Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta till vara så mycket som möjligt på det fällda viltet?  (läst 2368 gånger)

Skaren

  • Inlägg: 15
    • Södermanland
Hej! Vi har gott om dovhjort här, och när vi lyckats fälla en, så brukar jag ta blod (om det finns kvar), och framklövar för att öva eftersök med hunden. Hjärta och lever kokar jag hundmat på (har ingen rök ännu).  Skinn, huvud (om det inte är en troféhjort) och inälvor åker tillbaks till skogen. Av resterna efter styckning åker det mesta i soptunnan. Har ni förslag på vad jag kan tillvara på ett bättre sätt efter ovanstående beskrivning?
-M

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ta till vara så mycket som möjligt på det fällda viltet?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-21 kl 23:44 »
Hej! Vi har gott om dovhjort här, och när vi lyckats fälla en, så brukar jag ta blod (om det finns kvar), och framklövar för att öva eftersök med hunden. Hjärta och lever kokar jag hundmat på (har ingen rök ännu).  Skinn, huvud (om det inte är en troféhjort) och inälvor åker tillbaks till skogen. Av resterna efter styckning åker det mesta i soptunnan. Har ni förslag på vad jag kan tillvara på ett bättre sätt efter ovanstående beskrivning?
-M

Resterna låter du torka och använder i din biokolstillverkning.
Ben låter du gå med i biokolstunnan så blir även det jordförbättring.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Ta till vara så mycket som möjligt på det fällda viltet?
« Svar #2 skrivet: 23 jan-21 kl 05:57 »
Inälvorna bör du kunna göra korvskinn av.
Tänk på att inälvsmat är det nyttiga på djuret. Hjärta och lever ska du äta själv!
Resterna kan du koka soppa eller buljong av.
Min granne säger att när man planterar ett träd, typ fruktträd som ska finnas länge. Så ska man lägga ben i botten av hålet.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ta till vara så mycket som möjligt på det fällda viltet?
« Svar #3 skrivet: 23 jan-21 kl 08:35 »
hjärtat äter du själv.. benen kokar du buljong på eller ger till hundana. Vommen kan du torka till hundarna som godis. Skinn kan beredas med håret kvar eller så avhårar du det i en bäck.. Hårstrån är bra till flugbindningsmaterial, svansen är lätt att torka och är oftast 3 färgad.. brun svart och vit.  Benbitar kan sparas till smyckestillverkning,lajv. Slaktrester funkar även på rävåtel, och som fällbete. Benrester är bra jordförbättring i en odling..
Fjäderfän och kaniner

 

Skaren

  • Inlägg: 15
    • Södermanland
SV: Ta till vara så mycket som möjligt på det fällda viltet?
« Svar #4 skrivet: 23 jan-21 kl 10:21 »
Jättebra tips!
Tack allesammans.
-M

Kichijoji

  • Inlägg: 21
    • Uppland
SV: Ta till vara så mycket som möjligt på det fällda viltet?
« Svar #5 skrivet: 10 apr-22 kl 19:34 »
Lever är en sak jag tycker alltför många verkar slänga bort! Har som gästjägare fått ta lever med mig hem bara jag frågat, när jaktlagen oftast inte vill ha det. Bra mat!

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Ta till vara så mycket som möjligt på det fällda viltet?
« Svar #6 skrivet: 11 apr-22 kl 07:46 »
Inälvor på vilda djur - speciellt levern - kan innehålla höga halter av kadmium vilket inte är så nyttigt.
I kapitlet om slakt har jägarskolan avrått från att ta tillvara lever från vuxna älgar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ta till vara så mycket som möjligt på det fällda viltet?
« Svar #7 skrivet: 11 apr-22 kl 11:40 »
Ja, man skall inte urskillningslöst ta hand om inälvorna. Och så får man göra lite skillnad på vem som skall äta, en hund som lever 10 år eller en människa som lever 70 år. Vi äter inte levern från tackor, men gärna från lamm.

Ungefär som med insjöfisk där du sällan behöver oroa dig om du nått 50-strecket, men behöver vara sparsam när det gäller att ge till barnen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser