Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diskmedel.  (läst 1133 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
Diskmedel.
« skrivet: 01 aug-20 kl 13:07 »
En god vän gav mig ett gott råd. Det fanns/finns diskmedel som var precis detsamma som "YES" och lika effektivt! Men hade förstås ett annat namn och var billigare. Vilket var/är det? Han köpte sitt på "NETTO" som numera ersatts av COOP.Trooor jag.
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Diskmedel.
« Svar #1 skrivet: 01 aug-20 kl 13:31 »
De flesta handdiskmedel undantaget de sämsta lågprismärkena är ungefär likvärdiga.  Coops Änglamark brukar t ex fungera bra.  Förr fanns det ett handdiskmedel som hette Ecover som var överlägset det mesta, det fungerade även bra som t ex allrengöring, motortvätt, smådelsrengöring i verkstadssammanhang mm. Dock hade det nackdelen att det höll sig dåligt och surnade efter några månader i rumstemperatur. Om man köpte hem stora förpackningar måste de stå i kylskåp.

En grundläggande regel är att diskmedel som är fria från färg och parfym brukar vara av bättre kvalitet än andra. Där kan tillverkaren inte dölja t ex dålig lukt eller grumlighet pga undermåliga råvaror.

Den som är intresserad i detalj må jämföra de finstilta innehållsförteckningarna samt uppgift om pH-värdet mellan de olika diskmedelsfabrikat som är aktuella för inköp.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Diskmedel.
« Svar #2 skrivet: 01 aug-20 kl 19:21 »
En god vän gav mig ett gott råd. Det fanns/finns diskmedel som var precis detsamma som "YES" och lika effektivt! Men hade förstås ett annat namn och var billigare. Vilket var/är det? Han köpte sitt på "NETTO" som numera ersatts av COOP.Trooor jag.
G S
Nettos sortiment har inte övertagits av COOP. Så var det specifikt för Netto finns det troligen inte i Sverige längre.
Tyvärr har COOPs övertagande av Nettobutikerna inneburit sämre konkurrens på marknaden och att en kedja som var lågpris nu omvandlats till högpris. Men oftast är det så att ett märke typ YES oftast marknadsförs av en kedja som eget märke. Dvs innehållet är samma men etikett o pris ett annat. typexempel är t.ex Lidl som marknadsför märket Admiral (kaviar,sillinläggningar,matjesill m.m) som tillverkas av ABBA. samma innehåll men lägre pris. Kalles kaviar säljs under märket Admiral men lägre pris,samma typ av tub (pga packningsmaskinen) men exakt samma smak dvs innehåll. de flesta kedjor inkl. ICA kör samma race,man vill profilera egna varumärken men de görs av de kända märkena. Det handlar helt enkelt om marknadsandelar. Kan inte säga dej vad Nettos diskmedel hette då jag inte köpt något sådant där,köper bara Yes. Finns på Lidl som lågpris.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Diskmedel.
« Svar #3 skrivet: 01 aug-20 kl 19:57 »
Tack för alla svar. kommer att köpa det "Yes" som enligt "malarmaster" finns på ,,Lidl" till lääägre pris.Således ett extra tack till "malarmaster!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 4 användare
xaelanar, skogaliten, peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser