Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min MF30 startar inte  (läst 34742 gånger)

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #20 skrivet: 22 jan-11 kl 17:14 »
Ok, tack för tips!  ;)


Idag har jag försökt skruva ihop det hela igen...  ::) Enkelt är det inte. Trångt är det.

Nåja, lite saker har jag upptäckt. Den nya bränslepumpen (nr 3 på bilden) fungerar inte när startmotorn går. Den fungerar och det sprutar mycket diesel när man trycker på handpumpen men inte med startmotorn.

Det fanns inget annat läge för handpumpen, som torbjorn gissade.

Så antagligen blev det fel när den nya pumpen sattes dit, eller så har det varit så hela tiden. Och eftersom det var traktorgubben som satte dit den och jag betalade för jobbet så ska jag ringa och prata med honom på måndag. Det kanske kan gå på reklamation, åtminstone att se om det blev fel när han bytte. Antagligen är den gamla slängd. Det var ju dumt att jag inte tog till vara den...

Varför ska det vara enkelt? :)

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #21 skrivet: 22 jan-11 kl 17:17 »
kolla i hålet för matarpumpen när nån annan kör startmotorn och se om kamaxeln snurrar, kan ju vara haveri på kamdrivningen, även om det är långsökt.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #22 skrivet: 22 jan-11 kl 17:22 »
kolla i hålet för matarpumpen när nån annan kör startmotorn och se om kamaxeln snurrar, kan ju vara haveri på kamdrivningen, även om det är långsökt.

Nja, jag tror inte det eftersom den låter "likadant" hela tiden när startmotorn går. Och jag fick igång den i torsdag ungefär 10 min, men då hade jag handpumpat diesel innan jag startade den.


Det kan ju vara så att det är två fel nu, dels dieselpumpen som inte går (nytt problem) och dels att den stannar lite när som (gammalt fel). Men nu har jag åtminstone sett att i ledningarna på vänster sida om motorn så finns det inte stopp...

machoman

  • Inlägg: 194
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #23 skrivet: 22 jan-11 kl 18:11 »
Eftersom du har fått igång den vid ett tillfälle efter du handpumpat, men att den sedan dog så låter det som om du har luft i bränslesystemet. Lossa rätt skruvar på injektorn och handpumpa på matarpumpen tills all luft är borta. Skruva loss ett rör till spridarn för att kontrollera att bränsle kommer ända fram, det går bra att köraigång motor med en spridare off. Eftersom du har bytt matarpumpen så är det ju inte där luften kommer in. Jag antar att du bytt alla slangar som går att byta. Hittar du inte läckan så kan du prova med att öppna tanken, placera en kraftig svamp eller liknande och tryck ner tryckluftsmunstycket i tanken. Inte för hårt tryck bara...kolla vart det rinner ut diesel och du borde ha hittat läckan. Är du säker på att du fått rätt matarpump, om det verkligen är så att startmotorn driver runt motorn så skall ju matarpumpen driva. Ta loss och jämför med den gamla.
« Senast ändrad: 22 jan-11 kl 18:14 av machoman »

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #24 skrivet: 22 jan-11 kl 19:19 »
Jag antar att du bytt alla slangar som går att byta.

Nej, det har jag inte. Eller det är ju kopparrör för hela slanten, utom nr 2 på bilden som är en stålomspunnen slang.


Är du säker på att du fått rätt matarpump, om det verkligen är så att startmotorn driver runt motorn så skall ju matarpumpen driva. Ta loss och jämför med den gamla.

Vi hoppas det. Men hoppet är inte så stort eftersom det blev fel två gånger med startmotorn...


MF 30 med dieselmotor är inte så vanlig. De flesta verkar inte känna till den. Synd att man behöver en traktor, annars vill jag mest skita i det här...

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #25 skrivet: 22 jan-11 kl 20:51 »
Vad är det för en dieselmotor? Förekommer samma maskin också i något annat, vanligare fordon?

Beträffande drivning av matarpumpen kan det ju också vara så att något blev fel vid monteringen - t ex att en tryckstång ramlade bort eller att någon detalj skulle ha flyttats över från den gamla pumpen till den nya.

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #26 skrivet: 23 jan-11 kl 10:09 »
Citera
MF 30 är en liten fin traktor som är byggd i Frankrike. Den äldsta i serien var MF25 som kom 1959 och sedan kom MF30 1963 med något kraftigare motor och sist MF 130 som var byggd utan ram och med en annan huv och kylarmaskering. Dom importerades i ungefär 2000 ex av AB Farming. Största felet är konstruktionen av bromsarna som är av V-typ och svindyra att renovera. I slutet av femtiotalet fanns det en svagare bensin modell av MF 35 som gick under beteckningen MF30, det finns inga likheter mellan de modellerna och MF 30 med fyrcylindrig dieselmotor.
Motorn är en Perkins A4/107 på 30 hk vid 2200 rpm. Växellådan är fyrväxlad med 3 och 4 synkroniserad plus hög och lågväxel. Bakaxel med axelreduceringar och diffspärr.
Volymuppgifter :
Bänsletank 45 l
Kylsystem 7,5 l
Oljetråg med filter tidigt utföande 3,8 l Motorolja SAE 10W/30
utan filter 3,4 l
Oljetråg med filter senare utförande 5,7l
utan filter 5,3 l
Växellåda med hydraul och bakaxelväxel 19 l Motorolja SAE 10W/30
Bakaxelreduceringar 0,3 l per sida Växellådsolja SAE 90EP
Luftrenare 0,6 l motorolja sitter bakom kylargallret
Styrväxel 0,45 l växellådsolja SAE 90 EP.
Oljesticka för motorn sitter på höger sida, för de övriga nivåerna är det pluggar.
Är det något mer du funderar över så är det bara att fråga.


Källa: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=140991

Existens?

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #27 skrivet: 23 jan-11 kl 10:19 »
Det troliga är ju att det är fel matarpump. Förhoppningsvis finns ju den gamla kvar, kanske räcker det med att flytta över vipparmen som driver pumpen. Ett annat alternativ är ju om nocken på axeln som driver pumpen är utsliten, vilket dock är föga troligt. Att montera en matarpump fel, det vet jag inte om man ens kan lyckas med..men men..inget är ju omöjligt :)

machoman

  • Inlägg: 194
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #28 skrivet: 12 feb-11 kl 16:17 »
Det troliga är ju att det är fel matarpump. Förhoppningsvis finns ju den gamla kvar, kanske räcker det med att flytta över vipparmen som driver pumpen. Ett annat alternativ är ju om nocken på axeln som driver pumpen är utsliten, vilket dock är föga troligt. Att montera en matarpump fel, det vet jag inte om man ens kan lyckas med..men men..inget är ju omöjligt :)

Nä precis, svårt att misslyckas med det momentet. Skum servicekille som inte kollar att hans eget jobb blev rätt utfört. Eftersom motor går igång ett bra tag efter du handpumpat så låter det skumt att det skulle var något fel på matarpumpen. På sin höjd skulle den endast starta och sedan dö utav den bränslemängden om den inte skulle driva matarpumpen.
Det låter mer som att den drar in tjuvluft någonstans, på sugsidan. Kör mitt luftprov och/eller dra åt alla nipplar på rören samt byt slangbiten. Packning på bränslefilter kan ju vara defekta. Jag hade en spricka i filterhuset på en gammal hjullastare som jag lyckades hitta först när jag drog åt filtret lite hårdare. Då först läckte den ut diesel , när sprickan var liten sög den bara in luft.
« Senast ändrad: 12 feb-11 kl 16:31 av machoman »

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #29 skrivet: 12 feb-11 kl 16:32 »
Ferguson ÄR kännt som den j......e traktorn alla tider att köra torr .

Det som brukar vara är en luftficka på / i ettans spridare . Ta loss den spridaren handpumpa till det kommer ordentligt med diesel ur spridaren skruva tillbaka medans det rinner och kör sedan på startmotorn till den går igång .

Brukar vara spridaren närmast torpedväggen .
Det blir sällan luft i / på filtren och om matarpumpen matar med handkraft så funkar den om inte är membranet trasigt .

machoman

  • Inlägg: 194
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #30 skrivet: 12 feb-11 kl 16:37 »
Ferguson ÄR kännt som den j......e traktorn alla tider att köra torr .

Det som brukar vara är en luftficka på / i ettans spridare . Ta loss den spridaren handpumpa till det kommer ordentligt med diesel ur spridaren skruva tillbaka medans det rinner och kör sedan på startmotorn till den går igång .

Brukar vara spridaren närmast torpedväggen .
Det blir sällan luft i / på filtren och om matarpumpen matar med handkraft så funkar den om inte är membranet trasigt .

Om jag har föstått det rätt så har ju motorn rullat i flera minuter enligt tidigare inlägg. SEDAN har den dött och inte gått igång utan att pumpa ur luften igen. Och inte hoppar luften till just den spridaren från ingenstans. Och han har ju bytt till en ny matarpump.
« Senast ändrad: 12 feb-11 kl 16:54 av machoman »

machoman

  • Inlägg: 194
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #31 skrivet: 12 feb-11 kl 16:51 »
De flesta verkar inte känna till den. Synd att man behöver en traktor, annars vill jag mest skita i det här...

Det där känner man igen, har du inte någon hederlig firma någonstans som du kan köra den till, även om det kostar så kan det vara värt det, att bara slippa tänka på problemet kan vara värt flera tusenlappar....De flesta gubbar i smutsiga blåställ är väldigt duktiga.

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #32 skrivet: 24 maj-11 kl 18:32 »
Håhåjaja.

Nu har jag skruvat bort dieselpumpen och den nya var inte alls likadan som den gamla. Skitgubbe! Varför gör han så här mot mig?

Den gamla bytte jag för att den läcker diesel, ganska mycket. Så mycket att det droppar konstant när man kör. Inte så bra.

Membran låter inte så enkelt att byta och dessutom inte att hitta rätt grejer. Huhujaja.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #33 skrivet: 24 maj-11 kl 19:35 »
Om den gamla pumpen går att ta isär för att byta membran så är det ganska lätt gjort. Kolla fabrikat och typbeteckning på den och prata sedan med någon dieselservicefirma om reservdelar.

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #34 skrivet: 24 maj-11 kl 20:08 »
Jag har delat den gamla. Så det går. Såg hel ut inuti.

Vad tycker ni om skillnad på tryckstång? :)

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #35 skrivet: 24 maj-11 kl 20:12 »
Jag tror jag har hittat läckan, där slang nr 2 på den här bilden går in i pumpen (strax ovan nr 3) så fäster det dåligt och läckte direkt när jag vred på kranen.



Får försöka hitta något som tätar läckan, ev byta slang? Är det standardanslutningar?

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #36 skrivet: 24 maj-11 kl 20:17 »
En fundering till: Var kan luftningsskruven sitta på andra sidan?


torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #37 skrivet: 24 maj-11 kl 22:21 »
Jag tror jag har hittat läckan, där slang nr 2 på den här bilden går in i pumpen (strax ovan nr 3) så fäster det dåligt och läckte direkt när jag vred på kranen.



Får försöka hitta något som tätar läckan, ev byta slang? Är det standardanslutningar?


Läcker det mellan slangen och rörstumpen eller är det anslutningen mellan rör och pump som är svår att få tät?
Det är nog "mer eller mindre standard". Det skulle inte förvåna mig om man kan hitta en passande kopplingsmutter i en sats med bromsrörsnipplar, och med såna här dubbelkoningsverktyg som man använder för bromsrör går det nog att få till en passande kona eller vulst i änden av röret om man ska göra om det hela. Börja med att identifiera gängan - mät diametern noga med skjutmått och bestäm gängstigningen t ex genom att lägga den mot olika skruvar med känd gänga och se om det passar ihop. Prova både tum- och millimeterstigningar!

Existens?

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #38 skrivet: 25 maj-11 kl 07:10 »
En fundering till: Var kan luftningsskruven sitta på andra sidan?

Det var en så konstig bild, så den gick inte att spara på ett bra sätt, men jag ritade in två små pilar så gott det gick. Det är de 2 små skruvarna som sitter på sidan, storlek 8 mm eller nåt sånt..
Där brukar även sitta en likadan längre ner, lite till höger på bilden skymd av det ena röret..

« Senast ändrad: 25 maj-11 kl 07:12 av Existens? »

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #39 skrivet: 05 jun-11 kl 09:47 »
Nytt på västfronten:

Nu har jag luftat med hjälp av skruvarna, och det kommer fram diesel alldeles utmärkt, sprutar fina strålar när man kör startmotorn... :)

Så nu ska den bara gå igång igen. Ska se om jag kan få igång den med startgas när grannen visar sig...
« Senast ändrad: 05 jun-11 kl 09:51 av Toll »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser