Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omogna äpplen  (läst 7228 gånger)

Nyagården

  • Inlägg: 6
    • Uppland
Omogna äpplen
« skrivet: 12 aug-18 kl 21:29 »
Mitt gamla äppelträd fick enormt mycket äppelkart i år - och föll sedan i blåsten!
Äpplena är fortfarande omogna (brukar bli klara i september).
Finns det något sätt att ta till vara på dom eller är det bara att kasta i komposten? Fungerar det att göra tex mos på?

karsan

  • Inlägg: 1897
    • Södermanland
SV: Omogna äpplen
« Svar #1 skrivet: 14 aug-18 kl 08:19 »
Det går nog att göra mos.  Omogen frukt lär ha mycket pektin, så moset kan bli fast när det svalnar. Men jag skulle smaka först ändå på äpplena, eller göra en liten provsats först för att se om det är värt besväret.

 

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Omogna äpplen
« Svar #2 skrivet: 14 aug-18 kl 08:40 »
Vad tråkigt att ditt gamla træd føll i stormen. Æpplena sitter ju kvar på det, dom har inte rasat i marken och fått flæckar, så låt dom sitta. Trædet kommer att dra ur stammen, ut i grenarna till æpplena. Dom blir inte lika stora och goda som annars men dom mognar i alla fall. Om du inte vill låta trædet ligga kvar så plocka æpplena och lægg i lådor. Dom eftermognar då också æn om det tar tid.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

248 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser