Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anka kan inte gå  (läst 4271 gånger)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
Anka kan inte gå
« skrivet: 05 jul-09 kl 16:12 »
Jag har en ung anka på ca 2½ månad som nu inte kan gå alls. Det gick snabbt från att han gick långsammare än vanligt till att han nu knapt orkar röra bena. Har inga sår på sulorna, har kollat. Den är i övrigt väldigt pigg. Äter och dricker ur skålarna jag lägger nära den. Vad är felet?? Hur åtgärdar jag det?Har lagt multivitamin i maten men se ingen skilnad än. Resten av flocken på 40+ st och jämn gammla är det ingen mer som har samma problem.

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Anka kan inte gå
« Svar #1 skrivet: 05 jul-09 kl 17:01 »
Vad är det för ras, ta bort den från de andra, blanda dens mat med mycket kalk och låt den äta så mycket den vill men ha vatten bredvid. Oftast så är det så att de växt för fort och behöver mer kalk än de fått, så den har akut kalkbrist, vilket om det är så så kommer du att se den mycket piggare och uppe på benen om någon dag. Sjukt men det fungerar.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Anka kan inte gå
« Svar #2 skrivet: 05 jul-09 kl 17:13 »
Jag har vit peking ankor. Ett par är kosning mellan peking och rouanka. Ska prova att ge den kalk. Tänkte på det men har hört att man inte ska ge för mycket kalk till ankor och gäss så jag vågade inte ge så mycket.  Jag matar dem med kross mest, en gång i veckan lite lite foder.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Anka kan inte gå
« Svar #3 skrivet: 05 jul-09 kl 17:34 »
Kolla lederna. Bland mina Peking blir det ungar och även äldre djur som får liksom fel på leden mitt på benet. De svullnar upp och sen kan de inte gå elelr så går de nerhasat. Fick ta bort flera ungar förra året och det är lika i år. Av de andra raserna är alla bra så jag gissar att det är nåt genetiskt.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Anka kan inte gå
« Svar #4 skrivet: 05 jul-09 kl 20:20 »
Kan ligga något i det. Den här som har problem är köpta från en annan uppfödare som vi tänkt föra in nytt blod i vår flock. De som kläcktes från vår flock har aldrig fått det tidigare. Vi hade endast en hona för tre år sedan som haltade men det berodde nog på kalkbrist och att hannarna var på henne hela tiden. Men hon repade sig. Ska hålla ett öga på syskonen ifall de nu kan ha dålig anlag.

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Anka kan inte gå
« Svar #5 skrivet: 16 jul-09 kl 10:22 »
Hur har det gått?
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Anka kan inte gå
« Svar #6 skrivet: 16 jul-09 kl 23:20 »
Jag har setat vakt medan han åt en blandning av kalk/vitaminer/kross och lite foder. Han har blivit bättre. Han kan nu resa på överkropen, ser ut som en löpankan ;D .  Han orkar bara gå 2-3steg vad jag sett. Hoppas han blir bra. Gav de andra lite kalk häromdagen. När jag kolla de andra så märkte jag att den här ankans kull syskon hade ljusare näbbfärg än de ungankorna som är från våra egna ankor. Betyder det något möjligen? De här som har ljusare näbb är från en annan besättning.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Anka kan inte gå
« Svar #7 skrivet: 17 jul-09 kl 00:04 »
Hjälper det inte skulle jag föreslå ett par veckors isolering i enskildhet och total vila från övriga fjäderfän.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Anka kan inte gå
« Svar #8 skrivet: 17 jul-09 kl 20:31 »
Isolering skulle bara göra att han ropa efter de andra. Under den tid han inte kunnat gå så har jag burit ut honom och lagt han med de andra med vatten inom räckhåll. De andra brukar lägga sig runt han efter att ha varit på jakt. Sen på kvällen tar jag in han. När han inte ser så börjar han skrika direkt. Han tycks vara på bättringsvägen nu så jag håller tummarna.

 

Leona Made

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Anka kan inte gå
« Svar #9 skrivet: 20 jun-21 kl 23:37 »
Har två mysankor som inte kan gå , de försöker ta sig fram med huvudet det är väldigt konstigt de kan inte stå upp de har varit så i två dagar vet inte vad jag ska göra de får ont när det försöker stå upp så de har vilat i två dagar och de har inte blivit bättre vet någon vad jag kan göra så de är igång igen

putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Anka kan inte gå
« Svar #10 skrivet: 05 okt-23 kl 02:00 »
Åh nej, det låter oroande att din anka inte kan gå ordentligt. Tyvärr kan jag inte ge medicinsk rådgivning, men det kan vara bäst att kontakta en veterinär för att få professionell hjälp och råd. De kan undersöka din anka och ge rätt behandling. Hoppas att din anka blir bättre snart! 🦆🍀


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser