Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För många tuppar?  (läst 979 gånger)

För många tuppar?
« skrivet: 08 jan-21 kl 14:48 »
Hej, som nybörjare inom hönshållning önskar jag i forumet få lite feedback på frågan antal tuppar o höns. Vi fick köpa lantrasen Bjurholmshöns i oktober. Vår önskan va att få köpa 1 tupp o 2 äggkläckande hönor och 6 unghönor. Vi fick veta av uppfödaren att detta inte va en bra gruppsammansättning utan man skulle ha med två ungtuppar i stället o avstå två unghönor. Vi godtog detta o allt har fungerat bra i gruppen tills nu när tupparma börjar bli könsmogna. De är rätt på hönorna som är unga o inte börjat lägga ägg. De hönorna söker skydd hos den gamla tuppen som jagar de yngre tupparma o läcar upp dem.Nu har det gått så långt att ungtupparna inte vågar flyga ned från sittpinnen o jag är rädd att de inte får i sig tillräckligt med mat o vatten. Vad är bäst att göra. Ska man avvakta eller avyttra en eller båda ungtupparna? Orsaken uppfödaren nämnde att man ska ha flera tuppar va att då blir aggressivitet mellan tupparma mera fördelad o inte lika riktad som om man bara hade två (1 gammal o en ung)  ???

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: För många tuppar?
« Svar #1 skrivet: 08 jan-21 kl 16:04 »
1 tupp på 11 hönor för bra betäckning.
Hur gammal är den äldsta tuppen?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: För många tuppar?
« Svar #2 skrivet: 08 jan-21 kl 19:30 »
Tänker du bedriva någon särskild avel på dina djur?

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: För många tuppar?
« Svar #3 skrivet: 09 jan-21 kl 13:03 »
Har du 3 tuppar och 6 hönor?

Det finns de som säger att 1 tupp funkar bra, 2 bråkat som bara den och att det blir lugnare med 3.

Men då måste man ju även ha hönor för att täcka upp för så många tuppar.

En tupp räcker gott till den lilla gruppen, jag har 1 tupp på 22 hönor och det var typ full befruktning ändå.

 

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: För många tuppar?
« Svar #4 skrivet: 02 mar-21 kl 20:42 »
Låter som att säljaren ville få dig att köpa hens ungtuppar istället för hönor och höftade något argument för det. Den sammansättningen funkar inte och det låter som du blivit lurad.

Detta är mina erfarenheter. 10 år av kindahöns. Har nu runt 25 hönor och två tuppar. Syftet med flocken är självhushållning (kan var bra att poängtera)

Man kan bara ha fler tuppar om man har en större flock. ca 12+ (någonstans där). Det går ju så klart att ha fler men det blir inte en harmonisk flock.

Vi har två tuppar endast för att om en dör och vi inte har några ungtuppar kvar så behöver vi inte köpa in ny tupp. Har en frisk flock och vill inte få in sjukdomar. Alltså en reservtupp. Funkar bra. De delar upp flocken och den med lägre rang får färre hönor. De bråkar väldigt sällan.

Jag skulle slakta 2 tuppar eller skaffa fler hönor. Kanske spara en ungtupp som är ung och fräsch.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 7 användare (1 dolda)
Oskari, olleryd, xaelanar, Luffsen, Själv är bäste dräng, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser