i hela huset när han är borta på jobb. Mus problemet minskade rejält så fort katterna flyttade hit.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
De två sista gångerna jag varit ute har jag haft en vit katt på gårdsplanen som stuckit iväg. Undrar om den är här för att ta hand om mössen? Jag brukar ha en gul katt här som jagar sork. Den kräver ingenting i gengäld, utom att den får behålla jaktbytet.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Nej, visade sig att denna lille vite katten också var ute efter sork, men det får väl duga. Skicklig var den, hoppade på sorken som rävar brukar göra.

Gurkmeja

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
Här har skett en smått positiv utveckling på sista tiden. Den lille pinniga raskatten hade lämnat en dödad mus till mig framför vedspisen förra veckan. Så stolt jag var! Bilen flyttades till annan plats 10-15 m bort. Underredet sprejades kraftigt med pepparmintolja från apoteket och i bilen satte jag två fällor. De har ännu inte varit tillbaks i den. Jag brukar sova med öronproppar men hundarna brukar ändå störas väldigt av mössens springande i tak och väggar. Efter en rätt intensiv insats med fler fällor, tycker jag faktiskt att det verkar lugnare. Och..jag hämtar hem en fantastiskt fin kattunge som förstärkning nästa vecka 😊

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Upptäckte nu att någon har försökt gnaga sig in i min brödburk.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
Möss blir nervösa när de skall köra grävmaskin, sätet var alldeles fullskitet...

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
Har tagit så sjukt mycket möss i år så vi har en "Mouse kill count 2020" Där vi drar ett sträck per mus. Har tagit 51 stycken hittills på gården. Två har jag fångat med händerna (utomhus) en har jag slagit ihjäl med en spade och en med ett vattenpass. De är överallt i år.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
Lämnade min gula varseljacka i bilen över natten. Hade en enda karamell i papper i fickan.
Karamellen uppäten och omslagspappret var konfetti. Avslutade med at bajsa ovanpå min varseljacka.

OK; ha inget ätbart i bilen, dubbelkolla fickor.

I morse: Hade en liten köpebal hö "hermetiskt" tillsluten i plast.
(såndäringa minibal man köper i zoo affären till marsvin)
(jag har det på golv och sovreden i mitt minimala hönshus, byter ca var 14:e dag och räfsar ut det i hönsgården och ger dom nytt fluffigt)

Tillbaka till starten,,i morse fann jag plasten uppgnagd och höet utdrager i bilen..
.
Order till mig själv:  (:) (:) (:) (:)


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
Minne till sig själv behövs här med. Jag har ofta nödgodis och snabbnudelpaket liggandes i bilen, men mössen gillar sådant. Skall ställa in en kakburk i plåt så jag slipper dela med mössen.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
fångat 22 möss i garaget nu på några veckor..  en normal vinter brukar jag ta 2st... I garaget finns inget ätbart men värmen lockar väl säkert..
Fjäderfän och kaniner

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
Tog en mus med handen idag igen :) En musunge som prasslade runt i förrummet till hönshuset. Komposten börjar innehålla mer möss än matrester :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Tog en mus med handen idag igen :) En musunge som prasslade runt i förrummet till hönshuset. Komposten börjar innehålla mer möss än matrester :)
Är du inte rädd de skall bita dig om du tar dom med handen?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
Inte med ejendals tigrerara fodrade vinter arbetshandskar. Klarar ju nästan yxan inte av :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Men det är ju fusk  ::)

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
Äh  ;), Har tagit näbbmus utan handskar. Men de vara bara för att visa mitt barn. Den fick leva vidare.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
Möss jag tagit i utan handskar har inte bitit, men en näbbmus jag tog, hade militärens handskar då, bet som en galning i dem. Men han kanske inte gjort det om jag varit barhänt.

En sork däremot bet mig när jag tog upp den. Tror att de kan ha lite olika försvarsstrategi. Ser det när katterna tar möss o sork. En del sticker upp och går till anfall, andra försöker bara komma undan. Ormar är likadana, en del spelar döda medan andra hugger om de inte kommer undan.

Gurkmeja

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
Förra året då jag startade tråden var jag SÅ förtvivlad över årets musinvation. De hade ätit upp sommarens skörd, knaprade i bilen och jag tömde äckliga möss ur fällor nonstop.

I år har jag katter som busar runt ute. Har inte sett till en mus...peppar peppar... Kan jag ens våga tro att bara förekomsten av katternas doft utomhus håller hela skogens bestånd av möss på avstånd? Vilken win win situation isf, då jag är så otroligt förtjust i dessa katter 😍 Jag håller tummarna...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Här har det också varit betydligt lugnare än förra hösten. Inte en enda muspåhälsning hemma, i stugan har jag fått en enda mus i fälla hittills.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
Förra årets mängder födde upp stor population av rovdjur och balansen är åter?
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 4 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser