Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hirs  (läst 3295 gånger)

Dagg

  • Inlägg: 560
Hirs
« skrivet: 21 aug-10 kl 09:43 »
Hej! Några hirsfrön har självsått sig i min trädgård. De har vuxit till stooora buskar med massor av fina kolvar. Inga kryp tycks gilla dem, varken sniglar, bladlöss eller annat. Går det så lätt att odla hirskolvar så ska jag prova att odla i större skala nästa sommar. Frågan är om kolvarna hinner mogna klart? Bor i Skåne. Någon som har erfarenhet?
//Dagg

Stefan555

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: Hirs
« Svar #1 skrivet: 11 okt-13 kl 21:05 »
Hej! Några hirsfrön har självsått sig i min trädgård. De har vuxit till stooora buskar med massor av fina kolvar. Inga kryp tycks gilla dem, varken sniglar, bladlöss eller annat. Går det så lätt att odla hirskolvar så ska jag prova att odla i större skala nästa sommar. Frågan är om kolvarna hinner mogna klart? Bor i Skåne. Någon som har erfarenhet?
//Dagg
Hur har det gått?

ulf

  • Inlägg: 45
SV: Hirs
« Svar #2 skrivet: 22 okt-13 kl 19:35 »
Jag är också intresserad hur det gått. Funderat själv i dessa banor att odla Hirs. För det mesta så odlas hirsen i USA och det känns lite långt bort om man kan odla det själv här. Kan det vara så att man kan mata sina höns med dem också så hade det varit väldigt intressant. Det är väl hirs som burfåglar brukar få på kolv?

Bor också i Skåne, så det hade varit kul att veta.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Hirs
« Svar #3 skrivet: 14 okt-20 kl 15:34 »
Hirs sås i mitten av maj och är färdig i slutet av september. Ger två ton per hektar i Sverige.   

Källa: Odlaren 3-2009.

Lenkisen

  • Inlägg: 15
    • Halland
SV: Hirs
« Svar #4 skrivet: 20 maj-21 kl 10:14 »
Var kan man köpa små mängder utav utsäde till hirs? Blir sugen att odla den då bin visst ska älska denna växt.

kattfot

  • Inlägg: 240
    • Östergötland
SV: Hirs
« Svar #5 skrivet: 20 maj-21 kl 18:09 »
Impecta har flera sorter.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 2 användare
xaelanar, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser